Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muziek door de jaren heen
Advertisements

Figuur maken met coördinaten in vier kwadranten
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
9 Landschap en reliëf 9.1 Wat is reliëf?
1 Powerpoint met audio 2 Inhoud Stap 1: sheets maken Stap 2: audio-opname voorbereiden Stap 3: audio-opname maken Stap 4: evalueer.
Basiskennis vectoren voor:
rechtsdraaiend referentiestelsel
Geluid Hoofdstuk 4.
Hoofdstuk 4: Geluid. Inleiding geluid Goed geluid  Goed geluid wordt niet opgemerkt  Slecht geluid is onverteerbaar Onderbewust  Muziek geluiden kunnen.
Geluid Invloed van geluid.
HOOFDSTUK 4 DYLAN VAN STEIRTEGHEM. Functies van geluid  Geluidsweergave.  Sfeersuggestie.  Suggestie van gebeurtenissen buiten beeld.  Sturen van.
Contrasten hard – zacht en hoog – laag. Wij noteren dit met rondjes en kruisjes Een rondje is een lage toon in het midden van de trommel. Bij bodypercussie.
Geluid Brend Meuleman. Functies van geluid en muziek  Geluidsweergave  Weergeven van geluid uit de scène.  Sfeersuggestie  De sfeer in een scène bepalen,
Samenvatting.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Beeldvorming bij een positieve lens
Quiz Toets voorbereiding. Welke omschrijving gaat over de Eohippus? O A: tropisch oerwoud, miljoen jaar geleden, meter hoogte O B: steppes,
U bevindt zich op de website gbkwaliteit.nl. U kunt hier uw project beoordelen met de digitale scoreformulieren van Preffi 2.0 of het EKI. Maar: hoe werkt.
Hey. eeeeeeehhhhhhhh mmmmmmhhhhhhhhhmmmmmmm mmm.
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Van noot tot condensator
Migratie.
Paragraaf 1 – Krachten herkennen
(het geluid van de stilte)
hier jouw droom bewaard.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Verzamelen en verzenden
M7 2 Verschuivingen herkennen en tekenen M A R T X I © André Snijers W
M A R T X I W K U N E D S 2 M38 Bewijs: de eigenschappen van de zijden, hoeken en diagonalen in een vierhoek © André Snijers.
M9 2 Draaiingen herkennen en tekenen M A R T X I © André Snijers W K U
Compositie.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
M4 2 Spiegelingen herkennen en tekenen M A R T X I © André Snijers W K
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Hoofdstuk 5- les 4 Geluid versterken.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
De voordelen en nadelen van betaalmethodes
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek

Forte f sterk Fortissimo ff zeer sterk Mezzo forte mf matig sterk Piano p zacht Pianissimo pp zeer zacht Mezzo piano mp matig zacht  

Crescendo cresc. sterker worden Decrescendo decresc. zachter worden

Dynamiek Terassendynamiek Terassendynamiek Bach - BWV 1047 - Brandenburg Concerto No.2 https://www.youtube.com/watch?v=haRanlw9eSg Antonio Vivaldi - Flute Concerto in D major, Op. 10, No. 3, RV 428 https://www.youtube.com/watch?v=hClFUP7OlFk Vivaldi - Gloria RV589 - Gloria in excelsis Deo https://www.youtube.com/watch?v=0ICW_iZcti4&list=PL1A93866D0C0E1F28 Terrassendynamiek. Plotselinge overgangen van sterk naar zacht en omgekeerd.

Dynamiek Overgangsdynamiek Geleidelijk sterker of zachter worden: crescendo, decrescendo Overgangsdynamiek Haydn String Quartet Op 76 No 4 B flat major 'Sunrise' https://www.youtube.com/watch?v=W4x3kckb1DM Johann Stamitz - Symphony in G major, "Mannheim" https://www.youtube.com/watch?v=urvzRavSp5c

Dynamiek FADE OUT Wegsterven van het geluid. Een manipulatie voor geluidsopnamen waarbij het geluid van het laatste deel van de opname geleidelijk verzwakt wordt tot absolute stilte

Hoofdstuk 7: Dynamiek Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen: Herkennen en benoemen van het verloop van de dynamiek in een compositie, via een traditionele of grafische notatie. Noteren: - dynamische tekens invullen in een luistervoorbeeld, uitgaande van ten minste één gegeven teken. Interpreteren van veranderingen en contrasten begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen: Forte (f), fortissimo (ff), mezzo-forte (mf). Piano (p), pianissimo (pp), mezzo-piano (mp). Crescendo (<), decrescendo (>) Fade out Overgangsdynamiek Terrassendynamiek