Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding La Secrétaire dÉtat à lIntégration Sociale et à la Lutte contre la pauvreté.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hervorming van de pensioenbonus Alexander De Croo Vice-premier en minister van Pensioenen 1.
Advertisements

Didier Reynders Vice-Premier Ministre et Ministre des Finances Vice-Eersteminister en Minister van Financiën BUDGET BEGROTING
Het belang van een diploma op de arbeidsmarkt – L’importance du diplôme sur le marché du travail Une contribution à partir de la monographie « Scolarité.
gewest, 19 gemeenten 2 gemeenschappen 3 gemeenschappelijke commissies 1 federale regering 0 instantie voor metropole samenwerking.
Korte Quiz over Armoede
ARMOEDE IN BELGIË. JAARBOEK 2012
Armoede op het platteland en in de stad Seminarie 25/04/2013 OBSERVATOIRE DE LA SANTÉ ET DU SOCIAL BRUXELLES OBSERVATORIUM VOOR GEZONDHEID EN WELZIJN BRUSSEL.
La Vice-Première Ministre, Ministre de l'Emploi et de l'Egalité des chances, chargée de la Politique de migration et d'asile De Vice-Eerste minister, minister.
Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
2 ème journée de la Philanthropie - 10 mai 2011 Tweede dag van de Filantropie - 10 mei 2011.
De Federale Commissie Rechten van de Patiënt stelt zich voor La Commission Fédérale Droits du Patient se présente Colloquium patiëntenrechten 26 oktober.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
23/03/06 “Creating impact in a globalised world” Luc Tayart de Borms, afgevaardigd beheerder van de Koning Boudewijnstichting administrateur délégué de.
Plan.be Armoede, vergrijzing en economische context: basiscijfers 1 Uiteenzetting: Michel Englert Adviseur bij het Plan Auteurs:Greet De Vil, Michel Englert,
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
De Lissabonstrategie ( ) Strategie voor groei en werkgelegenheid door de Europese Raad Doel: “Om van Europa de meest concurrerende en dynamische.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
OCMWs - Brussel, 13 december 2010 CPAS - Bruxelles, 13 décembre 2010 Think global, act local Balans van het Europees Jaar Armoedebestrijding Bilan de l’Année.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Werkgroepen nieuwe basistoepassingen Gebruikersgroep, 18 september 2007.
De donkere kleur van armoede
Business Route 2018 For more business and jobs in Metropolitan Brussels.
Belgisch Netwerk Armoedebestrijding Réseau Belge de Lutte contre la Pauvreté Actieve Inclusie Oktober 2008 Inclusion Active Octobre 2008.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Justitie La Justice Ministerraad 19 juli Vrije keuze achternaam Libre choix du nom de famille.
Waarom loopt het fout?. les dirigeants de leiders.
Verkeersveiligheidsbarometer Het jaar 2013 Conférence de presse 20/02/2013.
Een nieuwe op achtergestelde buurten in het Brussels stedelijk gewest
Kinderen kansarm gezin
1 HOPITAL SANS FRONTIERE (H.S.F. - a.s.b.l - ONG) Ziekenhuis Zonder Grenzen Hospital Without Borders.
BIENVENUE CHEZ WELKOM BIJ. Créateur de progrès énergétique Creating energy progress.
Publication trimestrielle du SPP IS Conférence de presse du 8 février 2012.
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
Mise en œuvre de la pharmacie clinique en unité de soin Toepassing klinische farmacie op de verpleegafdeling.
Workshop: Pas Compris? Ok! Séraphin Mukendi et Annemie Janssens.
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Kinderarmoede in het Brussels Gewest Senaat hoorzitting 11 mei 2015 OBSERVATOIRE DE LA SANTÉ ET DU SOCIAL BRUXELLES OBSERVATORIUM VOOR GEZONDHEID EN WELZIJN.
Annuaire fédéral 2015 Federaal Jaarboek 2015 « Pauvreté en Belgique » “Armoede in België” Conférence de presse – Persconferentie 24/03/2015 – Résidence.
Kinderarmoede Senaat 11 mei Betreffende het Steunpunt  Samenwerkingsakkoord  Armoede - mensenrechten  Permanente plaats voor dialoog Steunpunt.
Europa 2020: halfweg, op de goede weg? Het Belgische armoedebeleid in een Europese context Europe 2020 : à mi-chemin et sur le bon chemin ? Les politiques.
Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding La Secrétaire d’État à l’Intégration Sociale et à la Lutte contre la pauvreté.
Comparaison Bruxelles 19 communes avec les villes et les arrondissements de Liège et Anvers Vergelijking Brussel 19 gemeenten met Antwerpen en Luik QUELQUES.
Van thuisloosheid tot maatschappelijke integratie De l’absence de chez-soi à l’intégration sociale De l’absence de chez-soi à l’intégration sociale Julien.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Serge Jaumain & Joost Vaesen Oprichting, missie & doelstellingen van het BSI 1) Het BSI: opgericht door de ULB, VUB & FUSL, maar open voor.
R. Engelen Ir. Directeur. 2 Potentiel de recherche en RBC : 3 universités, 15 hautes écoles, 3 hôpitaux universitaires Depuis 2001, prise de conscience.
Enkele indicatoren over armoede in de regio Kempen Samen Huis van het Kind, de kracht van een netwerk Peter Anaf adviseur stad Turnhout Welzijnszorg Kempen.
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
Rabad Le Réseau des acteurs bruxellois pour l'alimentation durable (RABAD) est un réseau bilingue de ± 50 organisations (agriculteurs, distributeurs, restaurateurs.
Cadre financier pluri-annuel
Instrument Évaluation Violence entre Partenaires 15 décembre 2016
AMIF 09/08/
Une approche en chaîne de la violence intrafamiliale
De milieuprioriteiten van het Pools Voorzitterschap Les priorités environnementales pour la présidence polonaise Marie-Hélène LAHAYE (Cabinet Huytebroeck)-
1. Housing First Belgium: Oorsprong
Sociale grondrechten: van symbool naar hefboom in armoedebestrijding
Armoede en sociale uitsluiting
Co-create Subside pour la recherche et le développement en Région de Bruxelles-Capitale.
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
Résultats de l’enquête sur les normes de qualité de la préparation des médicaments au sein des officines hospitalières 24 avril 2018.
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
La gouvernance associative Het vereningsbestuur
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Europese verkiezingen 2019: Campagne van EAPN en BAPN
Europese verkiezingen 2019: Campagne van EAPN en BAPN
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Transcript van de presentatie:

Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding La Secrétaire dÉtat à lIntégration Sociale et à la Lutte contre la pauvreté

Armoede in België 2014 in een notendop 1.Waarom een Federaal Jaarboek? 2.Armoede is … 3.Verschillende indicatoren, dezelfde rode lijnen 4.Uitdagingen : huisvesting, OCMWs, beleid 5.Als besluit : naar een nieuw sociaal inclusieve Staat

1. Waarom een federaal Jaarboek? Om de kennis over armoede en sociale uitsluiting te verzamelen, te cumuleren en toegankelijk te maken. Om armoede in de politieke en publieke belangstelling te houden. Om de federale overheid een instrument te verschaffen om de situatie en de maatregelen inzake armoede en sociale uitsluiting te evalueren en te analyseren. Om de dynamiek te ondersteunen die door het Belgische voorzitterschap tijdens het Europese jaar op gang is gebracht. Om mensen en instellingen die bekommerd zijn om armoede en sociale uitsluiting en die elkaar anders niet of te zelden ontmoeten, samen te brengen – zeker wanneer taalkundige en institutionele grenzen het aantal plekken beperken en de communicatie bemoeilijken.

2. Armoede is … - in woorden een netwerk van sociale uitsluitingen dat zich uitstrekt over meerdere gebieden van het individuele en collectieve bestaan. Het scheidt de (mensen in armoede) van de algemeen aanvaarde leefpatronen van de samenleving. Deze kloof kunnen ze niet op eigen kracht overbruggen. un réseau dexclusions sociales couvrant divers domaines de lexistence individuelle et collective. Il sépare les pauvres des modes de vie généralement acceptés de la société. Cest un fossé que ces personnes ne peuvent combler par leurs seuls moyens.

