Product van TU Delft, SEC

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
BattleBots The school battle.
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Medmec04 les 3 Engagement.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Docent medmec = Wil Adolfs
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Opdrachten Inleiding IO Elke opdracht gegeven aan het eind van een college 2010.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
NLT modules en excellentiebevordering
Convergeren en selecteren
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Onderzoekend leren en beroepscontexten
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
TECHNISCH ONTWERPEN TECHNISCH ONTWERPEN.
Producten van TU Delft, SEC
Praktijkervaring en reflectie
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Producten van TU Delft, SEC
Pré-NLT-module Arduino
Pré-NLT-module 3D-printen
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Eén portie sprinkhaan, graag!
8 februari 2018.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Product van TU Delft, SEC
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 3.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Je kunt het lesritme hieronder zo gebruiken, of de symbolen selecteren en er een nieuwe ontwerpcyclus mee maken. Een die goed past bij jouw ontwerp. Als.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Producten van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Geef afval een nieuw leven
Transcript van de presentatie:

Product van TU Delft, SEC Pré-NLT-module I.O. Product van TU Delft, SEC Wim Sonneveld, vakdidacticus na, NLT TU Delft Arthur de la Court, docent na, O&O het College Weert 2 feb 2017 Science Education and Communication

Inhoud presentatie Inleiding Module Industrieel Ontwerpen contexten concepten opbouw en lesschema werkvormen toetsing Stand van zaken 2 feb 2017

Inleiding TU-Delft, lerarenopleiding, SEC vak “Ontwerpen Educatief Product”, lesmodule landelijk behoefte aan nieuwe pré-NLT-modules kennis maken met de aard van NLT breed vakgebied, interessant voor leerlingen klas 3H/V ontwikkeling maart – juni 2016 we zoeken scholen als tester/gebruiker voor de module IO 2 feb 2017

IO doelen aanleren ontwerpvaardigheden ervaren dat ontwerpen veelzijdig kennis van verschillende vakgebieden gebruiken om tot een goed ontwerp te komen gestructureerde aanpak met de ontwerpcyclus uitgewerkt product maken dat past bij de gekozen doelgroep kennis maken met de dagelijkse praktijk is voor Industrieel Ontwerpers 2 feb 2017

IO centrale context /aanpak centraal staat de ontwerpopdracht over de lunchbox op methodische wijze leren leerlingen stap voor stap te ontwerpen leerlingen gaan een nieuwe lunchbox voor een bepaalde doelgroep en context ontwerpen open opdracht, waardoor er niet één goed antwoord/uitwerking per opdracht is voor havo 3 2 feb 2017

IO lesschema 2 feb 2017

IO les 1 lesdoelen beschrijven wat een Industrieel Ontwerper is; de belangrijkste ontwerpvaardigheden benoemen; in eigen woorden een definitie van creativiteit geven; het verschil aangeven tussen fysieke eigenschappen van een product en de functies; de stappen van de ontwerpcyclus benoemen. 2 feb 2017

IO les 1 aanpak /werkvormen ontwerpproces verkennen creativiteitsoefeningen elementen combineren op een nieuwe manier iets van verschillende kanten bekijken maken van associaties anders interpreteren van een probleem Torrance test mindmap IO functies en productkenmerken 2 feb 2017

IO les 2 lesdoelen aangeven waar een goede ontwerpvraag aan moet voldoen; informatie verzamelen, ordenen, samenvatten en delen; de ontwerpvraag (indien nodig) aanscherpen/ aanpassen; de verschillen tussen eisen en wensen benoemen; een programma van eisen en wensen opstellen. 2 feb 2017

IO les 2 aanpak /werkvormen introductie ontwerpprobleem Hoe kun je het meenemen van de lunch leuker/prettiger/gemakkelijker maken? verkennen van probleem in teams ontwerpvraag opstellen programma van eisen en wensen opstellen 2 feb 2017

IO les 3 lesdoelen de brainstormregels benoemen; divergent denken: zoveel mogelijk verschillende soorten oplossingen bedenken; ideeën visualiseren (tekenen); convergeren: een keuze maken uit alle mogelijke oplossingen; de gebruikte brainstormmethode (doorgeefvel) toepassen in een volgend project 2 feb 2017

IO les 3 aanpak /werkvormen brainstormregels alles mag teken zoveel mogelijk (tekst erbij mag) ideeën zijn van iedereen! 1+1=3 stel je oordeel uit zoveel mogelijk ideeën geef elkaar complimenten 2 feb 2017

IO een ontwerpvoorbeeld 2 feb 2017

IO beoordeling proces (bijv. 40 %) product (bijv. 40 %) presentatie (bijv. 20 %) 2 feb 2017

Wat hebben/willen we nu? 3 pré-NLT-modules eerste versie docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) E.deWit@TUDelft.nl / W.Sonneveld@TUDelft.nl 2 feb 2017