IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Advertisements

Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Striptekenen Spreekbeurt Jesper de Kok 24 november 2010.
Donald Duck.
Voorlichtingsavond groep 3
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Tweede wereldoorlog.
Spreekbeurt Willemijn Maseland.
Informatieve bijeenkomst
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Dyscalculie uit:
Wow ~Donald Duck ~ spreekbeurt.
Optische illusies. Draait het rad naar links of rechts? 
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
inoefenen van woordbeeld: visueel en auditief
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Goedemorgen.
Didactiek Lesformulier.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
H7 Materie §2 Het deeltjesmodel
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
Voorkennis Wiskunde Les 4 Hoofdstuk 1: §1.1 t/m 1.3.
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Donald Duck.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Donald Duck.
Transcript van de presentatie:

IS ER IN DUCKSTAD OOK WEL EENS IEMAND WATERDAMP? LES 7: DONALD DUCK

OPDRACHT: Lees een stripje van Donald Duck OPDRACHT: Lees een stripje van Donald Duck. Maak de gedragspatroongrafiek van het verhaal. LES 7: DONALD DUCK

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: GEDRAGSPATROON DONALD DUCK PLUSJEKLAS.NL LEERDOEL: Donald Duck wordt in veel verhalen rots of dynamiet, maar soms ook water. De kinderen oefenen met inleven in de ander. Ze leren analyseren en visueel maken hoe een ander zich voelt. LESOPBOUW: Je laat de kinderen in duo’s een stripje van Donald Duck lezen. Laat de kinderen het verhaal van Donald visualiseren in een gedragspatroongrafiek. Er zijn vaak twee partijen in het verhaal. Nodig de kinderen uit ook de tweede lijn te tekenen in de grafiek. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: GEDRAGSPATROON DONALD DUCK PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: GEDRAGSPATROON DONALD DUCK PLUSJEKLAS.NL PLUS JE LES: Gebruik verschillende stripjes zodat er ieder duo een ander verhaal heeft en dus ook een andere grafiek krijgt. Op die manier kunnen de kinderen aan elkaar vertellen over de strips en de bijbehorende grafieken en kunnen er overeenkomsten en verschillen worden gezien. Zo probeert Donald als hij bij Katrien is vaak water te blijven en wordt hij bij Guus Geluk al heel snel dynamiet. Het wordt extra interessant als de tweede lijn (de ander in het verhaal) ook getekend en besproken wordt. UITBREIDINGSKANSEN: Verander het verhaal. Laat de kinderen ervaren dat het verhaal anders verloopt als er op een cruciaal moment iets anders gebeurt of een andere reactie wordt gegeven. Laat de kinderen bepalen welke blokjes van de strip blijven en welk deel van het verhaal wordt aangepast. Dit kan in stripvorm of als geschreven of getypt verhaal. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: GEDRAGSPATROON DONALD DUCK PLUSJEKLAS.NL

3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: GEDRAGSPATROON DONALD DUCK PLUSJEKLAS.NL ZOEKTERMEN: rots en water gedragspatroongrafiek BRONNEN: https://wij-leren.nl/duurzaam-leren-systeemdenken.php (uitleg gedragspatroongrafiek) BIJLAGEN: Donald Duck tijdschriften: Zie bijlage Wjb7 - DONALD DUCK STRIPS WERKBLAD: werkblad bijlage Wjb7 - GEDRAGSPATROONGRAFIEK 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 7: GEDRAGSPATROON DONALD DUCK PLUSJEKLAS.NL