2. Armoede is … + Vat de complexiteit van armoede méér dan enkel een inkomensproblematiek nood aan verschillende indicatoren 1)Inkomensindicator – armoederisico 2)Materiële deprivatie 3)AROPE-indicator + Vergelijking tussen de verschillende gewesten

2. Armoede is … : enkele indicatoren 1)Inkomensindicator – armoederisico Inkomen dat lager is dan 60% van het mediaan nationaal equivalent inkomen In 2011: armoededrempel van voor een alleenstaande voor gezin met twee kinderen => 15,3% van de Belgische bevolking (2011) (in 2012: 14,8%)

2. Armoede is … - enkele indicatoren 2)Materiële deprivatie % van de bevolking dat niet over volgende, als noodzakelijk geachte, items beschikt 1.het kunnen betalen van huur of facturen voor nutsvoorzieningen 2.tenminste éénmaal per jaar een week vakantie kunnen nemen 3.zich om de twee dagen een maaltijd met vis/vlees/kip kunnen permitteren 4.een onvoorziene uitgave kunnen betalen 5.het verwarmen van de woning 6.het hebben van een wasmachine, TV (7), telefoon (8), auto (9) Materieel gedepriveerd: minstens drie items ontbreken => 12,5% van de Belgische bevolking (2012) Ernstig materieel gedepriveerd: minstens vier items ontbreken => 6,5% van de Belgische bevolking (2012)

2. Armoede is … - enkele indicatoren 3)AROPE-indicator = het risico op armoede of sociale uitsluiting % personen die minstens één van de volgende problemen ondervinden 1.inkomensarmoede 2.leven in een ernstig materieel gedepriveerd huishouden 3.leven in een huishouden met lage werkintensiteit minder gewerkt dan 20% van de potentiële werktijd tijdens het afgelopen jaar 21% van Belgische bevolking (2011) (voor 2012: 21,6%)

3. Verschillende indicatoren, dezelfde rode lijnen A.Relatief constant doorheen de jaren percentages de domeinen waarin armoede zich manifesteert Voorbeeld: gezondheid Objectieve gezondheid – verschillen bij 25-jarige vrouwen naar opleidingsniveau Hoger onderwijs: 47 gezonde levensjaren Middelbaar onderwijs: 41 gezonde levensjaren Lager onderwijs: 36 gezonde levensjaren Geen onderwijs: 29 gezonde levensjaren Subjectieve gezondheidsmaat slechtere algemene gezondheid en lager emotioneel welbevinden indien inkomen onder de armoedegrens

3. Verschillende indicatoren, dezelfde rode lijnen B.Algemene cijfers verhullen sociale verschillen 25% laaggeschoolden tegenover 6% hooggeschoolden (2012) 33% werklozen tegenover slechts 4,5% van de werkenden (2012) 1 op 8 huishoudens met een zelfstandige in hoofdberoep ( ) Klassieke breuklijnen Kl

3. Verschillende indicatoren, dezelfde rode lijnen B.Algemene cijfers verhullen sociale verschillen Eenoudergezinnen 1 op 4 gezinnen 80% waarbij moeder gezinshoofd is 33% verhoogd risico op leven in armoede nog meer uitgesproken voor jonge moeders, geen toegang tot de arbeidsmarkt Isolement als bijkomende risicofactor Kinderarmoede Een realiteit voor 18,5% van de kinderen Kinderen van vandaag, de volwassenen van morgen

3. Verschillende indicatoren, dezelfde rode lijnen B.Algemene cijfers verhullen ruimtelijke verschillen Regionaal (2011) Armoederisico : 34% 9,8 % 19,2% => 60% van mensen in armoede, wonen in Brussel en Wallonië Materiële deprivatie: 28,7% 7,5% 17,5%

3. Verschillende indicatoren, dezelfde rode lijnen B.Algemene cijfers verhullen ruimtelijke verschillen Armoede op den buiten en in de stad

A. Face à lhéritage Héritage de laprès-guerre (plein emploi et stabilité des familles) Évolutions: socio-démographie, précarisation, normes environnementales et énergétiques, pression foncière et accessibilité aux crédits. Politiques du logement par les 3 Régions o Qualité de salubrité des habitations o Augmentation des logements sociaux o Diversité des dispositifs innovants (community land trust, « habitat kangourou ») o Développement de lhabitat durable o Modalités daccompagnement social du logement 4. Défis (1) Les politiques du logement Crise du logement

