Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
Perfectionisme.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Typologie van Baumrind
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Computerverslaving.
Narcisme en zinervarng
Samenvatting Geluid Hoofdstuk 4 geluid.
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Een eigen persoonlijkheid
BLOK 1 MODELLEN 1 TEKST 2 PERSOONLIJKHEID. PERSOONLIJKHEID o Welke KARAKTEREIGENSCHAPPEN heb je? o Hoe NEEM JE WAAR ? o Wat is je MANIER VAN DENKEN ?
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Voorbereid op stage Les 3: de leerling.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Focus op motivatie en communicatie
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Beknopte beschrijving van Hechtingsstoornis bij oudere kinderen
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Kinderangsten 16 november 2010 spreker: Linda de Jong, sociaal verpleegkundige GGD Fryslân.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Narcisme en Zinervaring
SEKSVERSLAVING WAT IS VERSLAVING?
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Voortekenen herkennen
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
Kind en omgeving Het individu in de context
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 5
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
(van den Eijnden, Meerkerk, 2008).
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Opvoedingsstijlen met een risico.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
OPVOEDEN IN ESSENTIE Het leven zoals het is? Vanbiervliet Febe 1BaOC3.
Anatomie en Fysiologie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Autoritair vs autoritatief
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Mijn Positieve Gezondheid
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden Opvoedingsstijlen Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden

Opvoeding en de ontwikkeling van grandioos en kwetsbaar narcisme: een overzicht. Eddie Brummelman en Sander C. E. Thomaes.

Het narcisme Definitie: Een onbedwingbare liefde voelen voor jezelf. Kenmerken: - Ik-zucht - Zoekend naar bevestiging, bewondering - Nood aan aandacht Soorten narcisme: - Het grandioos narcisme - Het kwetsbaar narcisme

Wat is het verschil? Het grandioos narcisme: - Hoge zelfwaardering - Heel extravert - Charmante/ Arrogante houding Buitenwereld moet bevestigen! Het kwetsbaar narcisme: - Lage zelfwaardering - Heel introvert - Sociaal teruggetrokken - Wil zich goed voelen Hulp van buitenwereld is nodig bij het goed voelen.

Kan/mag narcisme? JA! - Postitief beeld - Assertiviteit - Bevordert succes NEE! - Kwetsbaar, labiel zelfbeeld - Wisselend karakter - Geen empathie - Verhoogd verslavingsrisico - Vaak relatieproblemen Te nadelig voor persoon & omgeving

Verschillende opvoedingsstijlen

Permissief vs autoritair Permissieve opvoeding: - Heel vrij -Weinig controle -Kind steunen in wat hij doet Autoritaire opvoeding: - Gedrag wordt opgelegd - Zeer streng - Veel controle - Kind voornamelijk op fouten wijzen Blijken beiden invloed te hebben op narcistische basis bij kind!!!

Maar hoe dan? TEMPERAMENT OPVOEDINGSSTIJL WISSELWERKING!!!

Conclusie Hoe ontstaat het narcisme? > Wisselwerking tussen opvoedingsstijl en temperament (hoofdzakelijk) > Mate van controle is belangrijk > Elke opvoedingsstijl draagt risico > Samenhang van: - Omgeving (maatschappij) - Waarden/normen ouders - Temperament - Soort opvoeding