Welke landen zijn dit nu?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
Advertisements

´OMWILLE VAN MIJN NAAM´.
Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Aardrijkskunde Thema 1 water.
Het wereldvoedselvraagstuk brengt je zeer snel op het vlak van wereldhandel en duurzame ontwikkeling. Met het softwarepakket ‘Dashboard’ op de cd-rom kun.
Van oerwoudbewoner tot boer
Hoofdstuk 3.
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Paragraaf 2.3 Aan de oevers van de Nijl
Paragraaf 2.2 Een nieuwe manier van leven
Paragraaf 2.4 De samenleving verandert
1.2 Mesopotamie.
Geschiedenis = het doen en denken van mensen in het verleden.
§5 Eerlijk zullen we alles delen
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Tijd van jagers en boeren
Vikingen en Arabieren Grieken en Romeinen Lees blz. 34 van je lesboek
Gemaakt door: Caily en Sophie Docent: mvr van Strien Datum: Klas: 3T2
Aardrijkskunde Thema 1 water
Doel: genoeg te eten voor 560 gezinnen in Burundi. Burundi is een van de armste landen in Afrika.
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
De ontwikkeling van de landbouw (vanaf 8500 v.C)
DE LEVENSWIJZE VAN JAGERS EN VERZAMELAARS
De bewoners van Canada - Vroeger tot nu -
HET ONTSTAAN VAN LANDBOUW EN LANDBOUWSAMENLEVINGEN
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Van jagers en verzamelaars naar boeren
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met opdracht. Filmpje met opdracht.
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 De tijd van jagers en boeren
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg. Opdracht. Opdracht bespreken. Quiz.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 4 BLADEREN.
Sedentair leven Leven van de landbouw.
H1.1 De agrarische revolutie
Jagers verzamelaars Jagers-verzamelaars trekken Europa in
Aardrijkskunde Thema 1 Water Ibrahim & Nikola. 1. Wat is de gemiddelde temperatuur in het tropisch regenwoud? = 25 graden 2. Is de grond vruchtbaar in.
Paragraaf 1 De agrarische revolutie. Kenmerkende aspecten bij deze paragraaf: De levenswijze van jagers-verzamelaars Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Tijdvak 1 Jagers en boeren de levenswijze van jagers-verzamelaars
Bij de tijd 1 Zwerven en wonen.
H1 De tijd van jagers en boeren
Tijd van jagers en boeren
Renaissance en Opstand
Pre-historie: tot 3000 v. Chr.
Jager-verzamelaars.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Michael Stern (CC BY-SA 2.0)
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Ontdekkers en Hervormers
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Tijd van jagers en boeren
Voeding en vertering Hoofdstuk 2.
Breuken optellen en aftrekken
De tijden..
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Woordenkist De Boerderij.
Holy Guacamole. Het fruit is boos
Inleiding.
§1.4 Het indelen van de tijd
§1.1 De eerste mensen In deze paragraaf leer je over:
§1.2 Jagers worden boeren In deze paragraaf leer je over:
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
1 In deze paragraaf leer je over: Uitvinding van de landbouw Landbouwsamenlevingen Ingrijpende verandering §1.2 Jagers worden boeren © Noordhoff Uitgevers.
Transcript van de presentatie:

Welke landen zijn dit nu? Dit is Teun, hij leeft in het gebied van de vruchtbare sikkel omstreeks 10.000 voor Christus. Hij zit met een probleem. Welke landen zijn dit nu?

Zoals ons, moet Teun ook eten om te overleven. Hoe geraakt hij aan eten (volgens de tekening)? Hoe noemen we zo iemand? Van wat ben je dan afhankelijk? Wat is het grootste nadeel hierbij?

Wat is het grootste nadeel? Teun is dus een jager- verzamelaar, een nomade. Wat is het grootste nadeel?

Teun kan dus enkel eten wat hij tegenkomt, en hij kan enkel behouden wat hij kan dragen. Maar op een gegeven moment komt hij een heel grote voorraad voedsel tegen.

Omdat Teun zo veel voedsel kan verzamelen, kan hij niet alles meer dragen.

Wat gaat Teun doen? Waarom?

Teun gaat zijn voedsel opslaan en ter plaatse blijven wonen, omdat er toch genoeg voedsel is. Teun gaat dus sedentair worden.

Wat kan Teun met zijn overschotten doen? Teun heeft nu zo veel voedsel verzameld, dat hij niet alles alleen kan opeten. Hij heeft dus een overschot.

Wat kan Teun met zijn overschotten doen?

Teun kan dus helemaal alleen meerdere monden voeden en zaait de overschotten opnieuw. Hij is vanaf nu boer Teun. Maar boer Teun blijft niet de enige… De anderen zien dat Teun genoeg te eten heeft, en gaan ook aan landbouw doen.

Wat zijn de gevolgen?

De boeren zorgen dus voor genoeg voedsel. Wat doen de andere mensen?

De mensen kunnen zich gaan specialiseren. Er onstaan beroepen. Je hebt niet enkel meer boer Teun, maar ook ridder Johan, bakker Tom en schrijnwerker Bart.

Hoe zit het nu bij ons? Hoeveel beroepen hebben wij? Hoe verklaar je deze verscheidenheid aan beroepen?