Voorlichting Dyslexie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Advertisements

PCB Willem de Zwijger Groep 7 Welkom op de informatieavond van:
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Voorlichtingsavond Dyslexie
Het Assink Lyceum.
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Algemene ouderavond Leerjaar 3 Leren & Werken 9 september 2013
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Algemene ouderavond Leerjaar 1 Augustus 2013
Omgaan met dyslexie.
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Kennismakingsavond 19 juni 2014 Leerjaar 1 schooljaar
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
Algemene ouderavond Leerjaar 1 September 2014
Informatieavond groep
Algemene ouderavond Leerjaar 2 September Even voorstellen Dhr. Jan Mueters Directeur Het Kwadrant Mevr. Annemarie LukassenSectordirecteur Het Kwadrant.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Omgaan met dyslexie.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Welkom BAHÛRIM.
Basisschool Op De Horst
Ouderavond klas 3A Paul Meijer - maandag 14 september 2015.
Welkom op Bogerman Kennismakingsavond Vakcollege klas 1.
Ouderavond klas 3B Margreet van Fruchten - maandag 14 September 2015.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Welkom! Faciliteiten in het examenjaar. Officieel Toestemming directeur Deskundigenoordeel orthopedagoog of psycholoog (bv. dyslexieverklaring) Melding.
P.T.A. Leerjaar 4 locatie DEN BONGERD.
Ouder-informatieavond Schooljaar
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
 Welkom, voorstellen van leerkrachten  Verkeer  Entree  Huiswerk en agenda  Takenkaart op niveau  Werkwoordspelling  Seksuele voorlichting v.a.
Informatieavond Leerjaar 1 Passie als kompas! kompas!
Informatieavond Leerjaar 2 Passie als kompas!.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Omgaan met dyslexie.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Studiekeuzes van uw kind
Informatieavond ‘t Heibosch
Informatieavond groep 8
WELKOM OP DE OUDERAVOND
Volop keus, durf te kiezen
Kick Off - 22 juni 2017.
MENTORAAT HAVO 4 Klas H4A, B en C.
WELKOM.
Helpen bij huiswerk en plannen
Welkom in onze groep! We hebben er zin in!
Voorlichtingsavond Dyslexie
Studiekeuzes van uw kind
Informatieavond groepen 8
Welkom 27 maart 2019 Nienke Hoffman.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Kennismakingsavond Compaen VMBO.
WELKOM Mezelf voorstellen.
Transcript van de presentatie:

Voorlichting Dyslexie 10 april 2019 Passie als kompas!

Welkom ! Passie als kompas!

Voorstellen; Mevr. Carola Rohenkohl (intern ondersteuning coördinator leerjaar 1 docent en coach) Mevr. Karin van Gils (onderwijsassistente, instructeur (V)MBO) Mevr. Lilian van Eerd (logopediste en dyslexiecoördinator)

HOOFDSTUK LEREN IN DE ECHTE WERELD Bedoeling van dit voorlichtingsuurtje; Kennismaking Met ons als team Met andere leerlingen die ook dyslexie hebben Met andere ouders/verzorgers Informatie verstrekken over hoe Het Kwadrant omgaat met leerlingen met dyslexie. Vragen kunnen stellen over dyslexie. Kennismaken met het schoolprogramma ClaroRead. HOOFDSTUK PRAKTIJKGERICHT LEREN IN DE ECHTE WERELD

Herken je jezelf ? Ik heb veel geoefend, toch ben ik de regeltjes vergeten … Ik oefen niet meer, want ik vergeet het toch … Ik blijf oefenen ook al maak ik fouten … Mijn ouders lezen het huiswerk voor … Hoe gaat dat allemaal in het voortgezet onderwijs …

Lotgenotenbijeenkomsten Kleine groep Wat is het? Hoe is het met jou? Hulpmiddelen Er is geen vastgesteld “spreekuur”. Je kan op maandag, woensdag, vrijdag bij kamer 0.131 aankomen als je een vraag hebt. Mocht er op dat moment geen tijd zijn om je vraag te beantwoorden dan plannen we een individueel gesprek in. (Dit kan ook met je ouder(s) en/of coach als je dit prettiger vindt.)

