Waarde van evenementen voor stad en regio Kenniscentrum Events Waarde van evenementen voor stad en regio Assen, 31 mei 2017 Lex Kruijver Respons/BV De Nieuwe Aanpak Directeur Marketing Zaanstreek
Programma Even voorstellen Evenementen & city- en regiomarketing Vanuit de Zaanse praktijk Stellingen
CV Lex Kruijver Geboren: 11 december 1966 Geboren in: Zaandam Opleiding: HEAO Haarlem (1989) K&KC (adviesbureau) – 1988 Respons – 1993 BV De Nieuwe Aanpak (DNA) – 2005 Nationaal Congres Citymarketing – 2008 Nationaal Congres Evenementen – 2014 Marketing Zaanstreek - 2016
Respons (1993) Respons is een data- en onderzoeksbureau op het gebied van events in Nederland. Respons levert producten (informatie/content) en diensten (analyses/onderzoek) aan ca. 200 klanten per jaar.
Voor wie werken we?
Branchecijfers evenementen Beurzen Festivals Sport Internationaal
Respons Monitoren Jaarlijks 6 onderzoeken: TOP100 Festival Monitor Sport Evenementen Monitor Beurzen Monitor SponsorMonitor G50 Evenementen Monitor
BV De Nieuwe Aanpak (2005) City-/ regiomarketing Evenementen (Amstelveen, Helmond, Velsen, Zaanstad/ Zaanstreek) Evenementen (TT Festival, Tilburgse Kermis)
EVENEMENTEN Succesvol evenement? Bijdraagt aan de doelstellingen Veel media Vooral: veel fans! Wie kiest wordt gekozen Dutch Valley & Dance Valley, Parkpop & Night at the Park,
Externe bijeenkomsten Private feesten & partijen Respons Evenementenfamilie Evenementen Niet openbaar Bedrijfsevenementen Extern (productlanceringen, relatie-marketing events) Intern (o.a. personeelsfeesten) Externe bijeenkomsten v. kennisoverdracht (vergadering, congres, workshop, seminar) Private feesten & partijen Openbaar (publieksevenement) Regulier aanbod (sportcompetitie programmering podia) Niet regulier aanbod (onafhankelijke , ‘vrije’ evenementen) Incidentele evenementen (ie’s) Jaarlijks terugkerende evenementen (jte’s)
Respons Evenementenschijf Festivals: 1600 Beurzen: 750 Sportevenementen: 750 Markt/braderie: 750 Voorstelling/concert: 150 Exposities: 250 Parade/optocht: 200
Bezoekaantallen (ca 100 miljoen)
Financieel-economisch 1. Festivals/Concerts 1 billion Euro’s (65% of total market) 2. Sports events: 290 million Euro’s (18% of total market) 3. Fairs/markets: 260 million Euro’s(16% of total market) 4. Miscellaneous events: 30 million Euro’s (2% of total market) Totale marktomvang in 2015: € 1,6 miljard - Marktomvang festivals/concerten (o.a. consumentenbestedingen, sponsoring & subsidies) ligt rond de 1 miljard Euro’s (65% van de markt)
Groei bezoekaantallen 2011-2015 - Bezoekaantallen festivals/concerten significant hoger dan andere typen evenementen
Cultuurbezoek Nederland 2012-2014 Bezoekbestemming 2014 % 2013 2012 Museum 25,9 12% 23,2 13% 20,5 Festival (kunst/cultuur) 22,7 6% 21,5 9% 19,7 Poppodium 2,9 -6% 3,1 3,3 Theater 10,4 -7% 11,2 3% 10,9 *cijfers in miljoenen Stijging Museumbezoek laatste jaren groter dan stijging festivalbezoek festivalbezoek veel groter dan bezoekers poppodia en theaters bij elkaar
Festivals 1980 - 2015 gemiddelde groei 1980 - 2015: 28%
Oorzaken groei Toename vraag naar evenementen (consument) (beter product, sociale verbondenheid, groei besteedbaar inkomen, invloed van social media) Overheid (nationaal/regionaal/lokaal) stimuleert & faciliteert: evenementenhonger!
Evenementenhonger overheid city-/regiomarketing (profilering) economische spin-off sociale cohesie/bindmiddel (‘BNG’) verbinden en samenwerken (partijen in de stad)
Gezamenlijk belang Product (onderscheidend event) Profilering/identiteit Communicatie/PR (budgetten koppelen) Bestedingen van buiten (arrangementen) Netwerk/relatiemarketing Dutch Valley & Dance Valley, Parkpop & Night at the Park,
Zaanse aanpak
Zaanstreek: waar ligt dat? 3 gemeenten 175.000 inwoners
Ondersteunen ambities Zaanstreek Stelling 1 Ondersteunen ambities Zaanstreek Met Citymarketing!
