SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Prof. dr
Advertisements

SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING LICHAMELIJKE OPVOEDING
Mentorendag 28 oktober 2009.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
Specifieke Lerarenopleiding
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
Informatievergadering SLO Talen Van harte welkom!
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Ouderavond 3e klas schooljaar
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Informatie voor ouders groep 8 over:
De specifieke lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Infosessie SLO 18 maart SLO Taal- en letterkunde pag. 1 Specifieke Lerarenopleiding (SLO)
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Info Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Welkom!
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Informatie Specifieke Lerarenopleiding Talen. Overzicht 1.Waarom de academische lerarenopleiding volgen? 2.Waarom je lerarenopleiding aan de KU Leuven.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 26 april 2016.
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 28 april 2015.
Startdagen SLO Talen Van harte welkom!.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
. Ouderavond 3 e klas schooljaar Programma VMBO Introductieperiode Examen Zak/Slaagregeling Na het VMBO Met de mentoren de klas in.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Informatie voor ouders groep 8 over:
Welkom! structuur van onze school
Profiel- en keuzedelen kiezen
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Leerkrediet
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Universitaire Pabo van Amsterdam
Educatieve Master in de Cultuurwetenschappen
Infosessie Faculteit Letteren 24 september 2018 Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 1 maart 2017

Waarom kiezen voor een academische lerarenopleiding?

Waarom kiezen voor een academische lerarenopleiding?

Waarom kiezen voor een academische lerarenopleiding? interesse niet verdunnen, maar versterken en verbreden passie overbrengen op jongeren echte vakdidactische opleiding het diploma is vereist voor vaste benoeming + meer loon versterking organisatorische en communicatieve vaardigheden pluspunt bij sollicitaties in het hoger onderwijs en in de culturele sector

Waarom kiezen voor de SLO geschiedenis - kunst - muziek? specifieke vakdidactische opleiding concentratie praktijkdeel op quasi één dag (woensdag)  je hoeft dus niet per se op kot! flexibele mogelijkheden voor vakken theoretisch deel; spreiding stage over twee jaar is mogelijk heel persoonlijke en intense begeleiding door praktijklectoren (specialisten) stap-voor-stap-groeitraject wordt voorzien evenwicht individueel werk - groepswerk

Structuur van de opleiding Theoretisch deel (30 stp) algemene pedagogische en didactische vakken (10 stp) keuzedeel (6 stp): keuze uit universiteitsbreed aanbod vakspecifiek aanbod vakspecifiek deel (14 stp) vakdidactiek (Geschiedenis, Kunst, Muziek) (8 stp.) Praktijkcomponent (30 stp) 'gewone' stage (18 stp) diversiteitsstage (4 stp) stageseminaries (8 stp) actieonderzoek stagebegeleidende seminaries/mesotaken seminarie kunst- en muziekdidactiek / stagevoorbereidend seminarie geschiedenis (6 stp)

ALGEMENE PEDAGOGISCHE EN DIDACTISCHE VAKKEN Theoretisch deel ALGEMENE PEDAGOGISCHE EN DIDACTISCHE VAKKEN Leren en onderwijzen (inclusief praktijkinitiatie) (5+2 stp) ( vnl. in digitaal afstandsleren aangeboden) Onderwijs, opvoeding en samenleving (3 stp)

Theoretisch deel KEUZEVAKKEN (6 stp) vakspecifieke: (vrijstelling mogelijk voor een vak uit je basisopleiding) vakspecifieke: Publieksgeschiedenis: Geschiedenis en onderwijs (6 stp) Kunst en publiek (6 stp) universiteitsbrede, bv.: Psychologie van de adolescentie (4 stp) Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (4 stp) Doelgerichte communicatie en taakgericht werken met groepen (4 stp)

Theoretisch deel GESCHIEDENIS-, KUNST- en MUZIEKDIDACTIEK (8 stp) ~ basisopleiding samen te stellen uit: Geschiedenisdidactiek I (2 stp) en II (4 stp) Kunstdidactiek I (2 stp) en II (2 stp) Muziekdidactiek I (2stp) en II (2 stp)

Theoretisch deel (maar: nauw ~ praktijk) Voor studenten geschiedenis: STAGEVOORBEREIDEND SEMINARIE GESCHIEDENIS (6stp)  cfr. infra voor studenten Kunst & Muziek: SEMINARIE KUNST- en MUZIEKDIDACTIEK (6 stp) Omgaan met kunst Omgaan met muziek

