Inclusief en taalontwikkelend lesgeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Delf examen B1.
Taal, niet alleen een zaak van de docent Nederlands
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Een lessenserie van drie lessen
Ik hou van Holland spel!.
Taalbeleid.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Een prachtige kans voor uw kinderen
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Lezen: doe het goed voor
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Wat is coöperatief leren?
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Creatief schrijven.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Rob Goossens Het Werkplan.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Voorlichtingsavond groep 3
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
taal speelt een rol in alle vakken
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Duurzame inzetbaarheid
Conversatietool leerlingenvervoer
Het succes van de taalbewuste docent
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Wat leer je allemaal op school?
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Inclusief en taalontwikkelend lesgeven workshop 5 maart 2019 korte introductie deelnemers

Inhoud workshop Welkom Introductie Hoe werkt TOL? Informatie Wat is TOL? Wat doet deze werkgroep? Afsluiter wie zijn deelnemers? introductie

Introductie Woordenschatten Werkvorm om rijkere, zinvolle context te maken: activeren van alledaagse en vakspecifieke voorkennis

Informatie Maak kennis met 3 leerlingen: Lubna Mike Tim 17 jaar vwo 4 1,5 jaar in Nederland Mike 18 jaar havo 5 Tim 13 jaar mavo 2 Drie heel verschillende leerlingen, die alle drie baat kunnen hebben bij TOL. Lubna: heeft een grote taalachterstand bij haar klasgenoten, maar zou het niveau qua intelligentie makkelijk aan moeten kunnen. Veel van de lesstof gaat echter aan haar voorbij omdat het tempo te hoog ligt, of doordat ze woordbetekenissen niet kent. Mike: heeft een gemiddelde taalvaardigheid voor een havo 5-leerling. Hij redt zich in de meeste lessen prima, maar moet volgend jaar naar het hbo en is (nog) niet gewend om academische artikelen te lezen, of om onderzoeksverslagen te schrijven. Het schrijven van een profielwerkstuk was daardoor een ingewikkeld proces voor hem. Tim: Uit de toetsen van het leerlingvolgsysteem blijkt dat Tim moeite heeft met leesvaardigheid en een kleine woordenschat heeft. Daardoor loopt hij in verschillende vakken tegen drempels aan, bijvoorbeeld bij geschiedenis heeft hij moeite om de juiste informatie te vinden in een bron en vervolgens een correct antwoord te formuleren.

Informatie DAT/CAT Vraag: Kun je enkele verschillen bedenken tussen Dagelijkse Algemene Taalvaardigheid en Cognitief Academische Taalvaardigheid? Bedenk met je buur voor beide taalvaardigheden een voorbeeld. DAT/CAT: Kwadrant van Cummins Vraag (voorkennis): Kun je enkele verschillen bedenken tussen Dagelijkse Algemene Taalvaardigheid en Cognitief Academische Taalvaardigheid? Bedenk met je buur voor beide taalvaardigheden een voorbeeld. DAT= thuistaal, CAT = schooltaal (en niet vaktaal!) NB: voor Lubna is de DAT niet eens Nederlands! De kracht van TOL zit in de kansen die het biedt om de leerling/student de ontwikkeling te laten doormaken van DAT naar CAT. Hierbij blijven DAT en CAT naast elkaar bestaan, maar wordt de ontwikkeling van CAT gestimuleerd. TOL is een methode die elke docent kan gebruiken om leerlingen/studenten mee te nemen in zijn/haar vakgebied.

Informatie TOL: 3 pijlers Taalontwikkelend lesgeven betekent in elke les aandacht voor: Context Interactie Taalsteun TOL is niet: versimpelen, het tempo verlagen, minder uitdagen... Door aan te sluiten op dagelijkse zaken en voorkennis (context), interactie te stimuleren en taalsteun te bieden, plan je als docent de ontwikkeling van taalgebruik in een vakgebied van DAT naar CAT. Zo help je leerlingen/studenten te formuleren op de manier die binnen het vakgebied gebruikelijk is en de inhoud te begrijpen. Ook ondersteun je hun taalontwikkeling door feedback te geven op spreek- en schrijftaken, woordenschat uit te breiden en strategieën aan te bieden om beter te lezen, schrijven, luisteren en spreken. Context De docent creëert context, waardoor leerlingen/studenten zich meer betrokken voelen bij en meer begrijpen van het vakgebied. Maak het onderwerp zichtbaar en tastbaar, vraag voorbeelden, inventariseer en activeer voorkennis en richt je les in rondom kernbegrippen. Interactie De docent biedt gelegenheid voor interactie, waardoor voorkennis ingebracht wordt en leerlingen/studenten samen kennis ontwikkelen. Geef leerlingen/studenten de kans de betekenis van vaktaal zelf te ontdekken en te gebruiken. Stel open denkvragen. Zorg daarnaast voor rijk en verzorgd taalaanbod en stem af op leerlingen/studenten door te pendelen tussen DAT en CAT. Taalsteun Leerlingen/studenten krijgen taalsteun van de docent, zodat zij zelfstandiger nieuwe vaktaal leren begrijpen en gebruiken. Geef constructieve en verhelderende feedback bij foute of onvolledige vaktaaluitingen. Laat ook leerlingen/studenten elkaar feedback geven, zodat zij van elkaar leren. Ondersteun leerlingen/studenten bij taaltaken en taalleerstrategieën. Dat kan bijvoorbeeld met een leeswijzer of een schrijfkader. In deze workshop is de informatie over TOL in een context geplaatst door het te koppelen aan leerlingprofielen en voorkennis te activeren; is er interactie gestimuleerd door een opdracht met de buur uit te voeren. Taalsteun is in deze workshop niet echt aan de orde, omdat de deelnemers dat niet nodig hebben.

