Boek: maatschappelijke zorg 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
Samen werken aan een veilige samenleving
Verborgen vormen van pesten
19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Themabijeenkomst Pesten
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Best practice Doel: voorlichting team
Kinderen en hun sociale talenten
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Ouderavond pesten 1 december 2009.
© Wilma de Hond 2015.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Ouderavond pesten Welkom
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Pesten is kindermishandeling
Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Welkom Ouderavond Montessorischool Helmond gedrag weerbaarheid pesten
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Ouderen in veilige handen Grietje Nieland Veilig Thuis.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
“een nieuwe lln in de klas”
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007.
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Het kan anders….
Ik stop het pesten.
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Nee Zeggen!.
Onderzoek Morele kwesties
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Aard en omvang ouderenmishandeling.
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
‘Agressie bij kinderen’
Hoe gaan we dat voorkomen?
LEERKRACHTEN EN PESTEN
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Onderzoek Morele kwesties
Onze school is een KiVa-school!.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Iedereen in de dramadriehoek
Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Ontwikkelingspsychologie
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Boek: maatschappelijke zorg 2. Thema 7: Pesten Boek: maatschappelijke zorg 2.

Inhoud Wat is pesten en welke vormen van pesten zijn er? Hoe signaleer je het? Welke rollen horen er bij? Wat zijn de gevolgen van pesten? Preventie Inhoud

Bij plagen is er geen sprake van hetzelfde slachtoffer en dezelfde dader. Rollen wisselen af. Geen intentie om te beschadigen Humor is belangrijk aspect Niet structureel Plagen kan overgaan in pesten als er langere tijd sprake is van hetzelfde slachtoffer Plagen

Ruzie Conflict tussen meerdere mensen Bij alle partijen intentie tot bijleggen Gericht op een bepaalde situatie Ruzie

Stelselmatige vorm van agressie waarbij het slachtoffer schade oploopt door een of meerdere mensen. Kan fysiek, verbaal en/of psychisch zijn Pesten

Digitaal pesten Uitsluiten Negeren Fysieke agressie Vormen van pesten

Van welke vorm is hier sprake? In het buurthuis is er elke zaterdag een sjoelactiviteit voor ouderen. Vrijwilligster Rosa (44) kan niet opschieten met mw. de Hei, die volgens haar niet enthousiast is. Rosa ‘vergeet’ nu al 3 weken om mw. de Hei in te delen, waardoor ze aan de kant zit. Aan het eind van de avond helpt Rosa alle mensen in hun jas, alleen mw. de Hei slaat ze over. Van welke vorm is hier sprake?

Rollen De gepeste De meeloper De pester De pester wil macht De pester wordt gepest De pester is bang De pester is naief Rollen

Signaleren De gepeste: Staat buiten de groep Ontvangt negatieve berichten op social media Is snel geïrriteerd en boos Heeft lichamelijke klachten Wordt nauwelijks uitgenodigd ergens aan deel te nemen Stopt plotseling met activiteiten die belangrijk voor hem zijn Signaleren

Gevolgen Voor de gepeste Voor de pester Voor de meeloper/zwijger Eenzaamheid Angst Slaapproblemen Slecht zelfbeeld Voor de pester Weinig vrienden Schuldgevoel, maar niet weten hoe te stoppen Mensen gaan hem/haar uit de weg Voor de meeloper/zwijger Nemen afstand van de groep Voelen zich schuldig als ze niets doen Gevolgen

https://www. stoppestennu https://www.stoppestennu.nl/actieplan-tegen-pesten-9-stappen- preventie https://www.werkenveiligheid.nl/sociale-veiligheid/pesten-en- geweld/zo-herken-je-pesten Preventie

Aan de slag! Lees de kritische beroepssituatie van pagina 147 en 148 Beschrijf welke keuze jij zou maken en waarom Ga hierover in gesprek met je buurman/vrouw Aan de slag!