Waarde van evenementen voor stad en regio

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
Advertisements

ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Stichting Dijk van een Kust
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Nico Mulder, manager consumer marketing
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur Culturalis.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Auditing: Groot Goed! Dinsdag 2 september 2008 Triple Ace/World Trade Center Amsterdam.
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Event Scan/Haarlem Lex Kruijver & Michael Struis VSG Congres Scheveningen 5 maart 2009.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Entertainmentbusiness.nl. Ticketscript integreert Facebook connect Ticketscript: Europees marktleider in online, mobile en social ticketing oplossingen.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Citymarketing Hilversum 2006
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Herstructurering Sociaal Domein
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
4. Online strategie Internet scorecard
Uitdaging De Museumvereniging wil het mogelijk maken dat zo veel mogelijk inwoners van Nederland toegang hebben tot allerlei interessante musea. Musea.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
Evaluatie. Aanleiding: In het jaar van Sail Amsterdam en Europees Jaar van het Industrieel Erfgoed de Zaanstreek beter op de kaart zetten; feest der verbinding.
Poppodium Strategic Business Game
Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
“Podium Cadeaukaart” Podium Cadeaukaart Ralf Moerman (traffic coördinator SPTC) Rikkert Kremer(operationeel directeur SPTC)
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Ontmoeten, inspireren en genieten bedrijfsplan Dordrechts Museum en Simon van Gijn 24 maart 2009.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
PROMOTIE EN MARKETING HOE ZETTEN WE NIEUWEGEIN OP DE KAART? Prof.dr. Gert-Jan Hospers MSc. Nadine Onrust Nieuwegein, 19 mei 2016.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Marketing Noorderzon Performing Arts Festival Groningen Mark Hospers Presentatie 25 maart Assen.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Marcom Triple Helix FoodValley
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Promotie en marketing Hoe zetten we nieuwegein op de kaart?
Slag om Arnhem levend houden.
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
De meerwaarde van side-events
Traject De Beleverij WELKOM!.
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
De meerwaarde van side-events
Toegankelijk Vechtdal
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Waarde van evenementen voor stad en regio Kenniscentrum Events Waarde van evenementen voor stad en regio Assen, 31 mei 2017 Lex Kruijver Respons/BV De Nieuwe Aanpak Directeur Marketing Zaanstreek

Programma Even voorstellen Evenementen & city- en regiomarketing Vanuit de Zaanse praktijk Stellingen

CV Lex Kruijver Geboren: 11 december 1966 Geboren in: Zaandam Opleiding: HEAO Haarlem (1989) K&KC (adviesbureau) – 1988 Respons – 1993 BV De Nieuwe Aanpak (DNA) – 2005 Nationaal Congres Citymarketing – 2008 Nationaal Congres Evenementen – 2014 Marketing Zaanstreek - 2016

Respons (1993) Respons is een data- en onderzoeksbureau op het gebied van events in Nederland. Respons levert producten (informatie/content) en diensten (analyses/onderzoek) aan ca. 200 klanten per jaar.

Voor wie werken we?

Branchecijfers evenementen Beurzen Festivals Sport Internationaal

Respons Monitoren Jaarlijks 6 onderzoeken: TOP100 Festival Monitor Sport Evenementen Monitor Beurzen Monitor SponsorMonitor G50 Evenementen Monitor

BV De Nieuwe Aanpak (2005) City-/ regiomarketing Evenementen (Amstelveen, Helmond, Velsen, Zaanstad/ Zaanstreek) Evenementen (TT Festival, Tilburgse Kermis)

EVENEMENTEN Succesvol evenement? Bijdraagt aan de doelstellingen Veel media Vooral: veel fans! Wie kiest wordt gekozen Dutch Valley & Dance Valley, Parkpop & Night at the Park,

Externe bijeenkomsten Private feesten & partijen Respons Evenementenfamilie Evenementen Niet openbaar Bedrijfsevenementen Extern (productlanceringen, relatie-marketing events) Intern (o.a. personeelsfeesten) Externe bijeenkomsten v. kennisoverdracht (vergadering, congres, workshop, seminar) Private feesten & partijen Openbaar (publieksevenement) Regulier aanbod (sportcompetitie programmering podia) Niet regulier aanbod (onafhankelijke , ‘vrije’ evenementen) Incidentele evenementen (ie’s) Jaarlijks terugkerende evenementen (jte’s)

Respons Evenementenschijf Festivals: 1600 Beurzen: 750 Sportevenementen: 750 Markt/braderie: 750 Voorstelling/concert: 150 Exposities: 250 Parade/optocht: 200

Bezoekaantallen (ca 100 miljoen)

Financieel-economisch 1. Festivals/Concerts 1 billion Euro’s (65% of total market) 2.       Sports events: 290 million Euro’s (18% of total market) 3.       Fairs/markets: 260 million Euro’s(16% of total market) 4.       Miscellaneous events: 30 million Euro’s (2% of total market) Totale marktomvang in 2015: € 1,6 miljard - Marktomvang festivals/concerten (o.a. consumentenbestedingen, sponsoring & subsidies) ligt rond de 1 miljard Euro’s (65% van de markt)

Groei bezoekaantallen 2011-2015 - Bezoekaantallen festivals/concerten significant hoger dan andere typen evenementen

Cultuurbezoek Nederland 2012-2014 Bezoekbestemming 2014 % 2013 2012 Museum 25,9 12% 23,2 13% 20,5 Festival (kunst/cultuur) 22,7 6% 21,5 9% 19,7 Poppodium 2,9 -6% 3,1 3,3 Theater 10,4 -7% 11,2 3% 10,9 *cijfers in miljoenen Stijging Museumbezoek laatste jaren groter dan stijging festivalbezoek festivalbezoek veel groter dan bezoekers poppodia en theaters bij elkaar

Festivals 1980 - 2015 gemiddelde groei 1980 - 2015: 28%

Oorzaken groei Toename vraag naar evenementen (consument) (beter product, sociale verbondenheid, groei besteedbaar inkomen, invloed van social media) Overheid (nationaal/regionaal/lokaal) stimuleert & faciliteert: evenementenhonger!

