Inspelen op innovaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie Elektriciteit komt in de natuur voor als: - Bliksem
Advertisements

Business mapping Business model canvas.
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Risico’s en gevaren van techniek
Een startersgids voor innovatie
Presentatie nieuwe media
Internationale handel
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Herinnering Hoe wordt het voor jou en de docent prettig? 1) Praat nooit door de docent heen. Ook als je een goed antwoord wilt geven, steek je je vinger.
Kijk je op Wereldschaal naar Europa, dan is Europa rijk! Echter binnen Europa zijn er grote verschillen. Bijv. Londen en Albanie.
Productiemiddelen H8 B129 – B131 Stan & Boudewijn.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Samenvatting hoofdstuk 4
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
5.1 Wat kun je doen met groen?
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Nike Supply Chain Management
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5.2 Kun je meer produceren? De productiecapaciteit is de hoeveelheid producten die een bedrijf kan produceren . Dit wordt bepaald door het aantal werknemers.
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Iedereen gebruikt social media.
Aantekeningen hfst 6.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
50.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
5.1 Industriële Revolutie Tijd van burgers en stoommachines
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Hoofdstuk 6 Productie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
3.1 PRODUCTIE.
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Vmbo 2 economie Goede producten?
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Vmbo 2 economie Goede producten?
Big Data.
Big Data.
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Werken in een arbeidsorganisatie
Wat doet de groothandel?
Inspelen op innovaties
Inspelen op innovaties
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Inspelen op innovaties
<naam bedrijf> & <naam school>
Selectie onder de drempel
Transcript van de presentatie:

Inspelen op innovaties Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen

Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Hoofdstuk 2 Hoe weet je wat er speelt? Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Hoofdstuk 4 Sta jij open voor innovaties?

Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Wat is innovatie? Innoveren is waarde toevoegen aan je product of dienst en daarin succesvol zijn. Het wordt pas een innovatie genoemd als het leidt tot (grote) verbetering van kwaliteit van leven.

Drie soorten innovaties Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Drie soorten innovaties

Technologische innovatie Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Technologische innovatie Technische kennis en hulpmiddelen worden gebruikt om producten en diensten te vernieuwen en verbeteren.

Maatschappelijke innovatie Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Maatschappelijke innovatie Bij maatschappelijke innovatie gaat het om nieuwe oplossingen voor maatschappelijke problemen.

Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Sociale innovatie Sociale innovatie betekent dat er geïnvesteerd wordt in de werknemers van het bedrijf, zodat zij met de innovaties leren omgaan en ook zelf innovatiever gaan denken en werken.

Geschiedenis van innovaties Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Geschiedenis van innovaties Het vroege begin van de mensheid: gereedschappen en hulpmiddelen ijzer ruilhandel Egyptenaren (± 3300 V.C. – 330 V.C.): de ploeg Klassieke oudheid (± 3000 V.C. – 500 N.C.): wegen, riolering en het bad ruilhandel werd handel waarin met geld werd betaald

Geschiedenis van innovaties Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Geschiedenis van innovaties Middeleeuwen (± 500 – 1500): verbetering van de ploeg buskruit boekdrukkunst Industriële revolutie (± 1750 – NU): stoommachine overgang van het handmatig maken van producten naar het produceren met machines productieprocessen sneller en efficiënter Moderne tijd (± 1800 – NU): toepassing elektriciteit telefoon, televisie, computer, internet mobiele data, virtual reality, robots

Nadelen innovaties Innovaties hebben ook negatieve kanten: Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Nadelen innovaties Innovaties hebben ook negatieve kanten: Banen verdwijnen doordat robots het werk van mensen overnemen De privacy is in gevaar Kunstmatige intelligentie kan risico’s opleveren (de mens voorbijstreven) Wees dus kritisch en stel jezelf de vraag hoe ver innovatie mag gaan.

Waarom innoveren in de retail en logistiek? Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Waarom innoveren in de retail en logistiek? Om je concurrentiepositie te behouden en te verbeteren Om je te onderscheiden van je directe concurrenten Om mee te kunnen komen in de snelle ontwikkelingen en de kortere levensduur van producten Om de arbeidsproductiviteit te verhogen (sociale innovatie)

Gevolgen van de innovaties in de retail en logistiek Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Gevolgen van de innovaties in de retail en logistiek Innovaties hebben gevolgen voor: Het product/de dienst: producten en diensten ontwikkelen razendsnel en bewegen mee met de behoefte van de klant De bedrijfsvoering: de klant staat centraal, er is diversiteit in medewerkers, openheid voor ideeën en een grotere mate van zelfsturing. De relatie met de consument: doordat de klant steeds meer betrokken wordt bij innovaties, blijft hij trouw aan het bedrijf.

Disruptieve innovatie Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Disruptieve innovatie Nieuwe, verrassende producten en diensten die de markt opschudden. Vaak afkomstig van onbekende, kleine, creatieve bedrijven die de markt veroveren ten koste van de gevestigde bedrijven. Vaak nieuwe, simpelere en goedkopere technologieën.

Klantgedreven innovatie (cocreatie) Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Klantgedreven innovatie (cocreatie) Klanten worden direct betrokken bij het ontwikkeltraject. Kans dat een nieuw product hierdoor een succes wordt, is veel groter.