Trainers bijeenkomst 2018/2019 12 mei 2016 FC Eindhoven
AGENDA: Opening en TC Diverse Evaluaties Richtlijnen 23 juni 2015 FC. Eindhoven
Opening: Ons Doel: De Technische Commissie is verantwoordelijk voor het traject dat gevolgd wordt binnen FC Eindhoven AV om van jaar tot jaar goede uitgebalanceerde jeugdteams samen te stellen die in voldoende uitdagende competities uitkomen met het doel om maximaal te leren en een complete voetballer te worden Prestatief en Recreatief is niet gelijk aan selectie/geen selectie 23 juni 2015 FC. Eindhoven
TC en het beleid is in ontwikkeling Evaluaties vinden plaats met alle trainers Bepalen selecties meestal met de beoogd trainer ism oude trainer TC is primair verantwoordelijk voor de selectie teams, maar kijkt ook naar de ontwikkeling van spelers vanuit lagere teams er komen steeds meer selectie teams EN er komt steeds meer talent; vooral de onderbouw wordt steeds breeder weinig aandacht voor aansluiting bovenbouw naar senioren geweest Vandaar een gewijzigde opzet van de TC, verdeeld over 3 platformen Senioren Bovenbouw Onderbouw 23 juni 2015 FC. Eindhoven
(voorstel) Technische Commissie Technisch Coordinator Bas Mommers Platform Senioren: Peter Coumans (Heren 1), Michael Mila (Heren 2), Marc van Rooij (JO19) Platform Bovenbouw : Marc van Rooij (JO19); Hans Cuijpers (JO17), Stevan Venetiaan (JO15-1), Lorenzo Sneijers (JO14),Mario van Boxtel (JO13) Platform Onderbouw: Rowwan van Rooij (JO12), Guido Meeuwsen (JO11), Michael Blankensteijn, Matthew Carroll, Waldemar Stepien (JO10), Bram van Hoorn (JO9), Remy Broersma, Marloes Verhoeven (Mini’s) Keepers: Hein van Herwijnen / Johan Veraart Scouting : Bert Triki, Bas Mommers 23 juni 2015 FC Eindhoven
Diverse Velden : update naar toekomst toe Dames en KNVB Materiaalhok Ballenhok Fontys Begeleiding trainers: 3 manieren bijeenkomsten platformen okt-nov Winterevaluatie: dec.jan maart/april Eindevaluatie : mei/juni bila’s rondom het veld 23 juni 2015 FC Eindhoven
Het Spelers Beoordelingsformulier 23 juni 2015 FC Eindhoven
Richtlijnen (1) Algemeen: TC bepaalt welke trainers er op de selectie teams komen; (elke trainer mag zijn voorkeur aangeven) Voor de recreatieve teams gaat dit in samenspraak met de coordinatoren TC heeft eindverantwoording over wie er in selectie komt. Input komt van trainers via beoordelingsformulier Doorschuiven van spelers: tijdens winterstop; meetrainen kan eerder in overleg Tussentijdse komst van spelers: situationeel bekijken. Tijdens seizoen kunnen jongens meetrainen, maar wel melden bij de andere club. Tenzij ze elders geen lid zijn. 23 juni 2015 FC Eindhoven
Richtlijnen (2) Trainingen: Bloktraining: probeer zo vaak mogelijk met schaduw selectie teams te trainen/ sparren Voorbeeld : JO9-1 en 2* Geprepareerd voor de training op tijd aanwezig zijn. Te laat op het veld: indien geen geldige reden 1x waarschuwing; 2e keer reserve op zaterdag. * Trainer komt voorbereid naar de training Warming up vanaf mini’s voortaan verplicht Afgelastingen: trainer doet pro actief website in de gaten houden of zoekt contact met Johan Veraart Trainer zorgt dat materiaal op orde is; geen kinderen in ballenhok; spelers ruimen materiaal op en zetten het voor ballenhok neer. Doelen gezamenlijk dragen van het veld ! Als je ballen uit het hok haalt; doe de locker dicht en slot erop en DRAAIEN !!! anders kan iedereen het nummer lezen Tijdens de training: bal over het hek: zorg dat die METEEN opgehaald wordt, anders vergeet je hem Tijdens de training: als een bal in een andere groep terecht komt, zorg dat die METEEN opgehaald wordt, anders vergeet je hem Aan het einde van de training, zorg er dan voor dat je alle ballen hebt; ga niet met ouders staan praten maar zorg dat je materiaal er is. 23 juni 2015 FC Eindhoven
Richtlijnen (3) Wedstrijden: verplicht douchen JO19-JO8 Aanwezig : Thuis : JO19-17-15-13-12 1 uur; JO11-10-9-8 : 45 min tot 1 uur. Uit: afhankelijk van afstand. Vertrek : verplicht SAMEN vanuit velddoornweg . Tip : bij de ijsbaan andere uitgang. Geen ouders bij de bespreking in de kleedkamer . (alleen de leider) Ouders moedigen aan; geen coaching Geen geschreeuw, geen schuttingtaal; zo min mogelijk commentaar op de leiding en grensrechter van de tegenpartij; Corrigeer je eigen speler bij slecht gedrag; haal hem er desnoods 5 minuten af. Te laat voor de wedstrijd: wissel tenzij goede reden. Zoveel mogelijk vaste opstelling JO19-17-15-13-12, met gewoon wisselen. Maar de ene jongen kan wat meer spelen dan een andere, afhankelijk van de situatie in de wedstrijd maar ook vanwege kwaliteit van een speler. Kwaliteit kan zijn techniek, tactiek, fysiek of mentaal. Het leren winnen van wedstrijden vinden we heel belangrijk. Kan dus zijn dat je situationeel besluit om wat behoudender te spelen Basis is 1-4-3-3 (11-11) ; andere spelvormen dit jaar evalueren met trainers Indien er een assistent trainer is, zorg voor een duidelijke rolverdeling. Voor de jongens moet het duidelijk zijn: er is er maar 1 de baas. 23 juni 2015 FC Eindhoven
