Creatief denken Design thinking
Creatief denken Een dik uur om een prototype te maken van een side event. Mbv Design thinking: Begrijp het niet Bedenk snel veel ideeën Maak er 1 Test & leer.
Jaren gevaren. “Ik zie het al…”. Als we onbewust waarnemen zien we toevallig iets (vaak gestuurd door onze gemoedstoestand en onze ervaringen). Bewust waarnemen verbetert het denken en onze besluiten.
De valkuil van intelligentie en ervaring: Hoe intelligenter en meer ervaren hoe beter in staat standpunten te verdedigen. Denken is niet nodig. Iemands ongelijk aantonen is een bewijs van intelligentie en biedt beloning, voldoening. Een constructieve houding is minder aantrekkelijk dan een kritische en destructieve houding.
Hoe lang durf je het niet te weten Hoe lang durf je het niet te weten? Kritisch denken versus creatief denken.
Prototype een kaart van de context waarin jouw event zich afspeelt.
empathie
Interview de ander - probeer het niet te begrijpen. Zeggen…. Wat zegt de ander? Doen…. Wat doet de ander? Denken…. Wat denkt de ander? Voelen…. Wat voelt de ander? 5 x WHY? Maak aantekeningen. empathie
Formuleer de ontwerpvraag in 2 minuten. Ongeveer is goed genoeg. Hoe kunnen we….
Naar 1 innovatief & realistisch idee. Van heel veel ideeën
Gebruik het perspectief van theater, dans,drama, beweging voor ideeën Gebruik het perspectief van theater, dans,drama, beweging voor ideeën. Verwissel bewust van patroon.
‘Er zou wel eens geen reden kunnen bestaan om iets te zeggen of te maken, totdat het gezegd of gemaakt is’.
Een prototype: - Maakt interactie mogelijk. - Nodigt uit tot verbeteringen en nieuwe oplossingen. - Is een krachtig instrument voor empathie. - Gebruikt materiaal denkt mee en biedt onverwachte perspectieven. - Maakt feedback lichtvoetiger. - Voorkomt late teleurstellingen.
8 stoelen = een bus
- Wat voor mij werkt is - Als ……. heb ik wel behoefte aan….. Test = data = leren
Kenniscentrum events
Creativiteit
Maak een kaart van de context van jouw evenement Maak een kaart van de context van jouw evenement. Denk aan locaties, stakeholders, deelnemers, sponsoren, overheid, speerpunten,
Plak een pleister waar het schuurt.
Empathie - begrijp het door het niet te begrijpen. - Vraag 5 x waarom Empathie - begrijp het door het niet te begrijpen. - Vraag 5 x waarom? En: leer van het publiek voor wie je ontwerpt! Denk je het of weet je het?