Vaardigheden Bron en vraagstelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes over het ontstaan en de overlevering van het Oude Testament
Advertisements

Financiering en verwijdering van radioactieve afvalstoffen bij weesbrongevoelige inrichtingen.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Examenvoorbereideing
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
1. Epigrafie van de oudheid
Bronnen Merle Wissink.
Pieter Houten Afmelden of prangende vragen: Totale paniek: Dr. R. Strootman Donderdag 15:00 tot 17:00 Drift 10.
Omgaan met geschiedenis
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Help….een bron!!!! Jaap Patist
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Visie informatievoorziening
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Floodcom lesworkshop Presentatie geocaching
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Introductie Oudheid 2012 Mounir Lahcen. Ongeschreven bronnen Natuurlijke Archeologische Geschreven bronnen Literaire teksten (historiografie, poëzie,
Woordenschat groep 5, thema 6, les 3
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Presenteren en communiceren
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Geschiedenis schrijven
H1 De tijd van jagers en boeren
Rol van de UB Pitch 3: UvA. RDM Support2 Research data management - kennissessie directeuren UKB 17 september 2015 RDM-ondersteuning in de praktijk: Bibliotheek.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Niets is wat het lijkt. 3T 4T 2T 5T 6T 1T 3T 4T 2T 5T 6T1T tijd ?
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Inhuur van derden in Dongeradeel: omvang, bekostiging, procedures, verantwoording Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Wat is een webquest?.
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Cursus Leesvaardigheid
5 hulpvragen.
KRITISCH DENKEN Evalueren van Bases © Kritisch Denken.
Ongeschreven en geschreven bronnen
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Ongeschreven en geschreven bronnen
Bronnen en bronvermelding
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
Blok 2 Mijn familie Deelvragen: Uit welke familie kom ik?
Vwo 4 – periode
Hoofdstuk 4 De Romeinen.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
Introductie op de Bijbel
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
Introductie en basistof 1
Inleiding.
Hoe leer je geschiedenis?
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Hoofdstuk 1 groepen/rollen
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
Transcript van de presentatie:

Vaardigheden Bron en vraagstelling

Beoordeling van bronnen Geschreven bron: In welke periode geschreven? (dus primair of secundair) Door wie geschreven? (positie in de gebeurtenis, wetenschappelijk, door expert, dus betrouwbaar of niet) Met welk doel? (informeren, oordelen, vertellen, overtuigen) Indien nodig, origineel of verwijzing beschikbaar? (gebruik zoveel mogelijk de originele bron of een betrouwbaar alternatief)

Beoordeling van bronnen Ongeschreven bron: Uit welke periode? (dus primair of secundair) Waar gevonden (archeologische vondst, wetenschappelijk, door expert, dus betrouwbaar of niet) Waarvoor diende het voorwerp? (Op welke vraag geeft kennis van het voorwerp een antwoord)Indien nodig, origineel of verwijzing beschikbaar? (gebruik zoveel mogelijk de originele bron of een betrouwbaar alternatief)