Hoe kan Het Kwadrant je helpen? Lotgenotenbijeenkomsten Dyslexiecoördinator op maandag, woensdag, vrijdag bereikbaar Tijdens de lessen Tijdens toetsen Tijdens examen Huiswerk Spelling telt niet bij alle toetsen ZELF INITIATIEF NEMEN !!!

Het Kwadrant volgt het landelijke dyslexiebeleid Het Kwadrant volgt het landelijke dyslexiebeleid. Dit is een groeidocument dat ieder jaar wordt geëvalueerd en bijgesteld. Ook overlegt de dyslexiecoördinator van Het Kwadrant met de dyslexiecoördinatoren van BRAVO!College, Het College en de Philips van Horne.

Faciliteiten staan op de faciliteitenpas/dyslexiepas van de betreffende leerling. Deze pas is persoonlijk. De dyslexiecoördinator stelt deze pas op a.d.h.v. de officiële dyslexieverklaring van de betreffende leerling. Wanneer het niet duidelijk is of een leerling wel/geen dyslexie heeft, kan Lilian v. Eerd wel testen. Dit gebeurt op verzoek van de coach of op verzoek van de ouder(s)/verzorger(s). De resultaten dienen enkel ter indicatie! Alleen bij een officieel onderzoeksbureau mag een dyslexieverklaring verstrekt worden.

Voorbeeld van een dyslexiepas;

Faciliteiten ; Meer tijd bij toetsen Lettertype Arial 12 pt Digitale boeken (eigen computer en programma) / Bring your own device Houd hierbij rekening met de eisen die het programma Claroread aan de computer stelt. Digitale toetsen (beluisteren met ClaroRead) Toetsen typen

Dyslexieverklaring => ADVIEZEN ! Adviezen zijn geen rechten. Geen remedial teaching (RT) op school. Mondeling overhoren kan niet standaard. Vraaggestuurd! Leerling moet zelf initiatief nemen! Gebruik dyslexie niet als excuus. We proberen alles wat mogelijk is te doen om te helpen!

ClaroRead

ClaroRead ClaroRead is een spraakherkenningsprogramma zoals Kurzweil, Sprint of daisyspeler, …. Het is een eenvoudig computerprogramma met veel mogelijkheden. Op BRAVO!College (Budel), Het College, Philips van Horne en ook op Het Kwadrant wordt ClaroRead gebruikt. Het programma wordt -als extra service- aan leerlingen van deze scholen met een dyslexieverklaring sinds vorig schooljaar gratis verstrekt. Geadviseerd wordt dit programma eerst op school uit te proberen. Ook thuis kunt u de demo-versie bekijken !!! www.claroread.nu / www.woordhelder.nl Maar bestel niets zelf (om eigen kosten te voorkomen!)

In schooljaar 2017-2018 hebben we als pilot de materialen voor de dyslexieleerlingen besteld. Veel leerlingen hebben voor al hun vakken digitale boeken besteld. Hier blijkt echter niet altijd volledig gebruik van te worden gemaakt. Omdat wij dit jammer vinden en de financiële middelen zo effectief mogelijk voor alle leerlingen willen inzetten, hebben wij besloten om per ingang van dit afgelopen schooljaar 2018-2019 enkel voor de kernvakken Nederlands en Engels dyslexiebestanden aan te schaffen. Dit gaan we voor schooljaar 2019-2020 weer zo doen. Indien aantoonbaar kan worden gemaakt dat uw zoon/dochter Claroread/Kurzweil voor meerdere vakken effectief heeft gebruikt, kunnen we samen in gesprek gaan en naar een passende oplossing zoeken voor de overige vakken.

Vragen m.b.t. dyslexie? dyslexiecoördinator (l.vaneerd@lvo-weert.nl) Vragen i.v.m. andere onderwerpen? coach vakdocent

Zijn er nog vragen? Bedankt voor uw aandacht!