UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studie- & opvoedingsondersteuning aan huis in kwetsbare gezinnen
Advertisements

Universiteit van Amsterdam
Lieve De Wachter Jordi Heeren
Taalkennis en integratie van expats in de rand en Brussel
Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
De arbeidsmarkt van morgen: tijd voor een Tabula rasa?
4. Opleiding Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010 Gepresenteerd door Martine Druant Departement Studiën Auteurs:Philippe Delhez Jan De Mulder.
Presentatie Procedure naar het VO
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
INTERNATIONALISERING Paul De Knop Rector Vrije Universiteit Brussel.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing vzw VAE.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Brussel nader onderzocht
Nederlands in de wereld Linde van den Bosch Lentecyclus Brussel, 20 mei 2009.
WERKING VAN DE VERSCHILLENDE PROVINCIALE STEUNPUNTEN SOCIALE PLANNING 11/12/2012 Provinciale Steunpunten Sociale Planning.
Doelgroep sociaal verhuurkantoor. Plaats huurwoningen Gemeenten Svk’s.
Taalgebieden in België
super diversiteit in oostende
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Leren in en voor diversiteit
Hoofdstuk 8 Identiteiten in België en Nederland.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig Onderwijs Werkgroep 2 Scholen en scholengemeenschappen : schoolorganisatie en personeel Voorzitter.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Kinderarmoede in het Brussels Gewest Senaat hoorzitting 11 mei 2015 OBSERVATOIRE DE LA SANTÉ ET DU SOCIAL BRUXELLES OBSERVATORIUM VOOR GEZONDHEID EN WELZIJN.
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Oriëntatie- en toelatingsproeven: spelen met de toekomst van 18-jarigen?
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Beschouwing en synthese Jan Vanthuyne 1. Vaststellingen Veel was al geweten – nu bevestigd en versterkt Met veel meer nuanceringen – Grote verschillen.
Eerste opvang en meertaligheid Karijn Helsloot Alex Riemersma en Annet Visser Anne Kerkhoff.
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
Wat feiten en cijfers Calvijn Business School
De toekomst voorspellen? Uitdagingen voor sociale zekerheid 2040 Bernard ter Haar Woensdag 8 juni 2016.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Fluisterzacht en haarzuiver
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Wat staat er dit jaar op het programma?
Voorstelling kansarmoedeatlas
NISZ studiemiddag Scholing van werkenden
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Studenten Award BTSZ 2018.
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Cijfergegevens leerrecht
BRYAN ROMBOUT 2KD -VERHAAL EN EIGENSCHAPPEN -MIJN GEZIN -VRIJE TIJD -SCHOOLLOOPBAAN -SCHOOLVAKKEN -PROFIEL KEUZE -VERANDERINGEN -MIJN TROTS.
Kansarmoedeproblematiek Westkust
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Thuis in taal Voorlezen stimuleren
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Internationaal onderwijs in Nederland
Transcript van de presentatie:

UITDAGINGEN VOOR BRUSSEL ? Dimokritos Kavadias Staten Generaal - Brussels Informatie-, Docmentatie Welzijn & Zorg & Onderzoekscentrum – BRIO VUB 15/02/2019

161,4 km2 0,5%

I Demografie & Diversiteit Onderzoeksdesign Masterproef C5 | pag. 3

Demografie Evolutie tot 2016 + Predicties tot2060 Federaal PlanBureau (16/3/2016) +83,568 232.938 283,615 316,506 +8,508 +12,048 +22,052 +7,709 +5,818 +3,645 +8,085 +15,343 209,880 +32,891 75.325 63,531 103,634 76,066 51,522 33,281 53,134 37,002

Spreiding

Diversiteit Internationaal: in: 1.876.962 out: 942,294

II. Onderwijs & arbeid Aantal leerlingen per “soort” FR FL EU Gewoon onderwijs - kleuter / basis / Secundair 2014-2015 n=254.011   FR FL EU OPENBARE SCHOLEN 99.439 (39,1%) 21.209 (8,3%) 11.405 (4,5%) “VRIJE” SCHOLEN 96.114 (37,4%) 20.851 (8,2%) Thuis-onderwijs 221 (0,1%) 24 (0,01%) Ander privé 5.748 (2,4%)

Onderwijs - Kwetsbaarheid Dropout: % 18-24 die school hebben verlaten zonder getuigschrift / diploma (hoger secundair) Onderzoeksdesign Masterproef C5 | pag. 8

Nederlandstalig Onderwijs %l Leerlingen NL-taalhomogene gezinnen – Bron VGC

Nederlandstalig Onderwijs %l Leerlingen “Niet-Westers Gezin” – Bron VGC

Hoger Onderwijs Brussel Studentenstad 2014: ±86.000 gesubsidieerde studenten (waarvan ±26.400 in NL-talige instellingen) - Universiteiten: rekruteren bij mensen met meer cultureel kapitaal (hoogopgeleide ouders) - Hogescholen: “democratischer” - Tussen de 40% (univ) en 60% (hogescholen) woont bij ouders - Zwak woningaanbod (FR: Elsene / NL: Vijfhoek) Onderzoeksdesign Masterproef C5 | pag. 11

Arbeidsmarkt - Minder dan 1/3 15-24 jarigen - werkloosheid: 39,5% - NEET Onderzoeksdesign Masterproef C5 | pag. 12

III. Taal & Identiteit Meest gekende talen TB1 2000 TB4 2017 Frans 95,5% 87,1% Nederlands 33,3% Engels 34,4% 16,3% Arabisch 10,1% 9,1% Duits 7,1% Spaans 4,9% 6,9% Italiaans 3,5% 4,7% 3,2% Onderzoeksdesign Masterproef C5 | pag. 13

Taalgebruik op de Brusselse werkvloer   TB1 2000 TB2 2005 TB3 2011 TB4 2017 Frans 73,3% 40,7% 32,2% 33,9% Nederlands 4,3% 0,6% 1,7% 0,0% Engels 4,8% 2,3% 0,2% Ned/Frans 10,6% 25,0% 16,7% 18,1% Frans/Engels 2,4% 10,3% 17,0% 20,1% Ned/Engels 0,3% 0% Ned/Frans/Engels 3,5% 20,3% 30,7% 28,1%

- Jongeren met migratieroots  vnl Frans als lingua Franca 34% Buitenlandse nationaliteit Schatting nog 34% met Belgische nationaliteit – buitenlandse origine 68% - Jongeren met migratieroots  vnl Frans als lingua Franca - Verschillen in band met thuisland - Identiteitsstoornissen (zich verbannen voelen) Onderzoeksdesign Masterproef C5 | pag. 15

UITDAGINGEN? Demografie & Diversiteit Onderwijs & Arbeid Taal, Identiteit & Social Cohesie Onderzoeksdesign Masterproef C5 | pag. 16

WWW.BRIOBRUSSEL.BE