Creatief denken Design thinking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
door: Roderick Juffermans
….een korte presentatie
Oplossingsgericht coachen
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
Mag het eens gezegd worden ? Mag het eens gezegd worden ? Het leven als man is verre van eenvoudig...
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
PERSOONLIJKE GROEI DOOR REFLECTIE
Ervaringen Implementatie in Nederland
Wat je zelf vindt, weet je beter
9 december 2013 Ineke Willems Thijs Kieft
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De ondernemende student Hoofdstuk 5Bewust waarnemen & Creatief denken.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
CMTONT01-1- Ontwerpen als dit goed doordacht is... CMTONT01-1.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop: presentatie en handleiding Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Workshop Hoe vergroot ik mijn Gunfactor ?. Hoe vergroot ik mijn Gunfactor ? Why.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
Wetenschappelijke Gedragsbeïnvloeding Jorn Horstman
WORKSHEETS - DESIGN THINKING - WORKSHOP. Kies een van de 2 probleemstellingen Hoe zouden we … de studenten (of nieuwe collega’s) na de vakantie op een.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Heidi van der Panne-Dirks
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
De juiste route naar het juiste doel
Burgerschap Samenwerkend leren
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Gesprekstechnieken Les 4.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Experimentele modevormgeving
Posters voor in het geschiedenislokaal
Design Thinking Immo Dijkma
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Spel en beweging in het onderwijs
Loopbaan en burgerschap les 3
Design Thinking Immo Dijkma
5 valkuilen & Tips.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Let op: probeer waar te nemen zonder oordeel, want je weet niet waarom die ander doet wat hij/zij doet! Zie als voorbeeld dit filmpje:
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Creatief denken Design thinking

Creatief denken Een dik uur om een prototype te maken van een side event. Mbv Design thinking: Begrijp het niet Bedenk snel veel ideeën Maak er 1 Test & leer.

Jaren gevaren. “Ik zie het al…”. Als we onbewust waarnemen zien we toevallig iets (vaak gestuurd door onze gemoedstoestand en onze ervaringen). Bewust waarnemen verbetert het denken en onze besluiten.

De valkuil van intelligentie en ervaring: Hoe intelligenter en meer ervaren hoe beter in staat standpunten te verdedigen. Denken is niet nodig. Iemands ongelijk aantonen is een bewijs van intelligentie en biedt beloning, voldoening. Een constructieve houding is minder aantrekkelijk dan een kritische en destructieve houding.

Hoe lang durf je het niet te weten Hoe lang durf je het niet te weten? Kritisch denken versus creatief denken.

Prototype een kaart van de context waarin jouw event zich afspeelt.

empathie

Interview de ander - probeer het niet te begrijpen. Zeggen…. Wat zegt de ander? Doen…. Wat doet de ander? Denken…. Wat denkt de ander? Voelen…. Wat voelt de ander? 5 x WHY? Maak aantekeningen. empathie

Formuleer de ontwerpvraag in 2 minuten. Ongeveer is goed genoeg. Hoe kunnen we….

Naar 1 innovatief & realistisch idee. Van heel veel ideeën

Gebruik het perspectief van theater, dans,drama, beweging voor ideeën Gebruik het perspectief van theater, dans,drama, beweging voor ideeën. Verwissel bewust van patroon.

‘Er zou wel eens geen reden kunnen bestaan om iets te zeggen of te maken, totdat het gezegd of gemaakt is’.

Een prototype: - Maakt interactie mogelijk. - Nodigt uit tot verbeteringen en nieuwe oplossingen. - Is een krachtig instrument voor empathie. - Gebruikt materiaal denkt mee en biedt onverwachte perspectieven. - Maakt feedback lichtvoetiger. - Voorkomt late teleurstellingen.

8 stoelen = een bus

- Wat voor mij werkt is - Als ……. heb ik wel behoefte aan….. Test = data = leren

Kenniscentrum events

Creativiteit

Maak een kaart van de context van jouw evenement Maak een kaart van de context van jouw evenement. Denk aan locaties, stakeholders, deelnemers, sponsoren, overheid, speerpunten,

Plak een pleister waar het schuurt.

Empathie - begrijp het door het niet te begrijpen. - Vraag 5 x waarom Empathie - begrijp het door het niet te begrijpen. - Vraag 5 x waarom? En: leer van het publiek voor wie je ontwerpt! Denk je het of weet je het?