VRAGEN? 23 juni 2015 FC Eindhoven
Het Proces 23 juni 2015 FC Eindhoven
F JEUGD (U8-9) F-pupillen: Het doelgericht leren handelen met de bal Uitgangspunten aanvallen Het gaat om winnen van de wedstrijd, de bal moet naar het doel van de tegenstander. Spelers die van achteruit de bal redelijk naar voren kunnen trappen en spelers die meer gericht zijn op het creëren van schietkansen (vooral voor zichzelf) en het scoren. Aanvallen zal veelvuldig stranden in de voeten van een tegenstander, de bal gaat vaak over de zij- of doellijn en struikelen over de bal door te gehaast willen handelen. Een continu proces van vallen en opstaan. Uitgangspunten verdedigen De bal mag niet het eigen doel belanden en proberen de bal weer in bezit te krijgen. Allemaal meedoen in de verdediging is de eerste aanwijzing, niet allemaal te gelijk aanvallen zonder rekening te houden met het kunnen verliezen van de bal hoort hier ook bij. Eerst het doel afschermen en daarbij proberen de bal proberen terug te heroveren. Uitgangspunten omschakelen F-pupillen moeten zo veel mogelijk betrokken zijn op hetgeen er met en rondom de bal gebeurt. Zo snel mogelijk weer op de bal gericht zijn. Of naar het doel van de tegenstander of naar het eigen doel
E JEUGD (U10-11) E-pupillen: Het leren samen doelgericht te spelen. Uitgangspunten aanvallen Het kiezen om een situatie zelf op te lossen of samen met een medespeler tot het doel van aanvallen komen. Ze gaan steeds beter door krijgen wat de medespeler en de tegenstander doen. Niet iedereen blijft op een kluitje voetballen, door ze hiermee te confronteren krijgen ze sneller inzicht in het voetballen ‘in de ruimte’ die ze stap voor stap ontwikkelen. De wedstrijd biedt mogelijkheden om kwaliteiten, weerstanden en tekortkomingen te ontdekken. Uitgangspunten verdedigen Wat moet er verdedigd worden en hoe moet er verdedigd worden. Concreet maken van het individuele handelen in termen van positie, richting, moment en snelheid binnen het team. Wanneer begint verdedigen, wat moet er eerst gebeuren, wie is verantwoordelijk voor wie en waar, wie gaat proberen de bal te veroveren. Belangrijk voor de coach om deze aanknopingspunten aan te rijken aan de spelers om zo verder te ontwikkelen. Uitgangspunten omschakelen Logische verdeling van alle spelers over het veld, wie blijft voorin en wie blijft achterin. De spelers, waar ze zich ook bevinden, moeten zich gaan realiseren wat ze hebben te doen om zo snel mogelijk weer in de nieuwe situatie nuttig te kunnen zijn
D JEUGD (U12-13) D-Pupillen: Het leren spelen vanuit een basistaak Het voornaamste is dat de spelers in de eerste 11 tegen 11 situatie, gegeven de positie van de spelers, leren wat de bijbehorende taak inhoudt, waarop ze worden aangesproken en welke bijdrage ze moeten leveren in het aanvallen, verdedigen en omschakelen. Beter handelen Word de bal gespeeld met de juiste snelheid en in de goede richting? Kiest de speler goed positie om aanspeelbaar te zijn? Biedt de speler op het juiste moment aan? Wat is het moment om de bal in te spelen? Wat is het moment om een individuele actie te maken? Uitgangspunten aanvallen Ruimte met elkaar groot maken Veldbezetting optimaal houden. Welke spelers zijn betrokken bij de aanval Uitgangspunten verdedigen Het gaat niet meer om individueel verdedigen en voorkomen van doelpunten maar om het vervullen van een taak binnen de verdediging Functie van buitenspelregel leren. Speelruimte van de tegenstander zo klein mogelijk maken Alle spelers hebben een rol in het verdedigen Taak 1: Samen voorkomen van doelpunten Taak 2: Leren steeds beter waar en hoe ze samen de opbouw van de tegenstander kunnen verstoren Taak 3: Herkennen van het moment om de bal te veroveren.
D JEUGD (U12-13) Uitgangspunten omschakelen Veroveren van de bal Uitgangspunten omschakelen Veroveren van de bal Speler die de bal onderschept probeert eerst de diepte te spelen (Diepte voor breedte) of kan zelf proberen een individuele actie te maken (als hiervoor de mogelijkheid is) Spelers die verder weg zijn vragen om de dieptepass (denk om buitenspel) Overige spelers maken het veld groot en moeten initiatief tonen voor het voortzetten van het spel. Verliezen van de bal De speler die het dichtst in de buurt van de bal is probeert de directe dieptepass te voorkomen (druk op de bal). Alle spelers schakelen om vanuit hun positie in een tegendoelpunt te voorkomen Knijpen (ruimte kleiner maken) Schot blokkeren Goede positie kiezen om gevaar te voorkomen Je directe tegenstander dekken De tegenstander ophouden en niet erin vliegen (niet ‘happen’) waar nodig of waar kan rugdekking geven Keeper is een soort vrije verdediger