Ontwikkelingen rondom RWZI Sleeuwijk Inloopbijeenkomst Centrale rwzi en Energiefabriek West 26 maart 2019 Wouter van Ee – Projectmanager Pannekoek GWW Cees Quint – Omgevingsmanager WSRL Johan van IJmeren – Projectmanager WSRL Welkom bij informatiebijeenkomst 7.
Inhoud Aanleiding van de centralisatie en de Energiefabriek Wensen vanuit de omgeving Hoe worden de wensen vanuit de omgeving meegenomen Impressie van ontwerp van de centrale rwzi en Energiefabriek Maatregelen verbeteren verkeersveiligheidsgevoel Planning Vragen Rondleiding zuiveringsterrein
Aanleiding van de centralisatie en Energiefabriek De matige technische staat van de rwzi’s (welke nagenoeg zijn afgeschreven) De capaciteit van de rwzi Sleeuwijk dient vergroot te worden (van 64.000 naar 93.000 I.E., aanvoercapaciteit van 3600 m3/uur) Voldoen aan de eisen vanuit de Kader Richtlijn Water (strengere lozingseisen) Verminderen afvalstromen (circulaire economie) Bijdrage Energiedoelstelling Afspraken uit het Energieakkoord en MJA-3 vanuit het Rijk
Overzicht centralisatie in Land van Heusden en Altena Van 4 naar 1 centrale rwzi in de gemeente Altena Sleeuwijk Wijk&Aalburg Dussen Eethen Aanleg 20km persleiding (2011-2018) Renovatie/uitbreiding RWZI Sleeuwijk Aanleg vier nieuwe rioolgemalen Amoveren drie RWZI’s (sloop + nwe functie)
Energiefabriek West – Wensen uit de omgeving Informatie en meedenkbijeenkomsten Aantal transportbewegingen beperken Variantenstudie 7 mogelijke oplossingen slibtransport voorkeursvariant nieuwe ontsluitingsweg Bouwhoogte bij voorkeur beperken en zo min mogelijk zichtbaar Veiligheid dient gewaarborgd te zijn (Robuust en bedrijfszeker) Passend binnen geur- en geluidscontour
Hoe worden de wensen van de omgeving in het ontwerp opgenomen? Extern slib wordt ontwaterd naar 8% i.p.v. 4,8% Hierdoor veel minder transportbewegingen voor slib (max. 17, gem. 12 per werkdag) Bouwhoogte max. 7,5 m boven maaiveld Bouwoppervlakte gehele inrichting < 1.500 m2 Passend binnen geur- en geluidscontour en milieuaspecten Sobere en veilige installatie: Mesofiele temperatuur (37°C) Geen hoge druk Geen stoom Geen complexe verwarmingssystemen / beproefde techniek
Impressie centrale rwzi en Energiefabriek Totale installatie wordt landschappelijk ingepast Bestemmingsplanwijziging is in lijn met goede ruimtelijke onderbouwing
Maatregelen verbeteren verkeersveiligheidsgevoel voorafgaand aan nieuwe ontsluitingsweg Overzicht verbeteringen aan huidige ontsluitingswegen:
Maatregelen verbeteren verkeersveiligheidsgevoel voorafgaand aan nieuwe ontsluitingsweg Uitgevoerde zaken voor vergroten verkeersveiligheidsgevoel: Eenrichting vrachtverkeer bij afrit dijk
Maatregelen verbeteren verkeersveiligheidsgevoel voorafgaand aan nieuwe ontsluitingsweg Naast eenrichting vrachtwagens is er een wegverbreding aangelegd: Situatie voor verbreding Situatie na verbreding
Maatregelen verbeteren verkeersveiligheidsgevoel Nog uit te voeren zaken op korte termijn: Afspraken met transporteur t.a.v. bloktijden transport (verminderen vrachten tijden spitstijden fietsers) Aanleg extra passeerhavens Robijnsweg Voorbereidingen t.a.v. nieuwe ontsluitingsweg (separate bestemmingsplanwijziging)
Planning Centralisatie Energiefabriek Nieuwe ontsluitingsweg Nagenoeg gereed, half 2019 oplevering Energiefabriek Ontwerp: in uitvoering Inspraakperiode vergunningen: april – juni 2019 Start bouw: medio 2019 Eerste inbedrijfname eind 2020 Nieuwe ontsluitingsweg Onderzoeken: in uitvoering 2019 - 2020 Planologische procedure en contractdocumenten: 2021 Voorbelasting weg: 2022 Realisatie: 2023
Vragen?
Rondleiding terrein