Marketing Zaanstreek is Stichting zonder winstoogmerk Publiek-private samenwerking Doel: marketing van de Zaanstreek
Missie Marketing Zaanstreek “Opgericht om voor de Zaanstreek binnen de context van de Metropoolregio Amsterdam te werken aan een positief imago van de streek door het verbeteren van de reputatie van de Zaanstreek als aantrekkelijke gemeente om te wonen, te bezoeken of een bedrijf te vestigen en daarnaast mensen te verleiden hier te komen wonen of te bezoeken”.
Doelgroepen Bewoners = Inwoners van Zaanstad; = Potentiële inwoners MRA. Bezoekers = Regiogemeenten; = Amsterdam; = Nederland; = Internationaal.
Customer journey. Awareness Reputation Consideration Sales Loyalty Verkoop- activiteiten van ondernemers en instellingen Welk beeld hebben mensen van de stad/regio Verleiden om Zaanstreek te overwegen als woon- of bezoekstad Kennen de doelgroepen de stad/regio Tevreden bewoners blijven, blije bezoekers komen terug
Strategische marketingaanpak die leidt tot: Trotse bewoners; Keuze voor Zaanstad als woonstad op basis kwaliteit; Aantrekken van individuele bezoekers naar een breed aanbod van Zaanstreek => Zaanstreek naar toppositie in MRA
Aanpak marketing Zaanstreek + Basis verder versterken; + Content marketing; + Campagnes; + Aansluiten bij activiteiten van derden.
Destinatie/product Zaanstreek Gemeente, bedrijven en evenementenorganisatoren primair verantwoordelijk voor product ‘Zaanstreek’ Aansluiten bij bredere communicatieboodschap Marketing Zaanstreek (win-win): product past daardoor beter bij de te bereiken doelgroepen en wordt zodoende de promotie voor het product versterkt. Marketing Zaanstreek en producteigenaren profiteren van elkaars efforts
Waarom doen we events? Geven de streek dynamisch karakter Showcase voor mooie en unieke plekken Verhalen en iconen te ondersteunen. Bewoners trots(er) te maken
Kerntaken MZ / evenementen Inzet website (Zaanstreek.nl) voor publicatie Zaanse evenementen (zowel beeldbepalende als niet-beeldbepalende evenementen) Samenstellen en publiceren Zaanse evenementenkalender van circa 15 tot 20 beeldbepalende evenementen (o.a. online, print, outdoor) Beeldbepalende evenementen via diverse eigen activiteiten (+ aanhaken) inzetten voor verschillende doelstellingen per doelgroep. Partnerships (in 2017) met Dam tot Dam Weekend en Winterschans
Beeldbepalende evenementen Kwalitatief sterke evenementen: Aantrekkingskracht op bezoekers van het evenement en groeipotentieel (waardering van het publiek en volume) goede organisatie, goede faciliteiten, mooi product bij voorkeur met Zaanse herkomst gastvrij evenement, origineel en verrassend, eigentijds Aantrekkelijk voor media/scorend in media Onderscheidend voor Zaanstreek (aansluiten op kernkwaliteiten) Op een of meerdere van de vier Zaanse hotspotlocaties (Hembrugterrein, Stadshart Zaandam, Zaanse Schans, Zaanboulevard Wormerveer).
Beeldbepalende evenementen
Dam tot Dam Weekend Want uiteindelijk wil iedereen naar Zaanstad Zoals de personen uit onze dam tot dam campagne van afgelopen jaar Die toppositie bereiken we alleen maar als het samen doen!
Winterschans 1717
Stellingen/conclusies Dutch Valley & Dance Valley, Parkpop & Night at the Park,
Stelling 1 Evenementenorganisatoren zijn primair zelf verantwoordelijk voor marketing en promotie van eigen product
Stelling 2 Organisatoren moeten hun product beter laten aansluiten bij kernkwaliteiten stad of regio
Stelling 3 Delen marketinginformatie tussen organisatoren en marketingorganisatie/overheden is een must (sharing fan bases)
Stelling 4 Zonder onderzoek/research geen financiële steun van marketingorganisatie/overheden
Geen evenementensubsidies naar niet-beeldbepalende evenementen Stelling 5 Geen evenementensubsidies naar niet-beeldbepalende evenementen
Gemeenten/provincies moeten een integraal evenementenbeleid voeren Stelling 6 Gemeenten/provincies moeten een integraal evenementenbeleid voeren (ook tav subsidies)