Voorsorteren in de profielkeuze Kiezen voor mavo 3 Voorsorteren in de profielkeuze
Verplichte vakken Nederlands Engels Rekenen LO Maatschappijleer KV 16 april 2019
KV=Kunstvakken Een kennismaking met allerlei kunstvormen. Toneel, beeldende kunst, muziek, tekenen, textiel. 16 april 2019
Maatschappijleer Wat verandert er in de maatschappij? Wat is de invloed van mobieltjes? Hoe gaat het in de politiek? Hoeveel problemen geeft het gebruik van alcohol? Beïnvloeden sociale media jouw mening? 16 april 2019
Profielen Economie Landbouw Techniek Zorg en Welzijn 16 april 2019
Profielvakken Economie Biologie Wiskunde Natuurkunde Scheikunde 1 16 april 2019
Keuze in 4 mavo ↓ 16 april 2019 Economie Landbouw Techniek Economie ↓ Landbouw Techniek Zorg en Welzijn Verplicht vak O Economie O Wiskunde O NSK 1 O Biologie 1 vak kiezen Keuze uit O Duits O Frans O NSK1 Geen keuze O Aardrijkskunde O Geschiedenis O Maatschappijleer 2 16 april 2019
Aansluiting Havo Profielen O Natuur Economie Cultuur & Techniek Gezondheid Maatschappij ↓ Profielvakken Wiskunde B Natuurkunde Scheikunde Biologie Geschiedenis Duits of Frans 16 april 2019
Het keuzemoment 16 april 2019
De Keuzevakken 3 vakken uit: - Duits - Frans - Natuur/Scheikunde 2 - Aardrijkskunde - Geschiedenis - Tekenen - LO 2 - T&D - In mavo 4 is maatschappijleer 2 een extra keuzevak - 16 april 2019
Het formulier 16 april 2019
Afronding Deze maand voorlopig In mei gesprek Definitieve keuze eerste week juni. Digitaal! 16 april 2019
Technologie & Duurzaamheid Wat is Technologie en Duurzaamheid? Voorbeelden opdrachten Het beoordelen Samenwerking
Technologie & Duurzaamheid Keuzevak in mavo 3 Bevordert de onderzoekende en ontwerpende houding van de leerling Soepele doorstroom naar mbo en havo O&O Opdrachten vanuit het werkveld
Wat is technologie en duurzaamheid Mavo 3e en 4e klas keuzevak Introductie in 2e klas mavo De leerling aan zet Het bevordert de onderzoekende, ontwerpende en ondernemende houding van de leerling Basis voor doorgaande bèta-technologische leerlijn naar het mbo Mavo T&D Havo O&O (soepele doorstroom) Echte opdrachten uit het werkveld
Voorbeelden van opdrachten
De 7 béta-werelden
Product en procesbeoordeling
Vaardigheidstrainingen
Examenprogramma Wat verwachten we van de T&D kandidaat? Een productresultaat dat kwalitatief voldoet aan de bètatechnische eisen die aan het eindproduct zijn gesteld. Een procesresultaat in de vorm van: Beheersing van technische vaardigheden binnen de context van de 7 bètawerelden. Inzicht in eigen kunnen en interesse voor bètatechnische beroepen en opleidingen. Groei van de onderzoekende-, ontwerpende- en ondernemende houding.
Voorbeeld van een werkproces
Voorbeeld beoordeling
samenwerking Geen methode, maar map die wordt gevuld met projecten en vaardigheidstrainingen
Stel gerust vragen.
Keuzevak LO 2 Iets voor jou?
Voor wie is LO2? Sportief Doorzettingsvermogen Vervolgopleiding Interesse Je hoeft niet alles al goed te kunnen, je moet het wel willen leren!
