Voorlichting over de U-Talent Academy 8 april 2019
Even voorstellen Berenice Michels – Directeur U-Talent Saskia Klaasing/Liesbeth Walther– Medewerker studentzaken Docenten/ontwikkelaars: Andrea van Bruggen (ook schoolcoördinator) Coen Klein Douwel (ook schoolcoördinator) Claire Boerée Leerlingen: Tobias Groot – Leidsche Rijn College Theo de Rooij – Het Nieuwe Lyceum Anita Kokelaar – teamleider U-Talent Academy en curriculumcoördinator
Programma 19:30 uur Plenaire presentatie 20:15 uur – drankje en vragen stellen over: - Modules - Excursies - Ervaringen van leerlingen - Algemeen 21.00 uur einde
De U-Talent Academy Wat houdt de U-Talent Academy in? Wat verwachten we van de deelnemende leerlingen? Wat is de meerwaarde voor de leerling?
Vragen aan publiek u-talent.reageer.tv
U-Talent - algemeen Samenwerking Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en 44 scholen Doelen: Versterking β-onderwijs Verbeteren aansluiting voortgezet onderwijs-Bachelor Activiteiten Docenten Leerlingen klas 1 t/m 6, vwo en havo De U-Talent Academy is één van de activiteiten die binnen het U-Talent programma wordt ontwikkeld.
U-Talent Academy 28 ambitie scholen
U-Talent Academy 28 ambitie scholen
U-Talent Academy voor 5 en 6 vwo Bestaat uit: Campusprogramma [240 SLU] Schoolprogramma [220 SLU] Is ongeveer een schoolvak erbij Totaal: 460 uur extra. Af: 60 uur wat je minder aan je pws besteed (nog maar 20 uur ipv 80 uur op school aanbesteden) Netto: 400 uur extra – ongeveer een heel extra vak
Campusprogramma aan UU In 5 vwo: Introductiedagen 4x tweedaagse module (1 dag per 3 weken) Excursie Start onderzoek (thesis) In 6 vwo: Vervolg thesisonderzoek 2x tweedaagse module (1 dag per 3 weken) Thesispresentatie/conferentie Getuigschriftenuitreiking
Introductiedagen september *** Begin 5e klas Samenwerken, leuke dingen doen en grenzen verleggen. Ook kennismaken met elkaar en met het U-Talent programma
De moduledagen 9:00 U-Talentuur 10:00 -16:00 modules Voorbeelden: Microtubuli Kristallen Simulaties en Games Duurzame energie Wat is een getal? Ontwikkeld ism departementen
Voorbeeld: Microtubuli verdieping in een onderwerp en link naar onderzoek Voorbereidende opdracht Dag 1: theorie opbouw van cellen en terugkoppeling naar voorbereidende opdracht Presentatie van PhD student Practicum in Kruytgebouw: onderzoeksplan opstellen voor effect cytostatica op microtubuli preparaten maken
Dag 2 Microtubuli Voorbereidende opdracht Dag 2: College wetenschapper Eigen preparaten bekijken Resultaten beschrijven Onderzoeksverslag schrijven (thuis/op school) Feedback op elkaars werk geven ***
Beoordelingen en peer feedback Modules worden beoordeeld met A+, A, B, C of D Grote leeropbrengst door feedback: Van docent Van peers
Simulaties en Games Teaching and Learning Lab Arduino module in het Teaching & Learning Lab Samenwerken om een robotje te bouwen en te programmeren Daarna presenteren aan onderzoekers en lerarenopleiders van het Freudenthal Instituut TLL: onderwijsonderzoek ook in U-Talent Academy lessen (evt kunnen ouders bezwaar maken tegen deelname van hun kinderen aan dit onderzoek) Teaching and Learning Lab
De U-Talenthesis: onderzoek doen aan UU en artikel schrijven Schrijven met je brein Nieuw medicijn voor Cystic Fibrosis? U-Talent Thesis. Veel nadruk op onderzoek doen. Thesis. Groter dan PWS. Team van 3 leerlingen. Stage bij een OZ groep. Gebruik maken van de UU onderzoeksfaciliteiten zoals een elektronenmicroscoop. Samenwerken dus belangrijk An expanding universe With what speed is the universe currently expanding?
5 vwo: Excursie Per jaar 3 bestemmingen: Oxford Genève (Cern) Grenoble Texel NIOZ …? ruimte voor hele leuke activiteiten. excursie CERN: mekka van natuurkunde onderzoek in de wereld. Busreis
De rol van de (universitair) docenten Interactie, feedback, vragen en soms….. ….geen antwoorden
Campusprogramma: verdieping in bèta, leren onderzoeken en leren kennen universiteit
Schoolprogramma op eigen school Schoolprojecten Communityvorming Voorbereiden campusprogramma Kán door reguliere stof te versnellen of in minder contacttijd ***
Op school: voorbereiden campusprogramma
U-Talent Academy: lid van een community op school en op de universiteit
U-Talent Academy: getuigschrift Bewijs in handen van een verdiepend bèta programma naast vwo-opleiding Toegang tot bèta honours programma’s aan de Universiteit Utrecht University Colleges, selectieve opleidingen
Studenten na U-Talent Academy JK 2015 96 studenten aangeschreven: 50% gereageerd (48 studenten) 56% rondt in 3 jaar bachelor af (landelijk 35%) 9% gewisseld van studie (landelijk 17%) 26x meegedaan aan selectie: 2x afwijzing (landelijk 35% kans op toelating)
U-Talent Academy volgens leerlingen Interessant en leerzaam Samen aan het werk Met leerlingen die ook gemotiveerd zijn Praktisch aan de slag op het lab Leren van experts in het onderwerp Geweldige ervaring
Aanmelding en toelating Welke leerlingen zoeken we? Enthousiasme & inzicht bètavakken Goed mee kunnen komen op school Zelfstandig, communicatief Nieuwsgierig en doorzetter Kunnen plannen (of het willen leren) Steun ouders en school Voorwaarde: Natuur & Techniek profiel (met of zonder biologie) óf Natuur & Gezondheid met natuurkunde en wiskunde A/B
Vervolgvragen aan publiek u-talent.reageer.tv
Aanmelding en toelating De leerling moet zelf beslissen: Past het bij mij? Kan ik het ernaast doen? Interesse melden op school, school maakt selectie en meldt aan vóór 20 mei 2019 Maximaal 150 leerlingen in 5vwo Aantal plaatsen per school afhankelijk van het aantal leerlingen met een N-profiel
Financiële en juridische zaken Ouderbijdrage in kosten voor excursies, introductiedagen etc. (€300 klas5, €200 klas6) Contract met school Contract met leerling & ouders Sommige scholen vragen zelf ook een ouderbijdrage!
Markt voor vraag & antwoord over: Algemene zaken Modules en beoordelingen Thesis Excursies Ervaringen van leerlingen