Rupsen practicum Scholierenwebsite

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

En wat doen ze! Door Michel Stravers, Den Horn, 2012
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Kringloop van de vlinder
De natuurwetenschappelijke methode
Het Floraliaproject!!!.
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
Een biologisch onderzoek
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Vlinders Daphne voorbach
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Kenmerken van organismen BIODOEN
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Welkom.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
Basisstof 6: Ontwikkeling METAMORFOSE
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
Basisstof 6: Reacties van planten op interne en externe signalen Lengtegroei.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
Leskaart 2: Metamorfose
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
Een onderzoek naar het kiemen en groeien van een bruine boon
Nina Bos Sanne Springelkamp 1A
Groep 8 University Microben
Presentatie ouderbijeenkomst
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Eetadvies.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Gesloten teelt Natuurlijke vijanden en Abiotische afwijkingen.
Schadebeelden en gewasbestrijdingsmiddelen
Bijeenkomst startende mentoren
Voeren en Verzorgen Blok 1 Les 3 Niveau 2.
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
NSCCT Instructie groep 4
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
NSCCT Instructie groep 5
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
NSCCT Instructie groep 7
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
NSCCT Instructie groep 6
Thema 3 ecologie.
Ecologie Hoofdstuk 6.
5-Minuten biologie, leerzamer en leuker dan het lesboek!
Schadebeelden en gewasbestrijdingsmiddelen
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Tijd Expert domein A Expert domein B
Transcript van de presentatie:

Rupsen practicum Scholierenwebsite www.plantenziektekunde.nl Nibi-conferentie 10 mei 2019

www.plantenziektekunde.nl Scholierenwebsite Jan-Kees Goud Doriet Willemen In opdracht van KNPV en WCS

Indeling workshop Korte uitleg Zelf rupsenpracticum uitvoeren Kort college biologische achtergrond/ Invoer gegevens Bespreken resultaten Rupsenpracticum op school/ Varianten practicum

Rupsen schadelijk voor plant?

Hoe kiest een rups? Gedrag tijdens foerageren: Zit stil Beweegt / op verkenning Contact met blad Proeft van blad

Rupsenpracticum Wageningen UR vakgroep Entomologie Geschikt als: Profielwerkstuk

Voedselkeuze experiment Twee plantensoorten Kool Boon Twee rupsensoorten Koolwitje Kooluil

Koolwitje (Pieris brassicae)

Kooluil (Mamestra brassicae)

Proefopzet Koolwitje Kooluil

Vraagstelling Heeft een rups voedselvoorkeur? Meer specifiek: Heeft koolwitje voorkeur voor 1 plant? Heeft kooluil voorkeur voor 1 plant?

Toevalsfactor uitsluiten Per deelnemer observaties van beide soorten: Eigen scores optellen Scores hele groep bij elkaar Liefst allemaal even lang scoren: Gelijke weging in statistische analyse

Vragen? Proef inzetten 4x bladponsje boon en 4x kool Gebruik aparte ponsboren Op stukje hout Tip: Geef aan op onderlegger wat wat is Om de 30 sec. turven wat iedere rups doet op scoreformulier Gedurende 15 minuten Vragen?

Klok http://www.online-stopwatch.com/large-online-clock/

Rupsen belagen planten Afweer door planten Direct Haren Stoffen Resistentie Indirect Natuurlijke vijanden

Vreetmachines Eten, poepen en groeien Een rups is 80% darm Veel schade aan gewassen

Rupsenvraat verandert geuren Koolwitje

Geur trekt sluipwespen aan Cotesia sluipwesp

Geur trekt sluipwesp aan Antenne van sluipwesp

Interactie van 3 spelers: plant, plaag, parasiet Film https://youtu.be/vMG-LWyNcAs

Sluipwespen commercieel gebruikt Encarsia en Eretmocerus-sluipwespen tegen witte vlieg https://schooltv.nl/video/een-pop-van-een-witte-vlieg-hoe-helpt-een-wesp-de-tuinder/

Hyperparasitoïden Spuug van geïnfecteerde rups verandert Trekt secundaire sluipwespen aan

Voedselweb Kool Rups Sluipwesp Hyperparasiet

Voedselweb nog ingewikkelder Meer spelers Meer interacties Nog veel onbekend!