Evenementenhonger overheid city-/regiomarketing (profilering) economische spin-off sociale cohesie/bindmiddel (‘BNG’) verbinden en samenwerken (partijen in de stad)

Gezamenlijk belang Product (onderscheidend event) Profilering/identiteit Communicatie/PR (budgetten koppelen) Bestedingen van buiten (arrangementen) Netwerk/relatiemarketing Dutch Valley & Dance Valley, Parkpop & Night at the Park,

Zaanse aanpak

Zaanstreek: waar ligt dat? 3 gemeenten 175.000 inwoners

Ondersteunen ambities Zaanstreek Stelling 1 Ondersteunen ambities Zaanstreek Met Citymarketing!

Marketing Zaanstreek is Stichting zonder winstoogmerk Publiek-private samenwerking Doel: marketing van de Zaanstreek

Missie Marketing Zaanstreek “Opgericht om voor de Zaanstreek binnen de context van de Metropoolregio Amsterdam te werken aan een positief imago van de streek door het verbeteren van de reputatie van de Zaanstreek als aantrekkelijke gemeente om te wonen, te bezoeken of een bedrijf te vestigen en daarnaast mensen te verleiden hier te komen wonen of te bezoeken”.

Doelgroepen Bewoners = Inwoners van Zaanstad; = Potentiële inwoners MRA. Bezoekers = Regiogemeenten; = Amsterdam; = Nederland; = Internationaal.

Customer journey. Awareness Reputation Consideration Sales Loyalty Verkoop- activiteiten van ondernemers en instellingen Welk beeld hebben mensen van de stad/regio Verleiden om Zaanstreek te overwegen als woon- of bezoekstad Kennen de doelgroepen de stad/regio Tevreden bewoners blijven, blije bezoekers komen terug

Strategische marketingaanpak die leidt tot: Trotse bewoners; Keuze voor Zaanstad als woonstad op basis kwaliteit; Aantrekken van individuele bezoekers naar een breed aanbod van Zaanstreek => Zaanstreek naar toppositie in MRA

Aanpak marketing Zaanstreek + Basis verder versterken; + Content marketing; + Campagnes; + Aansluiten bij activiteiten van derden.

Destinatie/product Zaanstreek Gemeente, bedrijven en evenementenorganisatoren primair verantwoordelijk voor product ‘Zaanstreek’ Aansluiten bij bredere communicatieboodschap Marketing Zaanstreek (win-win): product past daardoor beter bij de te bereiken doelgroepen en wordt zodoende de promotie voor het product versterkt. Marketing Zaanstreek en producteigenaren profiteren van elkaars efforts

Waarom doen we events? Geven de streek dynamisch karakter Showcase voor mooie en unieke plekken Verhalen en iconen te ondersteunen. Bewoners trots(er) te maken

Kerntaken MZ / evenementen Inzet website (Zaanstreek.nl) voor publicatie Zaanse evenementen (zowel beeldbepalende als niet-beeldbepalende evenementen) Samenstellen en publiceren Zaanse evenementenkalender van circa 15 tot 20 beeldbepalende evenementen (o.a. online, print, outdoor) Beeldbepalende evenementen via diverse eigen activiteiten (+ aanhaken) inzetten voor verschillende doelstellingen per doelgroep. Partnerships (in 2017) met Dam tot Dam Weekend en Winterschans

Beeldbepalende evenementen Kwalitatief sterke evenementen: Aantrekkingskracht op bezoekers van het evenement en groeipotentieel (waardering van het publiek en volume) goede organisatie, goede faciliteiten, mooi product bij voorkeur met Zaanse herkomst gastvrij evenement, origineel en verrassend, eigentijds Aantrekkelijk voor media/scorend in media Onderscheidend voor Zaanstreek (aansluiten op kernkwaliteiten) Op een of meerdere van de vier Zaanse hotspotlocaties (Hembrugterrein, Stadshart Zaandam, Zaanse Schans, Zaanboulevard Wormerveer).

Beeldbepalende evenementen

Dam tot Dam Weekend Want uiteindelijk wil iedereen naar Zaanstad Zoals de personen uit onze dam tot dam campagne van afgelopen jaar Die toppositie bereiken we alleen maar als het samen doen!

Winterschans 1717

Stellingen/conclusies Dutch Valley & Dance Valley, Parkpop & Night at the Park,

Stelling 1 Evenementenorganisatoren zijn primair zelf verantwoordelijk voor marketing en promotie van eigen product

Stelling 2 Organisatoren moeten hun product beter laten aansluiten bij kernkwaliteiten stad of regio

Stelling 3 Delen marketinginformatie tussen organisatoren en marketingorganisatie/overheden is een must (sharing fan bases)

Stelling 4 Zonder onderzoek/research geen financiële steun van marketingorganisatie/overheden

Geen evenementensubsidies naar niet-beeldbepalende evenementen Stelling 5 Geen evenementensubsidies naar niet-beeldbepalende evenementen

Gemeenten/provincies moeten een integraal evenementenbeleid voeren Stelling 6 Gemeenten/provincies moeten een integraal evenementenbeleid voeren (ook tav subsidies)