Amélioration des logements dans les 3 Régions MAIS FRACTURE CROISSANTE: logements dinvestissements >< hébergements précaires (grands sites urbains) Croissance démographique (2060 : 24% population belge) Manque de logement public social Temps dattente moyen (2012) : o 3 ans en Flandre o 4 ans en Wallonie o 10 ans à Bruxelles B. Les enjeux 4. Défis (1) Les politiques du logement

A. Les CPAS en mutation Accroissement et diversification des missions des CPAS 3 types de mutation : o Évolution des publics (jeunes, primo-arrivants, chômeurs exclus, étudiants, travailleurs pauvres,…) o Évolution des missions (nouveaux services : logement, énergie, remobilisation sociale, formation, …) o Évolution de lorganisation : modernisation managériale (évaluation, procédures, …) MAIS : éthique de la relation 4. Défis (2) Les CPAS et la « superdiversité »

B. Le levier de la « multilevel governance » Augmentation du nombre de personnes dorigine étrangère (2060 : 24% population belge - immigration) : IMPORTANCE des dispositifs dinclusion sociale et active Pour 2/3 des CPAS : problématique de la communication = obstacle important aux dispositifs dinclusion (cours de langue, participation socioculturelle, …) Dimensions politiques et sociales à différents niveaux de pouvoir : emploi, santé, logement, formation, culture, … Opportunité de la dynamique de « multilevel governance » 4. Défis (2) Les CPAS et la « superdiversité »

A. LEurope au-delà du clivage « économie » VS « social » Traité de Lisbonne : la pauvreté et lexclusion sociale au cœur de lUE Stratégie Europe 2020 pour une « croissance intelligente, durable et inclusive » : sortir 20 millions de personnes de la pauvreté La politique en matière de pauvreté en synergie avec les politiques de lemploi, léconomie ou lécologie 4. Défis (3) Le politique

B. Europe 2020 : joindre lacte à la parole Constats : o Lobjectif quantitatif ne sera pas atteint : depuis ,5 millions o Les politiques daustérité mises à mal : o Intensification de la crise sociale : des différences entre Régions o Europe 2020 reléguée à un rôle mineur Quels objectifs : o Favoriser linclusion active o Combattre la pauvreté infantile et améliorer le bien-être des enfants o Soutenir la gouvernance vers linclusion sociale (ex: PIS) 4. Défis (3) Le politique

C. LEurope et les investissements sociaux Ensemble de dépenses sociales (effets à long terme): enseignement, formation, santé, politiques actives, pauvreté infantile, … o Favoriser les synergies entre les effets de linclusion sociale et économique o Renverser la tendance idéologique : croissance >< redistribution o Renverser la tendance de laccroissement des dommages sociaux des politiques daustérité suite à la crise o Enrayer la défiance envers les pouvoirs publics et la Commission européenne 4. Défis (3) Le politique

Miser sur une redistribution intelligente: o Le PIS : investissement avec rendement futur o Renforcement préventif du capital social et humain des groupes à risque o Soutien politique ET scientifique (ex: R. Wilkinson, H. Frazer) o Exemple : la lutte contre la pauvreté infantile, la lutte contre le décrochage scolaire favorise le développement, linsertion diminue le coût de laide sociale Principale lacune du PIS : o Implications budgétaires « floues » o Peu de précision sur la mise en œuvre par les États membres 4. Défis (3) Le politique C. LEurope et les investissements sociaux

La Belgique et lexemple de lattribution automatique des droits Exemple emblématique de la politique de lutte contre la pauvreté et lexclusion sociale: o Constitue une avancée dans la concrétisation des droits fondamentaux o Vise à réduire le taux de non-recours (ex: 40% allocations sociales) o Permet danticiper les problèmes invisibles ( fraude sociale) Nombreuses applications possibles, MAIS: o Quelle proactivité appliquer ? o Éventail davantages différenciés o Effets pervers possibles 5. En guise de conclusion Pour un nouvel État social inclusif

La Belgique et lexemple de lattribution automatique des droits Pour un État social inclusif : o Mise en œuvre dune écoute des personnes qui ne font pas usage de leurs droits o Améliorer la compréhension des raisons du non-recours o Identification des moyens pour y remédier 5. En guise de conclusion Pour un nouvel État social inclusif