Wat is LO2? Extra gym naast LO1! - mavo 3 = 2 uur - mavo 4 = 4 uur Verschil LO1 & LO2 Programma voor 2 jaar (m3 en m4) Maak een bewuste keuze
Hoe en wat? Officieel examenvak sinds 2007 Voor Mavo, als 7e (extra) vak - compensatiepunt examen Schoolexamen; afsluiten met cijfer binnen de lessen (theorie en praktijk) Examendossier verplicht; alle kerndelen en eindtermen Programma omvat 200 lesuren
Structuur en programma Verdieping t.o.v. LO1 Accent (ook) op leren regelen: Eigen vaardigheid Lesgeven Scheidsrechter Regelen en organiseren Stage lopen & andere activiteiten
Programma Examenprogramma omvat de volgende kerndelen: Oriëntatie op leren en werken Basisvaardigheden Leervaardigheden in het vak lichamelijke opvoeding Spel Turnen Bewegen op muziek Atletiek Zelfverdedigingsspelen Sportoriëntatie en keuze Reguleringstaken Bewegen, samenleving en gezondheid Beroepspraktijkvorming (stage) Overige activiteiten
Voorbeeld planning Klas 3: Atletiek (loopscholing & estafette), softbal* (+ scheidsrechter toernooi), volleybal* (+ begeleiden toernooi), start lesgeven, basketbal*, turnen, fitness* (trainingsleer), overige activiteiten (5x). * Zowel theorie als praktijk Klas 4: Lesgeven (hele jaar door), softbal (+ zelf in lesgeven), atletiek (3kamp + inhalen achterstanden), volleybal, judo*, badminton, basketbal ( + scheidsrechter toernooi), acrogym, stage lopen*, opdrachten & verslagen, overige activiteiten (5x).
Voorbeelden praktijk: Scheidsrechter tijdens toernooien op school Externe activiteiten Acrogym Judo Lesgeven Oefening 2: het is hetzelfde idee als oefening 1 alleen als je nu de bal wil passen dan moet je eerste om de pionnen slalommen.
Voorbeelden theorie: Vb. atletiek & turnen Toetsen Verslagen Bedoeling Toets Basketbal (voorbeeldvraag): B: Omcirkel het juiste antwoord. (vraag 16 t/m 21: 4 punten per vraag) De scheids draait zijn beide vuisten om elkaar heen. Hij… …geeft aan dat er sneller gespeeld moet worden …geeft aan dat iemand een loop overtreding heeft gemaakt. …geeft aan dat zowel de aanvaller als de verdediger een persoonlijke fout maakte. …geeft aan dat iemand second-dribbel maakte. Bedoeling Binnen de lessenreeks Atletiek – Verspringen ga je naast het zelf oefenen in de praktijk aan de slag met een theorie opdracht. Het doel van deze theorie opdracht is om je eigen bewegen te vergelijken met het ideaalbeeld van een wedstrijdspringer om te komen tot verbeterpunten in jouw sprong. Activiteit Maak een PowerPoint presentatie van 4 sheets Zoek een filmpje van YouTube waarin je verspringer aan het werk ziet. Zoek een filmpje waarbij in slow-motion wordt laten zien hoe zijn/haar sprong is. Beschrijf wat je opvalt tijdens de 4 fases van de verspringer. Aanloop, afzet, zweef en landingsfase. Beschrijf dit op een sheet. Vergelijk jouw eigen filmpje met die van de wedstrijdspringer. Maak verbeterpunten voor jezelf zodat je daar mee in de les aan de slag kunt. Resultaat Een PowerPoint presentatie bestaande uit 4 sheets. Sheet 1: Filmpje YouTube met een wedstrijdfilmpje van een verspringer waarbij gebruik wordt gemaakt van Slow Motion Sheet 2: Wat valt jou op aan de aanloop, afzet en landing bij de wedstrijd verspringer van sheet 1? Probeer dit puntsgewijs te beschrijven per fase (aanloop/afzet/landing) Sheet 3: Filmpje van jouw eigen sprong gemaakt in de 1e praktijk les. Sheet 4: wat zijn jouw verbeterpunten als je het filmpje van jezelf vergelijkt met het filmpje van de wedstrijd verspringer. Tijdspad Uiterste inleverdatum: LO2 klas: Mailen naar:
Voorbeelden Acrogym:
Acrogym uitvoering:
LO2 Toelating: Het schrijven van een motivatiebrief: omschrijf jezelf in een paar woorden; wie ben jij? waarom kies je voor LO2 en niet voor de andere keuzevakken? wat lijkt je leuk aan LO2? wat lijkt je best spannend en/of moeilijk om te leren bij LO2? wil je in de toekomst iets in de sport gaan doen of andere actieve beroepen (politie, defensie, etc.)? wat doe je al in de sport? wat doe je aan vrijwillige activiteiten (in de sport of anders)? wat vind je van zelf lesgeven, zelf organiseren, zelf scheidsrechteren? evt. andere dingen wat je zelf nog wilt vertellen m.b.t. jezelf en sport Zorg ervoor dat het een verhaal wordt over jezelf en niet een interview.
Vervolg toelating: Bij twijfel volgt gesprek met LO docenten: vragen over je motivatiebrief je resultaten bij LO1 gedrag en inzet etc.
Tenue: Kosten €35,- T-shirt, korte broek en fluitje Tenue dragen tijdens LO2 lessen en andere LO2 activiteiten
Vragen?