De rol van scholen in omgaan met gezinnen in armoede
“Ik heb nieuwe voetbalschoenen nodig, maar durf mijn ouders er niet om te vragen, want ze hebben vaak ruzie over geld. Daarom heb ik maar gezegd dat ik voetbal niet meer leuk vind.”
Aanleiding Rapportages (2017) SER Kinderombudsman Kamerbrief (april 2018) Aanpak om scholen te ondersteunen bij signaleren armoede, luisteren naar kinderen, ouders ondersteunen kosten te beheersen en door verwijzen naar regelingen/fondsen 28-4-2019
Wat gaan we doen? Doel Ontwikkelen en uitproberen van werkwijzen voor scholen om beter met armoede onder leerlingen en ouders om te kunnen gaan. Opdrachtgevers ministerie SZW (Audrey Fernand) ministerie OCW/Gelijke Kansen Alliantie (Monaïm Benrida, Yasar Sazak) Ontwikkelaars Hanzehogeschool Groningen (Annelies Kassenberg) Hogeschool Rotterdam (Mariëtte Lusse) scholen in (omgeving) Groningen en Rotterdam met hulp van gemeenten en fondsen 28-4-2019
Voorstellen Scholen Kinderopvang Gemeenten Fondsen Welzijnsorganisaties Anders 28-4-2019
Kinderarmoede in Nederland 0-17 jaar 28-4-2019
Kinderarmoede in het Noorden 0-17 jaar 28-4-2019
A. Pedagogische steun De rol van school in: signaleren armoede luisteren naar kinderen ouders ondersteunen doorverwijzen van ouders Roxanne Van welke benadering heb je als kind/ouder het meest last gehad en wat heeft je het meest geholpen vanuit school? 28-4-2019
B. Financiële steun De rol van school in: het beheersen van de kosten (schoolkosten, ouderbijdrage) omgaan met armoede in de klas (ontbijt, verjaardag, kleding) compensatie van buitenschoolse activiteiten toegankelijkheid van regelingen en fondsen Linda Hoe heeft school het jou als ouder lastig gemaakt, of jou juist ondersteund mbt schoolkosten en toeleiding naar fondsen en regelingen? 28-4-2019
Opzet project Expertmeeting in Groningen en Rotterdam Werkwijzen ontwikkelen en voorleggen aan landelijke experts (ombudsvrouw, SER, stichting leergeld, lector armoede interventies, alles is gezondheid) 3 scholen per regio proberen werkwijzen uit (voorleggen aan ouders en leerlingen) Evalueren en aanscherpen Delen via handreiking en symposium 28-4-2019
Programma vanmiddag Deelsessies tot 15.20 uur groep A: Pedagogische steun, ruimte B007 groep B: Financiële steun: ruimte B006 Pauze tot 15.30 uur Plenaire afronding tot 16.30 uur Bespreking voorgestelde werkwijzen Reactie Mattias Gijbertsen (wethouder Groningen) Vervolgafspraken Borrel 28-4-2019
Lectoraat Jeugd, Educatie & samenleving Annelies Kassenberg a.kassenberg@pl.hanze.nl Geerte Dijkstra g.j.dijkstra@pl.hanze.nl