Een onderzoek naar de effectiviteit ervan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Edushock leerfestival
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Feedback Wat Soorten Door wie
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Studiesucces door integratie werkvormen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Onderwijsdag 19 maart 2010 eXplio, een online zelfstudiepakket voor talen Els Catry (JOUR) Bea Paelman (COM) Taallectoren.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Portfolio
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Titelpagina.
Rookstopcursus voor jongeren
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Workshop Open Leercentrum
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Oefenen.nl als basis voor trajecten en materialen
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Internationalisering/ELOS Wiringherlant 2e klassen VMBO.
Feedback Wat Soorten Door wie
Tip 7: wissel je werkvormen af
Workshop evalueren Dcp
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
Customize!.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Studiewijzer Spaans 1AO MKR. Voorstelling docent Frederik De Baets Docent Frans en Spaans in Bedrijfsmanagement Deels in het Afstandsonderwijs, maar vooral.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Wat ons algemeen opviel
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Hoe kan je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Rijopleiding in een nieuw kleedje
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
DMK – lesweek 10: Privacy.
Hoe kan je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Evaluatie, Actualistie en Oefening Incidentenplan riolering
Creatopia| Basisonderwijs
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Wat gaan we vandaag doen
department Educational studies
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Een onderzoek naar de effectiviteit ervan Beginassessments Een onderzoek naar de effectiviteit ervan Bart Duriez, Helene Vanherpe & Geert Speltincx

Beginassessments Geven studenten de kans om… Hebben als doel… Hun vaardigheden in te schatten Te ontdekken hoe ze hun leerproces kunnen sturen Hebben als doel… De slaagkansen te verhogen Middel = deelname aan leertrajecten stimuleren Maar slagen ze in dat opzet?

Onderzoek 2015-2016: Onderdeel van een groter onderzoek In het vak Business English 1 binnen Bedrijfsmanagement Zo’n 350 studenten deden aan dit onderzoek mee Helft kreeg beginassessment. Andere helft niet. Beginassessment met feedback Beginassessment met aansporen tot leertraject (indien nodig)

Vragen Verhoogt deelname aan het beginassessment de slaagkans? Verhoogt het beginassessment het gebruik van leertrajecten? Verhoogt het gebruik van de leertrajecten de slaagkans?

Antwoorden Resultaten Discussie Die zal ik straks voorstellen Spoiler: Deelname aan beginassessment verhoogde de slaagkans niet Discussie Wat waren daar de mogelijke redenen voor? Hoe kunnen beginassessment toch zinvol ingezet worden?

Hoe zit dat in de praktijk?

Reden voor invoeren Studenten overschatten eigen startniveau (Frans slecht, Engels ok) Studenten onderschatten het vak (vooral grammatica) Aangeven waar we starten Studenten die niet op B1 starten (eindtermen secundair) moeten een extra traject kunnen volgen Studenten moeten aangezet worden tot meer zelfstudie Studenten moeten inzicht krijgen in hun zwaktes VOOR de cursus start Semestervak dus beperkte tijd op te remediëren

Concrete acties Beginassessment om confrontatie met eigen kunnen te geven Alle studenten leggen in Les 1 een beginassessment af Studenten zonder vereiste beginniveau krijgen persoonlijke mail met: Remediëringstrajecten aangeboden op digitale leeromgeving bijv. extra oefeningen, extra werkboek, app met oefeningen, … Tips & tricks om naast formele remediëring thuis te werken aan taal bijv. tv kijken, liedjes beluisteren, … Daarna iedereen verder in zelfde traject (ongeacht startniveau) Remediëring wordt als extra inspanning van studenten verwacht

Toekomstplan Remediëring beter uitwerken Motivatie van studenten opkrikken Studenten individueel opvolgen Daarvoor zijn meer middelen nodig Lijkt ideale tool om gedifferentieerd te werken Daar is nu geen ruimte voor Testcase volgend AJ voor Frans In niveaugroepen Bindend resultaat