bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
T a a l Meta-Model Van Virginia Satir naar John Grinder
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Communicatief gedrag + / -
Werken met onbewuste delen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
PRESENTEREN KUN JE LEREN
9 december 2013 Ineke Willems Thijs Kieft
Welke keuze maak jij voor jezelf?
CanDo Coaching.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Workshop klassenmanagement
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar 2016.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Volksuniversiteit Zwolle
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Bouw aan je veerkracht.
Nee Zeggen!.
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Coaching.
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Volksuniversiteit Zwolle
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” voor een waardevol model van jouw wereld Welkom! bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Volksuniversiteit Zwolle Voorjaar 2019 week 1

19.00 beginnen, 21.55 afronden, 22.00 Eemhoeve verlaten Doel van NLP: je leven verbeteren Jij ben een VIP! Zorg dat je elke avond met een positief gevoel (= K+) naar huis gaat Boekentafel, leer nog meer, leen gratis, noteer je naam Leer effectiever, krijg feedback, mail elke week naar: nlp@jeongekendevermogens.nl 19.00 beginnen, 21.55 afronden, 22.00 Eemhoeve verlaten

Programma voorjaar 2019 NLP cursusprogramma ‘Je Ongekende Vermogens’ 10 lessen van 3 uur op maandagavonden Week: Onderwerpen: 1 Doelen, Wat is NLP? Introductie, Vooronderstellingen 2 Zintuiglijke scherpzinnigheid NLP-communicatiemodel, Neurologische Niveaus Rapport Representatiesystemen Ankeren Taal 1 chunken Taal 2 Metamodel, (Metaforen) Taal 3 Miltonmodel, (Geweldloze Communicatie) Herkaderen, Doelen, Presentatie, Evaluatie, Certificering, Afsluiting Bij verhindering of te laat komen graag even afzeggen indien mogelijk bij Sytse: email: nlp@jeongekendevermogens.nl, tel 038-4608461, mob. 06-40030923

Structuur van de NLP cursussen Volksuniversiteit cursussen van 10 avonden van 3 uur NLP Basiscursus 30 uur 3 Vervolgcursussen 3 x 30 = 90 uur NLP Practitionerexamen 10 uur Samen NLP Practitioner 130 uur NLP Practitioner 130 uur NLP Masterpractitioner 130 uur NLP Trainersopleiding 130 uur Assisteren bij NLP Practitioner 130 uur NLP Trainersexamen 26 uur

Voorstellen Luisteren en Presenteren Voorstellen 2 x 5 min, Je stelt de ander voor (0,5min)

3.2 Van recente situatie naar doelen Recente situatie waarin je beter had willen communiceren (met jezelf of met een ander). Bijvoorbeeld: Mijn dochter wilde gisteren niet slapen………, wat had ik beter kunnen doen? Mijn collega beschuldigde me vorige week van ……….., wat had ik beter kunnen communiceren? Mijn buurvrouw deed niet wat ik verwachtte ……., wat had ik beter kunnen vragen?

3.3 Voorlopig doel Formuleer vanuit je recente situatie een voorlopig doel. Gebruik positieve termen! In plaats van : “Ik wil niet zo boos worden”. Dus: “Ik wil meer mijn kracht voelen”. Of: “Ik wil meer begrip voor de ander ontwikkelen”.

4. Wat is NLP? Neurologisch: Alles wat we meemaken wordt via onze zintuigen en onze zenuwen (neuronen) naar het centrale zenuwstelsel getransporteerd en opgeslagen in ons geheugen.  Linguïstisch: Communiceren doen we door middel van gesproken taal (lingua = tong of taal). Het lichaam heeft ook zijn taal dit zijn houdingen, gebaren, toonhoogtes, gezichtsuitdrukking en ander non-verbaal gedrag.  Programmeren: Terwijl we communiceren kunnen we anderen, of anderen ons, iets bijleren, afleren of veranderen. We hebben invloed op ons eigen gedrag en dus ook op dat van anderen. 100 miljard zenuwcellen (neurons) 20 – 60.000 verbindingen per cel

Wat gebeurt er als je meer focust op iets?

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren Wat zijn de NLP gereedschappen? Focussen Ankeren Betekenis geven Wijzer worden Doen Loslaten Accepteren De structuur leren veranderen Respecteren Herkaderen Interne voorstelling veranderen 3 waarnemingsposities Uitgaan van voor-onderstellingen Kiezen voor de hoogste neurologische niveaus Rapport maken Versterkende overtuigingen opbouwen Hulpbronnen aanboren Zelfvertrouwen vergroten

5. Wie is wie in NLP? Dr Richard Bandler Prof. Dr. John Grinder samen met een groep jonge wetenschappers ontwikkelden zij NLP in de vroege 70-er jaren in de VS, Californië. Bandler: gestalt-therapeut en informatie wetenschapper. Grinder: een linguïst, taalwetenschapper. Zij waren geïnteresseerd in hoe mensen elkaar beïnvloeden. Vooral om in staat te zijn om gedrag te leren , zoals effectiviteit en succes verkrijgen.

