kenniscarrousel peerassessment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Gedragsproblemen
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Supervisie en werkbegeleiding in de praktijk
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Ludo Daems.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Bestrijd een vooroordeel
Jef Clement Communicatie en Netwerken. Verloop sessie van vandaag inleiding op het thema oefening in groepjes / lunch plenaire terugkoppeling nakaarten.
4 c-id symposium Utrecht 12 april 2013
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Aan de slag met competenties beoordelen
School-als-organisatie en schoolcultuur
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PROGRAMMA 16 SEPTEMBER 2013 CBA INFORMATIEAVONDMOHRMANN / JANSEN.
Voortgangsgesprek fase 1
2030 Vlaardings Café 17 juli veilig schoon onderhoud 2030 op weg naar 2030 maar……. ook nu al van belang.
Beoordelen met behulp van rubrics
Workshop “Beoordelen”
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Regels kun je omzeilen, principes niet.
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Kritisch denken ‘vertaald’
Groepsdynamiek 1.
Rehabilitatie en kwaliteit van bestaan
Assessment en evaluatie in CLIL
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Digitaal nakijken met Turnitin
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Stimuleren van ondernemend gedrag
Wat is coöperatief leren?
Workshop Vlaggensysteem
Interactief oefenen, formatief toetsen
Vervolgtraining masters 2017
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Module 6; didactisch handelen
Interactief oefenen, formatief toetsen
Lesgeven zonder cijfer?
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Samenwerking die je vleugels geeft
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gesprekstechnieken Les 6.
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Dompeldag kindgesprekken 13 april 2018.
Vervolgtraining masters 2018
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

kenniscarrousel peerassessment Dompeldag kenniscarrousel peerassessment 13 april 2018

Doel: - Kennismaking met peerassessment - Nieuwsgierig maken - Experimenteren?

Kansen en belemmeringen van het kindgesprek

Peer-assessment: hulpmiddel om het leren te versterken

Voorwaardes: 1.) Training 2.) Duidelijkheid over criteria 3.) Let op gedrag niet op persoon 4.) Behandel de ander zoals jezelf behandeld zou willen worden

2.) Duidelijkheid over criteria Het moet voor alle betrokkenen duidelijk zijn waarop er wordt beoordeeld en hoe ‘goed’ of ‘minder goed’ er uit ziet. Dezelfde taal spreken Leerlingen betrekken bij het stellen van doelen en criteria Rubric kan hulpmiddel zijn.

Voorbeelden Rubrics:

Waarom Peer-assessment? Eigenaarschap en verantwoordelijkheid 21 century skills Peers spreken elkaars taal Sociale klimaat Formatief beoordelen Reflecteren en feedback geven ook leerzaam voor jezelf

Risico’s: Vriendjespolitiek Ontbreken van veilig klimaat/groepsdruk Oppervlakkigheid Onduidelijkheid doelen/criteria

Meer weten?