MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Advertisements

“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Begeleid zelfstandig leren
BattleBots The school battle.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Welkom.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Sociale media op school
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
Koning Willem I College
Symposium Differentiatie
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Kijkje in the Classroom
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Beter Onderwijs Nederland
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Startcollege B2 Psychologie
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Broederschool Roeselare
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Ouderavond Cambridge 2016.
Reken je (niet) rijk.
Het project Begeleiding Startende Leraren
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
What is the meaning of? Student centered learning
MOOC Massive Open Online Course > 1900 opleidingen
Info avond Kunskapsskolan klas 1
LinkedIn – Je carriere start nu!
Naam onderwijsinstelling Datum
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
December 25, 2018.
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Arline Spierenburg november 2018
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Zomerschool TCC 2019.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
The Future Teacher 3.0.
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere Mezelf voorstellen – hoe bij MOOC in CLIL terechtgekomen?

Project MOOC in het vijfde jaar ASO -In samenwerking met Inge De Waard (doctoraat e-learning) -In ‘vrije ruimte’ -Eerste twee jaar : volledig schooljaar -Sinds vorig jaar : integratie in ‘SPELL’ - enkel tweede trimester

Wat is een MOOC ? Massive Open Online Course MASSIVE = met veel deelnemers tegelijk (verschil met tutorials op Youtube = MOOC start op bepaalde datum, iedereen volgt dezelfde sessie in dezelfde week, waardoor het mogelijk is over die specifieke lesinhoud te communiceren op het forum) OPEN = publiekelijk toegankelijk en meestal gratis (soms moet je bijbetalen voor een ’upgrade’ met meer info/testen/quizzen, of voor een certificaat). Je moet je enkel registreren op het platform ONLINE = alles gebeurt online : lessen/discussies/taken/ tests COURSE = cursus (gemiddeld 2-8 weken, gedurende een paar uur/week)

Wie maakt MOOCs? Platformen: Verschillende platformen met cursussen van universiteiten, hoge scholen, professionals… Future Learn = Brits (vanuit Open University) – hiermee beste ervaringen Cursussen: universiteiten, hogescholen, professionals…

Wie volgt MOOCs? Waarom ? Vrijetijdsleren en persoonlijke interesse Professionele ontwikkeling / bijscholing –voorbereiding job Thuis leren (percentages van FutureLearn) Voor wie zijn MOOCs?

En nu ook MOOC op de middelbare school…

Concreet Leerlingen volgen zelfstandig een Engelse cursus (MOOC) over een onderwerp naar keuze met de leerkracht als coach Project al sterk geëvolueerd Proces van ‘loslaten’ : nog heel gestuurd  leerlingen beslissen zelf -2015-2016 : -klas MOOC  groep MOOC  individuele MOOC -Presentatie -2018-2019 -Zelfsturend leren

Simon Schocken “Zelfstandige studenten die deze cursus online volgen, hebben hun eigen grip, hun eigen initiatief en het verbazingwekkende is dat deze mensen zich niks aantrekken van beoordelingen. Zij doen het slechts vanwege één drijfveer. Zij hebben een passie om te leren. En met dat idee in gedachten, wil ik graag wat zeggen over het traditionele beoordelingssysteem op hogescholen. Ik word er niet goed van! Wij zijn geobsedeerd door beoordelen omdat we geobsedeerd zijn door gegevens. Beoordelen neemt alle plezier weg van falen, wat een groot onderdeel van onderwijs is”.

Hoe? Korte uitleg en taaltools Logboek leerproces Evaluatie SAM – MOOC Elke sessie enkele leerlingen aan het woord

Cursus overzicht Forensic psychology: witness investigation Heart Health: a beginners guide to cardiovascular disease Cardiovascular diseases: https://www.futurelearn.com/courses/heart-health Start writing fiction: https://www.futurelearn.com/courses/start-writing-fiction/2/steps/15789 Forensic psychology: https://www.futurelearn.com/courses/forensic-psychology Forensic psychology: witness investigation

Onderdelen van een MOOC MOOC Platform Videos Sociaal leren Taken Syllabus

Onderdelen MOOC: discussies / commentaar

Typische les  MOOC -CLIL Normale 5de jaar les MOOC – CLIL les Bijna alle inhoud die in de les gegeven wordt is leerstof. Leerling moet inhoud kunnen inschatten. Hij leert alleen wat hij op dat moment nodig heeft of interessant vindt. De leerinhoud en tempo worden bepaald door het leerplan en de leerkracht De leerling beslist wat hij wil leren, op welk tempo en hoe diepgaand hij dat wil doen. De leerling volgt. De leerling heeft zijn eigen leren in handen.

Meerwaarde Zelfontwikkeling, zelfregulerend leren MOOC als aanvulling op de klas / curriculum om te verkennen en vaardigheden te ontwikkelen CLIL Internationale contacten/ divers publiek Voorbereiding hoger onderwijs Lifelong learning

Valkuilen Leraar is coach (= loslaten!) Toekomst MOOC (gratis?) Praktische problemen Startdata MOOCs- schoolkalender Computers

Andere toepassingen Integratie MOOC in gewone les Flipped classroom MOOC als achtergrondlectuur Luister- leesmateriaal