Praktijktraject - SLO Geschiedenis in één of in twee jaar af te leggen (wie kiest voor twee jaar, neem contact met prof. Van Nieuwenhuyse voor implicaties) inschrijving vooraf (met opgave spreiding of niet) + voorkeur stageregio (5 steden) SEMINARIES - aanwezigheid verplicht stagevoorbereidend seminarie (6 stp) stagebegeleidende seminaries (4 stp) seminarie historisch-didactisch onderzoek (4 stp)

Praktijktraject - SLO Geschiedenis SEMINARIES - aanwezigheid verplicht stagevoorbereidend seminarie (6 stp): didactisch startpakket: maken van lesvoorbereidingen, toetsen, klasmanagement, activerende werkvormen, werken met film etc. stagebegeleidend seminarie (4 stp): feedback bij stages, vraaggestuurd ICT, burgerschap, taalbeleid, leren leren seminarie historisch-didactisch onderzoek (4 stp): opzetten van beperkt vakdidactisch actie-onderzoek en ontwikkelen van lesmaterialen

Praktijktraject - SLO Geschiedenis STAGES twee stageperiodes oktober – januari februari – mei inhoud ASO & TSO/KSO, 2 scholen 18 luisterlessen, 36 praktijklessen diversiteitsstage: individuele tutoring (leerondersteuning), differentiatie extra activiteiten: vakvergaderingen, excursies, projectdagen etc. begeleiding vakmentor op school praktijklector KU Leuven

Praktijktraject - SLO Kunst SCHOOLSTAGE KUNST I & II (2x 6 stp) stageseminaries observatiestage doestage MUSEUMSTAGE KUNST (6 stp) MESOTAKEN (4 stp) ACTIEONDERZOEK (4 stp) DIVERSITEITSSTAGE (4 stp)

Praktijktraject - SLO Muziek SCHOOLSTAGE MUZIEK I (9 stp) stageseminaries observatiestage doestage SCHOOLSTAGE MUZIEK II (9 stp) idem MESOTAKEN (4 stp) ACTIEONDERZOEK (4 stp) DIVERSITEITSSTAGE (4 stp)

Praktijktraject - SLO Kunst & Muziek STAGES twee stageperiodes november – februari maart – mei inhoud ASO/KSO (TSO/BSO) en Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) 18 luisterlessen, 36 praktijklessen Kunst: ook museumstage (~ mindering praktijklessen) extra activiteiten: vakvergaderingen, excursies, projectdagen etc. aparte diversiteitsstage begeleiding vakmentor op school praktijklector KU Leuven

DIVERSITEITSSTAGE SLO KU LEUVEN (4sp) Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen

Diversiteitsstage Keuze uit: (volgens aanbod/mogelijkheden) universiteitsbrede OPO 'Diversiteitsstage' (B-KUL- O0A96B) Faculteitsspecifieke OPO ‘Omgaan met diversiteit in het onderwijs’ (B-KUL-O0D04A)

Keuzemogelijkheden binnen het universiteitsbrede OPO Diversiteitsstage Naam Beschrijving Locatie Buddyproject: studieondersteuning jongeren uit de eerste graad Leuven ASSistent ondersteuning normaal-begaafde jongeren met een autismespectrumstoornis Open Therapeuticum ondersteuning van jongeren met een niet-aangeboren hersenletsel INDIGO inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs (AANSLUITEND BIJ REGULIERE STAGE! Zie diversiteitsstagevademecum) Brussel ‘t Scharnier studieondersteuning aan huis Blankenberge/Brugge Compass vzw studieondersteuning Willebroek Tutor Tweedekansonderwijs taal- en studieondersteuning van volwassenen Studieondersteuning eigen regio Aansluiten bij een bestaand project in eigen regio via een verzoekschrift Eigen regio

Faculteitsspecifieke diversiteitsstage Keuze uit: (volgens aanbod/mogelijkheden) Een stagiair biedt 10 uur ondersteuning aan individuele leerlingen die met leermoeilijkheden of taalachterstand kampen, binnen of buiten de reguliere lesuren. Een stagiair biedt 10 uur individuele ondersteuning aan anderstalige leerlingen of ex-anderstalige nieuwkomers met leermoeilijkheden of taalachterstand, binnen of buiten de reguliere lesuren. Een stagiair ontwikkelt individueel of samen met een andere stagiair een gedifferentieerde lessenreeks.  Binnen de eigen reguliere stagescholen