Informatie Hoe profiteren leerlingen van TOL? Lubna: meer kansen om aan te haken bij het taalniveau van klasgenoten. Mike: meer bewustzijn van eigen taalgebruik en andere registers. Tim: krijgt in alle vakken hulp bij het doorgronden van teksten.

Informatie Draagvlak Hoe creëer je draagvlak voor TOL? Leerlingen profiteren dus van TOL, maar hoe creëer je draagvlak voor TOL? Daar houdt deze werkgroep zich mee bezig. We startten met een enquête bij docenten, waarmee we ze na wilden laten denken over de rol die taal speelt bij hun vak en hoe eventuele taalproblemen van invloed zijn op de prestaties bij hun vak. Het idee is dat ze daardoor ontvankelijker worden voor mogelijke TOL-interventies. Enkele vragen uit die enquête willen we nu ook aan jullie voorleggen. (Zie apart document met vier voorbeeldvragen.) Deelnemers in kleine groepjes ongeveer vijf minuten laten overleggen over de vragen en daarna enkele antwoorden centraal bespreken. Aanvullende vragen bij vraag 3 zijn: Kun je dat toelichten? Kun je een voorbeeld geven waaruit dat blijkt? Bij vraag 4: Met welk van deze interventies ben je reeds bezig? Waarom zou je juist deze interventies willen inzetten? Wat heb je nodig om met deze interventies aan de slag te kunnen gaan?

Informatie Uitkomsten enquête Op welke manier speelt taal een rol binnen je vak? “Je moet ook in je moedertaal vaardig zijn om het in een vreemde taal te kunnen worden.” “Als er vragen in verhaalvorm staan, moeten de leerlingen de begrippen begrijpen om de wiskundige vraag te kunnen beantwoorden.” Vakspecifieke punten

Informatie Uitkomsten enquête Op welke manier speelt taal een rol binnen je vak? “Lezen en schrijven zijn essentiële onderdelen bij mijn vak. Het gaat onder andere om het formuleren van zinnen zonder taalfouten, begrijpend lezen, interpretatie van teksten en nog vele andere zaken. Ludwig Wittgenstein: 'De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld.' En zo is het.” In het algemeen worden de volgende punten vaak genoemd: formulering en begrijpend lezen, zowel bij (langere) teksten als (toets)vragen. Herkenbaar?

Informatie Uitkomsten enquête Op welke talige aspecten kunnen je leerlingen zich vooral ontwikkelen? ●formulering (76%) ●tekstbegrip (76%) ●woordenschat (74%) 113 docenten hebben de vragenlijst ingevuld. Minst vaak genoemd zijn: spelling (27%), grammatica (24%) en woordenboekgebruik (18%).

Informatie Uitkomsten enquête Op welke talige aspecten kunnen je leerlingen zich vooral ontwikkelen? “Leerlingen begrijpen teksten of vragen niet, omdat ze woorden niet kennen of geen verbanden kunnen leggen. Vaak krijgen ze maar de helft van het aantal te behalen punten, terwijl ze wel het antwoord weten. Ze zijn ook niet in staat om antwoorden goed (in hun eigen woorden) te formuleren.” Veelgenoemd voorbeeld bij het voorgaande. “Een voorbeeld is dat een keer naar het verband gevraagd werd tussen twee zaken. Een leerling kende het woord 'verband' alleen als de omwikkeling van textiel bij bijvoorbeeld een gewonde arm.” Herkenbaar?

Informatie Uitkomsten enquête Welke interventies zou je in willen zetten om de prestaties van je leerlingen te verbeteren? ●leerlingen taalfeedback geven (72%) ●leerstof in heldere context plaatsen (46%) ●aandacht voor taalleerstrategieën (41%) ●duidelijkere instructie geven (41%) Minst vaak genoemd zijn: leerlingen meer tijd geven voor taalproductie en interactie (26%) en zorg dragen voor eigen taalaanbod: eigen taalaanbod verrijken en afstemmen op leerlingen (26%). Deelnemers eerst laten raden wat zij denken dat docenten aangeven nodig te hebben om met de genoemde interventies aan de slag te kunnen gaan (woordweb van maken?).

Informatie Uitkomsten enquête Wat heb je daarvoor nodig? ●bewustwording ●tijd ●zelf voldoende taalvaardigheid ●kleinere klassen ●kennis van taalfeedback ●kennis van taalleerstrategieën ●werkvormen, materialen Punten kort verduidelijken en aangeven dat er nu een aantal werkvormen volgen die aan (een deel van) deze punten tegemoetkomen.

TOL Werkvormen Woordenschat vergroten: taboewoorden Context bieden: woordvierkant conceptmap Verbeteren formuleren: schrijfkaders iedereen schrijft Voorbeelden van verschillende werkvormen toelichten en vragen om reactie publiek welke werkvorm zou je direct toe kunnen passen in je les? waarom wel/niet? wat heb je hiervoor nodig? ben je bekend met de leesstrategieën die leerlingen aanleren bij het schoolvak Nederlands?

Informatie Wat doet deze werkgroep? Uiteindelijk willen we in juni antwoord geven op de vraag: hoe krijg je TOL de school in? Daarvoor hebben we eerst een behoefte-/bewustwordingsonderzoek gedaan. De aankomende maanden gaan we dan verder met implementatie/uitvoering en reflectie daarop (inclusief leeuwen en beren).

Afsluiter Wat neem je mee? Wat geef je mee?