Logistiek als versneller voor CE Marijn Teernstra 14-1-2019
Slimme logistiek als versneller voor de CE? Zelfrijdende vuilniswagens? Tesla-kliko’s? Communicerende vuilniszakken?
Case: Amsterdam Filmpje gemeente Amsterdam. Wat valt op?
Project slimme logistiek Onderdeel van Rijksbrede programma ‘Nederland Circulair in 2050’ Strategische doelstellingen voor 2050 Nationaal grondstoffenakkoord: >300 ondertekenaars o.a. VNO-NCW, MKB Nederland, maatschappelijke organisaties, afvalbranche, multinationals.
Transitieagenda’s 5 Transitieagenda’s opgesteld door vertegenwoordigers ondertekenaars grondstoffenakkoord Biomassa en voedsel Kunststoffen Maakindustrie Bouw Consumptiegoederen Kabinetsreactie op transitieagenda -> uitvoering
Programma VANG Buitenshuis Doelstelling: halveren hoeveelheid restafval uit KWD-sector (Kantoren, Winkels, Diensten)
Knelpunten voor afvalscheiding in KWD-sector Afvalscheiding bij bedrijven is duur Regierol ontbreekt Weinig eenduidigheid (communicatie, inzameling, afvalstromen) Wet- en regelgeving is onduidelijk Afval geen ‘core-business’ van meeste bedrijven … Bij afval uit huishoudens lukt dit (meestal) beter via gemeente Gemeente heeft in bedrijfsafval geen rol/taak/verplichting
Knelpunt logistiek Situatie nu: versnippering, veel vervoersbewegingen, hoge kosten, beperkte afvalscheiding bij KWD. Onderzoek Slimme Logistiek (IPR Normag, 2017): efficiënte logistiek is van belang naast: Aanbod afvalstoffen Verwerking Vraag naar secundaire grondstoffen.
Terug naar het probleem Eventuele voettekst
Doelen Project Slimme Logistiek Voorbereiden structurele oplossingen voor beleid, wet- en regelgeving door: Onderzoek Experimenteerruimte in wet- en regelgeving Draagvlak (stakeholders)
Experimenteerruimte Logistiek Crisis- en herstelwet Aanpassen wet- en regelgeving voor specifiek gebied/locatie Gemeente Amsterdam gaat hiermee experimenteren in grachtengebied (wettelijke verantwoordelijkheid) Doel: één inzamelaar, minder overlast, lagere kosten, meer afvalscheiding
Verschillende initiatieven Nederland Haarlem: Green Collecting Gouda: samenwerking SUEZ en Renewi (o.a.) Almere: collectieve aanbesteding maatschappelijke organisaties (o.a.) Den Haag en Amsterdam: Grondstoffen-hub’s Amsterdam: wettelijke verantwoordelijk gemeente in coördinatie inzameling bedrijfsafval Praktijkervaring: vrijwillige initiatieven kosten veel energie en commitment, niet in alle gevallen reëel
Vervolg Uitwerken beleid/wet-regelgeving, rekening houden met regels rondom marktwerking Vrijwillige initiatieven mogelijk maken en monitoren Kansen voor logistiek door koppeling leefbaarheid en CE Stakeholdertraject
Uitwerken in beleid Verschillende scenario’s met beleidsopties Inschatting effecten
Voorbeeld impact scenario
Verschillende opties mogelijk Taak voor gemeente (zoals bij huishoudelijk afval) ligt voor de hand Maar: nieuwe concepten zijn ook mogelijk Grondstoffenhubs? Producentenverantwoordelijkheid per stroom? Gebiedsgerichte aanpak? Missen we wat?
Aandachtspunten Aandachtspunten: Schaalbaarheid Innovatie voor kansrijke ‘nieuwe’ of niche-stromen mogelijk blijven maken (bv koffiedrab en sinaasappelschillen horeca) Kwaliteit van deelstromen
Discussie / stellingen “De problematiek rondom KWD-bedrijfsafval toont aan dat de markt niet in staat is om zelfstandig dit vraagstuk op te lossen” “Een regionale of lokale regisseur is een vereiste om de logistiek van KWD-bedrijfsafval te verbeteren” “Om meer KWD-bedrijfsafval gescheiden in te zamelen is een verhoging van verbrandingsbelasting effectiever dan het efficiënter maken van logistiek”
Conclusie? De basis van slimme logistiek KWD-afval is: slimmer organiseren Samenwerken met stakeholders Gebruik maken van slimme data Nieuw beleid, wet- en regelgeving
Contact / vragen / opmerkingen Marijn Teernstra Rijkswaterstaat Leefomgeving Afd. Afval & Circulair marijn.teernstra@rws.nl