Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Advertisements

Guillotine.
The art of game design Hoofdstuk 17 tot 19. Trandsmedia worlds Games video's en speelgoed zijn poorten in trandsmedia worlds.
EP ‘’Statue’’ Recensie.  Half Limburgs, Half Vlaams  8 bandleden, allemaal 20-ers  Postrock> Instrumentale muziek  Uitgekozen van 3 voor 12, geheel.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie Oorspronkelijke titel: I love to be in Your presence © 1992 Integrity's Hosanna! Music / Universal.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie Oorspronkelijke titel: I love to be in Your presence © 1992 Integrity's Hosanna! Music / Universal.
Bienvenue à tous.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie Oorspr. titel: We lift up our eyes © 1986 Songs for the Nations 1/5 VADER IK VERKLAAR (Isi DeGersigny.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie Oorspr. titel: More love, more power. © 1987 Mercy publishing / Universal Songs 1/1/ MEER LIEFDE,
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1992 Universal Songs 1/4 LEID MIJ NAAR UW HEILIGDOM (Peter van Essen) 1. Leid mij naar.
Ik wandel in het licht met Jezus, het donk're dal ligt achter mij,
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Vermaak aan het hof in Italië
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © FEL Publications / Universal Songs 1/5 DOOR DE HEILIGE GEEST - 8 (Muziek: Peter Scholtes, Ned.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie Oorspronkelijke titel: The Happy Song ® 1994 Curious? Music UK / 2000 Universal Songs 1/5 VROLIJK.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 2000 Universal Songs 1/4 EEN KIND ALS WIJ (Rikkert Zuiderveld) 1. U bent niet zomaar langs.
De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie Oorspronkelijke titel: My Redeemer lives © 1998 Hillsong Music Australia/Universal Songs 1/4.
Opwekking 334 Oorspr. titel: Lord, the light of your love
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie Oorspronkelijke titel: Jesus, name above all names (The Jesus song.) © 2000 Kingsway’s Thankyou.
POPMUZIEK ROCK & ROLL CHUCK BERRY.
The Beatles Hallo allemaal en welkom bij mijn presentatie over de Beatles.
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
Opwekking 8 (c) FEL Publications / Universal Songs Muziek: Peter Scholtes.
Zang Inzingen – Neuriën Tekst uit je hoofd leren Toonladders en Oefeningen Repertoir Omvang / bereik van je stem Jezelf begeleiden op een instrument.
De geschiedenis van de pc
OP WEG NAAR HET CONTRACT
LEER BRIDGE MET BERRY WESTRA DEEL 2
Wat maakt een PPT goed?.
Thema 4: Zo bereik je meer
Heb je je boot verlaten?.
Zingen en rappen in de biologieles
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Volkslied en Kunstlied
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Meer liefde, meer kracht. laat mij zijn zoals U.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm

De Rondo Franse Rondo Jean-Joseph Mouret: Rondeau from "Sinfonie de Fanfares" https://www.youtube.com/watch?v=WZQG-DZy7uY Weense Rondo Beethoven: Sonata No. 2 in A major Op. 2 No. 2, - IV. Rondo https://www.youtube.com/watch?v=bu13FKWDP_s Rondo's (vroeger: rondeel, frans: rondeau, engels: round) zijn er al heel lang. In de middeleeuwse volksmuziek wemelt het van de liedjes met een refrein waartussen steeds gevarieerd werd. En dat is meteen het basiskenmerk: één krachtige melodie komt van tijd tot tijd terug in het stuk. Rondo’s zijn bijna altijd vrolijk, gemakkelijk te doorgronden, hebben veel herhaling en worden daarom vooral in dansmuziek en als laatste deel van een concert of suite gebruikt. Uiteindelijk ontstaan er twee typen: het Franse rondo: ABABACADA enz. en het Weense rondo: ABA-C-ABA, waarbij C lang is.  

Couplet en Refrein 1. Alleen coupletten: b.v. Scarborough Fair (Simon & Garfunkel) https://www.youtube.com/watch?v=Dau2_Lt8pbM 2. Opeenvolging van couplet en refrein: b.v. All my loving (The Beatles)  https://www.youtube.com/watch?v=P8sFwVD4p20 3. couplet/refrein/bridge (meest gebruikt): Een aantal keer couplet - refrein, dan als afwisseling de “bridge” en dan: of: nogmaals couplet-refrein of: alleen nog het refrein. In veel songs zit verder nog een intro, een instrumentaal intermezzo, meestal op de akkoorden van het couplet of het refrein een outro, een afsluitend gedeelte. Beroemd is het outro van Hey Jude van “The Beatles dat  langer is dan de song zelf. https://www.youtube.com/watch?v=t5c-LVYnafg Basis van de vele liedvormen is dus de afwisseling van herhaling en contrast. Bij een rondo komt deze afwisseling zeer frequent voor. Hier wordt een telkens terugkerend deel (A) afgewisseld met steeds andere episodes (B/C/D etc). In de lichte muziek spreken we bij A van een Refrein en bij B/C/D etc. van een Couplet

Hoofdstuk 16 Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen - volgen en noteren van een vormschema - herkennen van refreinen in een rondo  

Begrippen: bridge couplet/verse intro/inleiding/ voorspel naspel/coda prechorus refrein/chorus tussenspel rondo en rondorefrein vormschema (letterschema zo nodig met accenten)