kenniscarrousel peerassessment Dompeldag kenniscarrousel peerassessment 13 april 2018
Doel: - Kennismaking met peerassessment - Nieuwsgierig maken - Experimenteren?
Kansen en belemmeringen van het kindgesprek
Peer-assessment: hulpmiddel om het leren te versterken
Voorwaardes: 1.) Training 2.) Duidelijkheid over criteria 3.) Let op gedrag niet op persoon 4.) Behandel de ander zoals jezelf behandeld zou willen worden
2.) Duidelijkheid over criteria Het moet voor alle betrokkenen duidelijk zijn waarop er wordt beoordeeld en hoe ‘goed’ of ‘minder goed’ er uit ziet. Dezelfde taal spreken Leerlingen betrekken bij het stellen van doelen en criteria Rubric kan hulpmiddel zijn.
Voorbeelden Rubrics:
Waarom Peer-assessment? Eigenaarschap en verantwoordelijkheid 21 century skills Peers spreken elkaars taal Sociale klimaat Formatief beoordelen Reflecteren en feedback geven ook leerzaam voor jezelf
Risico’s: Vriendjespolitiek Ontbreken van veilig klimaat/groepsdruk Oppervlakkigheid Onduidelijkheid doelen/criteria
Meer weten?