Resultaten?

Verwachte uitkomst Koolwitjes eten alleen kool Kooluilen eten kool en boon 50-50% ?

Resultaten eerder experiment

Zelf op school aan de slag Nut voor leerlingen: Kennismaking met onderzoek doen Leren nadenken: wat is jouw conclusie als je dit ziet? Inzicht in statistisch verantwoord versus toeval

Benodigdheden practicum http://www.plantenziektekunde.nl/rupsenproef/ Bestellen eipakketten Scoreformulieren Handleiding Verzorging rupsen Contactgegevens

Ei-pakketjes bestellen

Eipakket Koolwitje

Uitkomen

Jonge rupsjes

Verzorging Biologisch voedsel! Alle koolsoorten (bv witte kool of Chinese kool) Vers blad (niet verlept) Veel poepen = goed schoonhouden

Ontwikkeling Afhankelijk van temperatuur en dieet Vervellen: 5 larvale stadia L4: meest vraatzuchtig (na ong.10 dagen)

Verpoppen Tijdens L1 en L2 genoeg daglicht (>16 uur per etmaal) Diapauze

Praktische tips Rupsen vooraf laten hongeren Licht dimmen in lokaal Let op vervellen: geen activiteit / eetlust Vierkantjes uit blad snijden / knippen ipv ponsboor

Uitbreiding / varianten Met andere plantensoorten, bijv. sla Paralellproeven aan begin van de les inzetten, aan het einde van de les beoordelen Zelf rupsen laten opkweken vanuit eipakket Volgen van de ontwikkeling / meten van de groei van de rupsen bij verschillende diëten Heeft het dieet tijdens opkweek invloed op later voedselkeuzegedrag? Invloed van licht en temperatuur op de groei en ontwikkeling van rupsen.

www.plantenziektekunde.nl Contact: doriet.willemen@kpnmail.nl In opdracht van KNPV en WCS

Statistiek

Hypothese? Heeft een rups voedselvoorkeur? Meer specifiek: Heeft koolwitje voedselvoorkeur? Heeft kooluil voedselvoorkeur? In de statistiek: H0: Er is geen voorkeur. H1: Er is voorkeur.

Resultaat Verwachte uitkomst Kooluil eet kool en boon 50-50% ?

Statistiek PQRS: http://www.pyqrs.eu/home/ Deelnemer eten boon eten kool 1 2 12 5 3 30 4 13 6 15 7 9 8 10 14 11 16 39 110 PQRS: http://www.pyqrs.eu/home/

Statistiek Experimentele eenheid is de rups Optie 1: binominale verdeling Optie1: Deelnemer eten boon eten kool voorkeur 1 * 2 12 5 boon 3 30 kool 4 13 6 15 7 9 8 10 14 11 16 39 110 3 boon 6 kool

Statistiek Experimentele eenheid is de rups Optie 1: binominale verdeling Optie1: Deelnemer eten boon eten kool voorkeur 1 * 2 12 5 boon 3 30 kool 4 13 6 15 7 9 8 10 14 11 16 39 110

Statistiek Verlies van informatie Deelnemer eten boon eten kool 1 2 12 2 12 5 3 30 4 13 6 15 7 9 8 10 14 11 16 39 110 Verlies van informatie

Statistiek De verschillen lijken groter bij kool: weging Optie 2: Wilcoxon signed rank/rangtekentoets Optie1: Deelnemer eten boon eten kool voorkeur 1 * 2 12 5 boon 3 30 kool 4 13 6 15 7 9 8 10 14 11 16 39 110 Optie 2: Absoluut verschil Rangnummers. * 7 3 28 9 13 11 5.5 8 4 2 14 1 Totaal boon Totaal kool 6 39

Statistiek De verschillen lijken groter bij kool Optie 2: Wilcoxon signed rank/rangtekentoets Goed gebruik van de informatie