Evolutie in een superdiverse klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
BEKERING IN EEN POSTMODERNE CONTEXT EZA RAADSVERGADERING 10 OKTOBER 2011 MIRANDA KLAVER I once was lost?
Geschiedenis en Grondslagen van de Natuurwetenschappen, UU
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Tussentijdse evaluatie
Interrogative sentences
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Het ontstaan van de wereld en de mens
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Tonny.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
HAPPY 2013 GELUKKIG 2013 Today we are Monday, 20 April 2015 Vandaag zijn wij maandag 20 april 2015 Hoy es segunda-feira, 20 de abril de 2015 … 05:28:39.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Future Tenses by Nathalie French ©. Just like in Dutch, we can talk about things that take place in the present, the past or the future
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/5 FAITH (I'm reaching) (Rueben Morgan) I'm reaching for the prize.
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen some en any? 2. Wanneer gebruik je some? 3. Wanneer gebruik je any? 4. Woorden met some en any erin 5. Samenvatting.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
Toekomende tijd: met “going to”
Simple en continuous tenses
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
Grammar in a Nutshell Skills 1.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
geloof…dat het regent geen goed idee is om met een plu te fietsen
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Toekomende tijd: met “will”
English 23 April 2018.
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Testphases still relevant?
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Transcript van de presentatie:

Evolutie in een superdiverse klas NIBI 2019

What would we do as teachers? ‘’If I was a teacher I would just give the lessons because first of all everyone needs to know this because the government, the government wants that every school needs to teach this to students. So I would give the students tests.’’ ’’I would say everyone that believes in something write down what you believen. So I can see what everyone thinks and in what someone believes. And than I will check if it is true or not and if it is true i will give a good msrk snd if not I wil give a bad mark. I will not explain in the class something about believing or not not in God. I will leave everyone alone.’’ ‘’I would say that I have respect for everyone’s religion and believes but that its pars of school and that they will be tested for it.’’ 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

Voorstellen Freke Heideman Naila Lachkar Opleidingscoördinator Tweegegraads lerarenopleiding Biologie Hogeschool van Amsterdam Naila Lachkar Biologiedocent Berlage lyceum Amsterdam 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

Wetenschap vs religie Richard Dawkins: Geloven is iets aannemen zonder bewijs “My suggestion is that you won't find any intelligent person who feels the need for the supernatural.” Religie is een ‘virus of the mind’. 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

Religie vs wetenschap Het christendom stimuleerde wetenschap (Linnaeus) Lange lijst van christelijke wetenschappers (Newton, Pascal, Maxwell) Darwin kreeg – zeker in eerste instantie - veel steun uit de kerken 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

Creationisme Genesis letterlijk waar Genesis niet letterlijk waar: Aarde is oud Nieuwe soorten onstaan na scheppende activiteit en verdere ontwikkeling 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

Intelligent Design ‘Sommige structuren zijn zo complex dat ze niet te begrijpen zijn met natuurlijke selectie’ ‘Ze zijn product van intelligent causaal agens’ ‘Dit is echte wetenschap’ Evolutietheorie falcifiëren ID is geen wetenschap, want niet duidelijk hoe de hypothese getoetst wordt: gebaseerd op supernatuurlijke verklaringen 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

Waarom evolutie op school? Doelen van het onderwijs: kwalificatie/socialisatie/persoonsvorming Hoe wetenschappelijke theorieën tot stand komen Leerlingen leren complexere denk- en werkwijzen hanteren Wetenschap en levensovertuiging soms op gespannen voet met elkaar Intelligent Design als alternatieve theorie: oordelen juistheid argumenten Mis(pre)concepties van leerlingen Burgerschapsvorming Nog meer redenen? 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

Pauw en Witteman 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

In de klas tip 1: maak een onderscheid tussen wetenschap en religie tip 2: creationisme en ID horen niet naast evolutie onderwezen te worden, maar een biologiedocent dient er wel over te kunnen meepraten. tip 3: zorg dat je zelf als docent goed geïnformeerd bent. Dit kun je doen door je te verdiepen in de misconcepties van je leerlingen, door argumenten voor de evolutietheorie paraat te hebben, voorbeelden geven uit het dagelijkse leven (context aanbieden) en verdiep je in de geloofsovertuigingen van de leerlingen die je lesgeeft. tip 4: zorg ervoor dat je een leeromgeving creëert waarin iedereen zich veilig voelt en waar er respect is voor elkaar. mensen hoeven niet te kiezen uit beiden, kan naast elkaar bestaan. Het is inappropriate om creationisme in de klas te behandelen bij biologie. Er is geen sprake van geloof in wetenschap;zorg dat ze leren hoe wetenschap werkt, met hypothesen, modellen en dat het niet bewezen wordt, maar ondersteund door feiten. Zorg dat ze het verschil weten tussen theorie in wetenschappelijke en literaire zin. Als je consequent argumenten van lln uit het creationisme weerlegt en met veel voorbeelden komt, zullen de leerlingen het verschil gaan begrijpen tussen een wetenschappelijke theorie en religie. Ga niet in discussie met leerlingen, vragen over religie zeg je dat dat geen wetenschappelijk feit is en niet bij biologie aan de orde komt. Religie is persoonlijk en de leerlingen hoeven de evolutietheorie niet te accepteren, maar wel begrijpen. 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

In de klas tip 5: maak duidelijk aan je leerlingen dat zij niet hoeven te kiezen tussen evolutie en religie en dat het best samen kan gaan. tip 6: wetenschap en geloof zijn twee aparte dingen. Leer de leerlingen dat wetenschap objectief is en werkt met hypothesen, modellen en feiten. tip 7: weerleg de argumenten van leerlingen niet maar zorg ervoor dat misconcepten bij leerlingen verdwijnen door heldere uitleg van de stof. tip 8: ga niet in discussie met leerlingen over religie. Nogmaals: je bent biologie docent geen theoloog. Maak duidelijk aan de leerlingen dat de evolutietheorie een onderdeel is van de biologie die zij moeten begrijpen en uiteindelijk getoetst zal worden. mensen hoeven niet te kiezen uit beiden, kan naast elkaar bestaan. Het is inappropriate om creationisme in de klas te behandelen bij biologie. Er is geen sprake van geloof in wetenschap;zorg dat ze leren hoe wetenschap werkt, met hypothesen, modellen en dat het niet bewezen wordt, maar ondersteund door feiten. Zorg dat ze het verschil weten tussen theorie in wetenschappelijke en literaire zin. Als je consequent argumenten van lln uit het creationisme weerlegt en met veel voorbeelden komt, zullen de leerlingen het verschil gaan begrijpen tussen een wetenschappelijke theorie en religie. Ga niet in discussie met leerlingen, vragen over religie zeg je dat dat geen wetenschappelijk feit is en niet bij biologie aan de orde komt. Religie is persoonlijk en de leerlingen hoeven de evolutietheorie niet te accepteren, maar wel begrijpen. 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

In de klas Nog meer tips aan elkaar? 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019

Tips/tops/wat neem je mee? 12-1-2019 Workshop Evolutie in een superdiverse klas – NIBI 2019