Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Dilemma’s en perspectieven
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Voorbereidende les Praat je Plaatje
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Boekbespreking Voorbeeld powerpoint.
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Les 2 – Jouw media.
Les 3 – Zullen we delen?.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Liefde en relaties.
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Radicaal, orthodox of extremist?
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Fases in het radicaliseringsproces
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Ontwikkelingspsychologie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Genocides.
Begeleiden van een zorgvrager
Beleving tijdens het sterven
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Digi(bord)boek project <titel project>
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Consumenten-gedrag Sociologische blik
§6 - Leven in twee werelden
Diversiteit en integratie
Blok 4 Helemaal vrij? Deelvraag:
Marketing Week 3 les 1.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Grensoverschrijdend gedrag
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Liefde en relaties.
Je eigen omgeving in beeld
ADL Les 1.
Online discriminatie Mediabegrip week 2-3
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Klik hier om verder te lezen
Eigenaarschap.
ontwikkelingspsychologie
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1

Wat is het? https://www.youtube.com/watch?v=UEbI2x6KrKA Iemand anders behandelen op basis van: Geslacht Leeftijd Geloof Afkomst Bewust en onbewust doen Gedachtes omzetten in handelen. Werk: https://www.youtube.com/watch?v=OMbXffAeQEk

Lees bladzijde 307 / 315 Schrijf op een papier de begrippen op Discriminatie / rasiscme / segregratie / polarisatie / demoniseren. Bekijk het filmpje en schrijf op of je iets van bovenstaande punten terug ziet. https://www.youtube.com/watch?v=HuSkkuEOEa4

Stelling / vragen je gediscrimineerd voelen is iets anders dan echt gediscrimineerd worden. heb jij je weleens gediscrimineerd gevoeld? Zo ja, noem een voorbeeld. heb je zelf weleens iemand op basis van zijn achtergrond afgewezen of buitengesloten? Zo ja, noem een voorbeeld.

Vormen Graffiti Sollicitaties Deurbeleid Geweld Vrijheid van meningsuiting

Opdracht Doe deze opdracht met één medestudent. Discriminatie komt op elk vlak in de maatschappij voor. Bedenk zelf vijf voorbeelden van discriminatie en schrijf deze op. Denk aan discriminatie op school, in de wijk, bij het uitgaan enzovoorts.

Rasiscme Beoordelen op huidskleur of afkomst Joden Donkere mensen in Amerika

Segregatie Scheiding of afzondering van groepen Sociale segregatie Scholen (zwarte / blanke scholen) Wijken Ruimtelijke segregatie werk huwelijk sociale contacten

Polarisatie Het wijzen op verschillen tussen groepen en dit negatief belichten.

Demoniseren Het bewust zwart maken van een andere groep.

radicalisering Proces waarbij individuen of groepen zichzelf vervreemden of verwijderen van de normen en waarden van hun eigen groep.

Herkennen van radicalisering Afzondering Extreem idealisme Gevoelens van bedreiging Veranderen van uiterlijk Loyaliteit naar groepsgenoten Actiebereidheid

Opdracht: Je krijgt €1500 euro om een activiteit te bedenken die rasiscme aanpakt. Je gebruikt het plan van aanpak (zie basisboek of methodiek en begeleiden) JE houdt een Pitch van 1 minuut Winnaar?? De winnaar wordt met de klas gekozen. De winnaar krijgt 1 punt extra op zijn toets over dit hoofdstuk.