Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Twintigste eeuw I Impressionisme.
Advertisements

Muziek door de jaren heen
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Didactiek procesgerichte aanpak
Gemaakt door Julia Groep
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Een kleurrijk avontuur.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Geluid Hoofdstuk 4.
Hoofdstuk 4: Geluid. Inleiding geluid Goed geluid  Goed geluid wordt niet opgemerkt  Slecht geluid is onverteerbaar Onderbewust  Muziek geluiden kunnen.
Geluid Invloed van geluid.
Opdracht techniek Soorten Microfoons
voor familie en vrienden van
Hoofdstuk 4 Geluid.
HOOFDSTUK 4 DYLAN VAN STEIRTEGHEM. Functies van geluid  Geluidsweergave.  Sfeersuggestie.  Suggestie van gebeurtenissen buiten beeld.  Sturen van.
SYMPHONIC ACADEMY Wolfgang Amadeus Mozart. Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart Korte biografie.
Samenvatting.
Bijeenkomst September 2015
Quiz Toets voorbereiding. Welke omschrijving gaat over de Eohippus? O A: tropisch oerwoud, miljoen jaar geleden, meter hoogte O B: steppes,
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Van noot tot condensator
Orkest Door Roos & Sjaima.
Paragraaf 1 – Krachten herkennen
hier jouw droom bewaard.
De oren Paragraaf 4.
Compositie.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Volkslied en Kunstlied
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Muziek.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Les 15 Semi-forcing handen
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek

Forte f sterk Fortissimo ff zeer sterk Mezzo forte mf matig sterk Piano p zacht Pianissimo pp zeer zacht Mezzo piano mp matig zacht  

Crescendo cresc. sterker worden Decrescendo decresc. zachter worden

Dynamiek Sforzando Sforzando is een Italiaanse muziekterm voor dynamieknotatie die aangeeft dat vanaf een gegeven moment de dynamiek versterkt dient te worden. Sforzando wordt aangegeven met sf onder de betreffende partij. Vooral Ludwig van Beethoven gebruikte het veel (Zie voorbeeld) Beethoven Piano Concerto No 4 https://www.youtube.com/watch?v=eEp1BH4ea7I

Dynamiek Terassendynamiek Vaardigheid 3 (examen) Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid Het herkennen van terrassendynamiek Terrassendynamiek. Plotselinge overgangen van sterk naar zacht en omgekeerd. Deze soort dynamiek zien we veel in de Barok (en vroege classicistische periode). In dit type dynamiek zijn verschillende sterktegraden naast of tegenover elkaar geplaatst zonder geleidelijke overgangen. Een speciaal geval is de echodynamiek, de herhaling van een frase in een zachtere dynamische sterkte. Gedurende de classicistische periode en de romantiek wordt steeds vaker de overgangsdynamiek toegepast Terassendynamiek Bach - BWV 1047 - Brandenburg Concerto No.2 https://www.youtube.com/watch?v=haRanlw9eSg Echodynamiek: Antonio Vivaldi - Flute Concerto in D major, Op. 10, No. 3, RV 428 https://www.youtube.com/watch?v=hClFUP7OlFk Vivaldi - Gloria RV589 - Gloria in excelsis Deo https://www.youtube.com/watch?v=0ICW_iZcti4&list=PL1A93866D0C0E1F28

Dynamiek Overgangsdynamiek Geleidelijk sterker of zachter worden: crescendo, decrescendo De Mannheimse school is, tussen Bach en Haydn, naast de Weense school, van grote betekenis geweest voor de ontwikkeling van de klassieke muziek en in de ontwikkeling van het orkest in wat wij nu kennen als symfonieorkest. Kenmerk van de eerste Mannheimers zijn hun wijze van toepassen van dynamische effecten, de orkestrale overgangsdynamiek, in het orkest. Overgangsdynamiek Haydn String Quartet Op 76 No 4 B flat major 'Sunrise' https://www.youtube.com/watch?v=W4x3kckb1DM Johann Stamitz - Symphony in G major, "Mannheim" https://www.youtube.com/watch?v=urvzRavSp5c

Dynamiek FADE OUT Wegsterven van het geluid. Een manipulatie voor geluidsopnamen waarbij het geluid van het laatste deel van de opname geleidelijk verzwakt wordt tot absolute stilte

Hoofdstuk 7: Dynamiek Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen: Herkennen en benoemen van het verloop van de dynamiek in een compositie, eventueel via een traditionele of grafische notatie. Noteren: - dynamische tekens invullen in een luistervoorbeeld, uitgaande van ten minste één gegeven teken. Interpreteren van: - veranderingen en contrasten dynamische effecten. begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen: Forte (f), fortissimo (ff), mezzo-forte (mf). Piano (p), pianissimo (pp), mezzo-piano (mp). Crescendo (<), decrescendo (>) Sforzando (sf). Fade out Overgangsdynamiek Terrassendynamiek, echodynamiek.