Product van TU Delft, SEC Pré-NLT-module I.O. Product van TU Delft, SEC Wim Sonneveld, vakdidacticus na, NLT TU Delft Arthur de la Court, docent na, O&O het College Weert 2 feb 2017 Science Education and Communication
Inhoud presentatie Inleiding Module Industrieel Ontwerpen contexten concepten opbouw en lesschema werkvormen toetsing Stand van zaken 2 feb 2017
Inleiding TU-Delft, lerarenopleiding, SEC vak “Ontwerpen Educatief Product”, lesmodule landelijk behoefte aan nieuwe pré-NLT-modules kennis maken met de aard van NLT breed vakgebied, interessant voor leerlingen klas 3H/V ontwikkeling maart – juni 2016 we zoeken scholen als tester/gebruiker voor de module IO 2 feb 2017
IO doelen aanleren ontwerpvaardigheden ervaren dat ontwerpen veelzijdig kennis van verschillende vakgebieden gebruiken om tot een goed ontwerp te komen gestructureerde aanpak met de ontwerpcyclus uitgewerkt product maken dat past bij de gekozen doelgroep kennis maken met de dagelijkse praktijk is voor Industrieel Ontwerpers 2 feb 2017
IO centrale context /aanpak centraal staat de ontwerpopdracht over de lunchbox op methodische wijze leren leerlingen stap voor stap te ontwerpen leerlingen gaan een nieuwe lunchbox voor een bepaalde doelgroep en context ontwerpen open opdracht, waardoor er niet één goed antwoord/uitwerking per opdracht is voor havo 3 2 feb 2017
IO lesschema 2 feb 2017
IO les 1 lesdoelen beschrijven wat een Industrieel Ontwerper is; de belangrijkste ontwerpvaardigheden benoemen; in eigen woorden een definitie van creativiteit geven; het verschil aangeven tussen fysieke eigenschappen van een product en de functies; de stappen van de ontwerpcyclus benoemen. 2 feb 2017
IO les 1 aanpak /werkvormen ontwerpproces verkennen creativiteitsoefeningen elementen combineren op een nieuwe manier iets van verschillende kanten bekijken maken van associaties anders interpreteren van een probleem Torrance test mindmap IO functies en productkenmerken 2 feb 2017
IO les 2 lesdoelen aangeven waar een goede ontwerpvraag aan moet voldoen; informatie verzamelen, ordenen, samenvatten en delen; de ontwerpvraag (indien nodig) aanscherpen/ aanpassen; de verschillen tussen eisen en wensen benoemen; een programma van eisen en wensen opstellen. 2 feb 2017
IO les 2 aanpak /werkvormen introductie ontwerpprobleem Hoe kun je het meenemen van de lunch leuker/prettiger/gemakkelijker maken? verkennen van probleem in teams ontwerpvraag opstellen programma van eisen en wensen opstellen 2 feb 2017
IO les 3 lesdoelen de brainstormregels benoemen; divergent denken: zoveel mogelijk verschillende soorten oplossingen bedenken; ideeën visualiseren (tekenen); convergeren: een keuze maken uit alle mogelijke oplossingen; de gebruikte brainstormmethode (doorgeefvel) toepassen in een volgend project 2 feb 2017
IO les 3 aanpak /werkvormen brainstormregels alles mag teken zoveel mogelijk (tekst erbij mag) ideeën zijn van iedereen! 1+1=3 stel je oordeel uit zoveel mogelijk ideeën geef elkaar complimenten 2 feb 2017
IO een ontwerpvoorbeeld 2 feb 2017
IO beoordeling proces (bijv. 40 %) product (bijv. 40 %) presentatie (bijv. 20 %) 2 feb 2017
Wat hebben/willen we nu? 3 pré-NLT-modules eerste versie docentenhandleidingen practica extra lesmateriaal uitwerkingen enz. we zoeken testscholen (enquête, logboek, e.d.) E.deWit@TUDelft.nl / W.Sonneveld@TUDelft.nl 2 feb 2017