Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Asymmentrische informatie
Advertisements

H ET GROTE VRAGENBLAD 1. Lees aandachtig de bewering. 2. Plaats een kruisje bij hetgeen jij ervan denkt. 3. Duid ook aan of je: het wist moest schatten.
Vodafone simkaarten. Kwaliteit A: Onze Prepaid is gemaakt van plastic in dit plastic zit een chip deze zijn vaak gemaakt van chipplaten. B: We verwachten.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Kostprijs & verkoopprijs
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Budg€t Fun.
Financieel Plan deel.
H3 Financiering van een bedrijf
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Stort regen voor Burkina Faso
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Beste Havo 4..
Welkom Havo 5..
Les 6 Combineren van bewerkingen in berekeningen
Beste havo 4..
Beste ath 4..
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Dit is onze bedrijfsnaam
Businessplan Hanna Copini.
Les 2: gegevens samenvatten
Schrijven 1.3 en 1.4 Spreken en gesprekken 1.3 en 2.1 Grammatica 3.2
Businessplan Hanna Copini.
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
WAT ZIT ER ONDER EEN IJSBERG?
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
SHOWTIME EARTH ROCKS.
IS ER VOOR ELK PROBLEEM EEN OPLOSSING?
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 4: DAT IS MIJN STOEL.
waar / niet waar HET IS BELANGRIJK OM VEEL GELD TE VERDIENEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
ETEN ZE IN HET KOUDSTE DORPJE TER WERELD OOK WEL EENS IJSJES?
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
Zichtbaarheid Creëren
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
LES: NIEUW DIEPZEEDIER
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
WELKE BRUG IS BESTAND TEGEN VERSCHUIVINGEN VAN AARDPLATEN?
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
KAN ER EEN FOSSIEL IN DE ACHTERTUIN LIGGEN?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
RIJDEN WE OVER 100 JAAR OOK NOG IN
De Kostprijs Why Bother?.
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
WANNEER VERANDERT WATER IN WATERDAMP?
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Transcript van de presentatie:

Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN LES 3: BUDGETKAART

Cirkel Ondernemen OPDRACHT: Reken uit wat jouw product kost. Schrijf dat bedrag op een budgetkaart. Bespreek jouw budgetkaart met een maatje. LES 3: BUDGETKAART

1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 3: BUDGETKAART PLUSJEKLAS.NL LEERDOEL: Situatie: De materialen die de kinderen gebruiken om een product te maken kosten geld. Dat is in de ‘echte wereld’ zo en daarom boots je dat hier ook na. De kosten worden van de inkomsten afgetrokken om winst te kunnen berekenen. De budgetkaart is daarbij een handig hulpmiddel om de kosten in beeld te brengen. En zo hoeven de kinderen niet met echt geld hun grondstoffen te kopen. Doel: Kinderen krijgen inzicht in de kostprijs van hun product en leren werken met de budgetkaart. LESOPBOUW: In les 2 hebben kinderen een product gemaakt en daarvoor materialen gebruikt. Laat ze deze les kijken wat de kosten van de materialen zijn voor het product dat ze gemaakt hebben. Zorg dus dat de prijzen van de materialen voor de kinderen zichtbaar zijn. Dit kan genoteerd worden in de budgetkaart. Deel deze uit en vertel stap voor stap hoe het invullen werkt aan de hand van een voorbeeld product (van jezelf). Geef de kinderen daarna de tijd om verder te bouwen aan hun producten. 1 VOOR DE LEERKRACHT – LES 3: BUDGETKAART PLUSJEKLAS.NL

2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 3: BUDGETKAART PLUSJEKLAS.NL PLUS JE LES: Vertel de kinderen welk maximaal budget ze hebben. Dit kan 5 euro zijn, maar ook 3 euro of 2 euro. Na het maken van het eerste product is het geld vast nog niet helemaal besteed. Laat kinderen nadenken over of ze nog eens hetzelfde product willen maken, zodat ze er meer kunnen aanbieden bij het verkopen. Of willen kinderen graag nog een ander product maken? Voer een gesprek over het lenen van geld. Hoe werkt dit precies? Bespreek dat ze dit geld dan later ook echt moeten terugbetalen. Dit doen ze in les 8. UITBREIDINGSKANSEN: Richt een hoek in waar kinderen winkeltje kunnen spelen met nepgeld. Laat de kinderen eens kijken op internet wat soortgelijke producten kosten. Zo krijgen ze alvast een beetje een gevoel bij de verkoopprijs. 2 VOOR DE LEERKRACHT – LES 3: BUDGETKAART PLUSJEKLAS.NL

ZOEKTERMEN: startup cycle BIJLAGE: Bijlage Ondernemen budgetkaart 3 VOOR DE LEERKRACHT – LES 3: BUDGETKAART PLUSJEKLAS.NL