NLP Boeken van Bandler en Grinder

5.2 Wie zijn de voorlopers? Ivan Petrovich Pavlov, grondlegger van het idee van de reflex Fritz Perls, de ‘vader’ van de Gestalt therapie Alfred Korzibsky, Professor in linguistiek en semantiek Virginia Satir, beroemde familietherapeute Gregory Bateson, bioloog psychiater, anthropoloog en cyberniticus Milton Erickson, succesvol psychiater, hypnotherapeut

Tony Robbins Trainer Spreker Schrijver: Robbins heeft verschillende boeken geschreven, waaronder Unlimited Power en Awaken the Giant Within. Daarnaast is hij ook de auteur van motiverende audioboeken zoals Personal Power II, Get the Edge en Lessons in Mastery. NLP coach: Robbins heeft meerdere wereldleiders gecoacht zoals Gorbatsjov, Prinses Diane, George Bush en Bill Clinton. Hoort bij de New Agebeweging, samen met anderen als Wayne Dyer, Louise Hay en Deepak Chopra. Zijn werkwijze is gebaseerd op de NLP-methodiek.

Hoe Communiceer je? Interne Voorstelling FILTERS : Externe Weglaten De Kaart ……………….. > ………….. is niet …………….….. > Het Gebied Interne Voorstelling FILTERS : Externe Prikkel Weglaten Stemming Vervormen Generaliseren Fysiologie Taal/Gedrag

6. De drie levensvragen Waar focus je op? Welke betekenis geef je er aan? Wat doe je?

Oefening in focussen op wat je versterkt Ga aan één kant van het lokaal staan en focus op negatieve gedachten: waar je je aan ergert, wat je tegen zit in het leven, wie er allemaal vervelend doet tegen jou Ga aan de andere kant van het lokaal staan en focus op positieve gedachten: waar je plezier in hebt, waar je allemaal dankbaar voor kunt zijn in het leven, wie er allemaal aardig doet tegen jou Merk op wat is het verschil?

Focus op ademen Mindfulnes oefening (blz. 10) van de Boeddhistische monnik Thich Nhat Hahn. Ik adem in en ik weet dat ik inadem, Ik adem uit en ik weet dat ik uitadem.   Terwijl mijn inademing dieper wordt, wordt mijn uitademing langzamer. Ik adem in en kalmeer mijn lichaam, Ik adem uit en voel me ontspannen. Ik adem in en ik glimlach, Ik adem uit en ik laat los. Thuis in het huidige moment, Weet ik dat dit een heerlijk moment is.  Je kunt dit inkorten tot de volgende woorden, één woord of zinsdeel per ademhaling:   Ik adem in, Ik adem uit. Ik adem diep, Ik adem langzaam uit. In adem kalm in,Ik adem uit en ontspan. Ik adem in en glimlach, Ik adem uit en laat los. Ik adem in dit moment, Ik adem uit in dit heerlijke moment.

Waar focus je op? ONMOGELIJK MOGELIJK ON

Oefening: betekenis geven Hiernaast zie je één plaatje van een hond. Welke betekenis geef je aan dit plaatje? Hiernaast zie je nog één plaatje van een hond. Welke betekenis geef je aan dit plaatje?  Wat is het verschil in betekenis die je geeft aan deze twee plaatjes? Wat is de oorzaak ervan dat je dit verschil er aan toe kent?

Oordelen nuttig? zo kan t’ook

De koe bij de horens pakken Iets waar je blij van wordt Wat doe je? Vergeven Uitrusten Loslaten Hulp vragen Dankbaar zijn De koe bij de horens pakken Genieten Iets waar je blij van wordt

“Laat Oma thuis!” O = oordelen M = meningen A = adviezen

G = het Goede in iedereen Neem je ‘GIDS’ mee! G = het Goede in iedereen I = Inspiratie D = Dom en Dankbaar S = Samen

Vooronderstellingen van NLP Als je van een vooronderstelling uit gaat werkt hij voor je. Respect voor andermans model van de wereld en dat van mijzelf!. De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt. Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. De woorden die wij gebruiken zijn NIET de gebeurtenis of de zaak die zij weergeven (De kaart is niet het gebied).

Vooronderstellingen van NLP De belangrijkste informatie over iemand is zijn gedrag. Het huidige gedrag is de beste keus die er is (gedrag is aanpasbaar). Ga er van uit dat alle gedrag een positieve bedoeling heeft. Iemands gedrag staat niet voor de persoon die hij is (accepteer de persoon, verander het gedrag). De mens heeft alle bekwaamheden die nodig zijn om te slagen (er zijn geen mensen zonder hulpbronnen, alleen mensen die hun hulpbronnen niet gebruiken). Ik ben de baas over mijn geest en daarom over mijn resultaten. De persoon met het meest flexibele gedrag zal het systeem beheersen. Mislukking bestaat niet, alleen feedback. (om er van te leren) Weerstand bij iemand waarmee je communiceert is een teken van gebrek aan "rapport" . Alle procedures dienen de keuze te verruimen. Gedrag en verandering dienen geëvalueerd te worden in termen van context en ecologie. Alles is erop gericht om opnieuw één en volledig te worden met jezelf. Het is zoals het is, accepteer dat de situatie is zoals hij is.

Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag

Tot slot Kies één woord over wat je meeneemt van deze cursusavond.. Stuur me een mailtje met enkele regels hoe je OMA en Gids toegepast hebt in de komende dagen. Je krijgt feedback! nlp@jeongekendevermogens.nl