Begeleiding, uitvoering en evaluatie diversiteitsstage Minstens 2 vormingen Uitvoering: werkdruk +/- gelijk 10x 1u individuele begeleiding Minstens 2 intervisies en reflectie eindevaluatie pass/fail (wie geïnteresseerd is in Indigo: vóór inschrijving voor het stagetraject contact nemen met prof. dr. Van Nieuwenhuyse)

Alternatief praktijktraject: LIO-baan personeelslid van de school minstens 500 lesuren (~ 13u per week, heel het schooljaar lang) begeleiding door schoolmentor op school en praktijklector KU Leuven staat voor de 30 studiepunten van het praktijkdeel

Toelatingsvoorwaarden licentiaat of master in het basisvak zijn of voor dit laatste programma ingeschreven zijn of academisch bachelor in het basisvak zijn en ingeschreven zijn voor een academische master of een academische bacheloropleiding hebben behaald, ingeschreven zijn voor een academische master en voor minstens 40 studiepunten specifieke vakken (geschiedenis/kunst/muziek) hebben afgelegd LIO: MA-diploma hebben behaald ! MA-diploma moet worden behaald vóór (of in dezelfde zittijd als) het SLO-diploma

Welke vakken mag je geven? masterdiploma  'vereist bekwaamheidsbewijs' bv. enkel een MA geschiedenis/oude geschiedenis/archeologie leidt tot een vereist bekwaamheidsbewijs voor het vak geschiedenis elke MA + lerarenopleiding  'voldoende geacht bekwaamheidsbewijs' meer info? www.ond.vlaanderen.be/bekwaamheidsbewijzen (verandering voor studenten archeologie: vanaf heden vereiste bekwaamheid voor geschiedenis, esthetica, kunstgeschiedenis en cultuurwetenschappen)

Wanneer volgen? hele opleiding na masterjaar: volledig jaar (60 stp) = het ideale scenario spreiding over meerdere jaren is mogelijk: bv. theoretisch deel (24 à 30 stp) tijdens masterjaar, praktijktraject jaar in één of twee jaren erna (30 à 36 stp) (evt. in LIO-statuut)

Meer informatie programmaboek: https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/CQ_50630337.htm facultaire website (o.a. infobrochure, kalender praktijktraject): https://www.arts.kuleuven.be/home/opleidingen/lerarenopleiding/praktisch Academisch Vormingsinstituut voor Leraren (AVL) http://www.kuleuven.be/slo/ voor alle administratieve regelingen (ISP, examens enz.): sara.leurs@kuleuven.be stb-slo-letteren@kuleuven.be (studietrajectbegeleiding)

Coördinatoren Kunst: prof. dr. Brigitte Dekeyzer (brigitte.dekeyzer@kuleuven.be) Muziek: prof. dr. Mark Reybrouck (mark.reybrouck@kuleuven.be) Geschiedenis: prof. dr. Karel Van Nieuwenhuyse (karel.vannieuwenhuyse@kuleuven.be)

Inschrijven praktijktraject SLO Kunst & Muziek contact opnemen met vakdidacticus Kunst: Brigitte Dekeyzer (brigitte.dekeyzer@kuleuven.be) Muziek: Mark Reybrouck (mark.reybrouck@kuleuven.be) inschrijving graag vóór maandag 8 mei 2017 via http://www.arts.kuleuven.be/home/opleidingen/lerarenopleiding /stageformulieren_map

Inschrijven praktijktraject SLO Geschiedenis graag vóór maandag 8 mei 2017 (op voorwaarde dat je zeker bent van je keuze; later inschrijven kan uiteraard ook nog) http://www.arts.kuleuven.be/home/opleidingen/lerarenopleidi ng/stageformulieren_map/stageformulier_geschiedenis Geef aan of je de stage volledig opneemt, dan wel je die spreidt over 2 jaar; (wie kiest voor spreiding over twee jaar, neem contact met prof. Van Nieuwenhuyse voor implicaties) infobrochure en inschrijvingsformulier op https://www.arts.kuleuven.be/home/opleidingen/lerarenopleid ing/praktisch