Geloof in de evolutie Gee van Duin Douaa Hussein Hafsa Agzenay

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Evolutionair Denken Inhoud en opbouw van de cursus.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Tussentijdse evaluatie
Creationisme  Evolutie theorie
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
Het ontstaan van de wereld en de mens
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
26 februari 2009 Ludo Hellemans 1 Darwins theorie ë n Ludo Hellemans Studium Generale Universiteit Twente.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Een wetenschappelijke theorie?
Met de Kennisbasis in zee!
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Hoe werkt deze digitale methode? 1
B. Stof 3 Hoofdthema’s in de Biologie
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
W.M. de Jong, INI-Research Grenzen aan de Evolutie, oktober 2015 Grenzen aan de Evolutie.
Evolutionair denken.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Workshop Identiteit?.
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Thema Roos van Leary in de klas
Windesheim zet kennis in werking Darwin: vriend of vijand? Interactieve lezing over omgaan met evolutie en schepping bij een grote leerlingdiversiteit.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Beste collega-Scheikundedocenten, Als directeur van het Stratingh Instituut voor Chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen wil ik u met veel trots meedelen.
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
What is the meaning of? Student centered learning
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Innovatie in het onderwijs
Beste collega-Scheikundedocenten, Als directeur van het Stratingh Instituut voor Chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen wil ik u met veel trots meedelen.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Hoofdthema’s in de biologie
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Vergadering Personeelsdienst
taal speelt een rol in alle vakken
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Gedragsproblemen en stoornissen
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Evolutie in een superdiverse klas
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Workshop videobegeleiding
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

Geloof in de evolutie Gee van Duin Douaa Hussein Hafsa Agzenay Hafsa el Baghdadi Imad Marraha Samia ben Brahim Sana Bouazzati Souhaila En-Nali (Cartesius Lyceum, Amsterdam) Ikram Sarti (Cartesius Lyceum, UvA) NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2019

Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Kennismaken met elkaar(-s visie) Evolutielessen: visie, les en essay (15:53) Vragen aan leerlingen (16:04) Evo-biografie van Ikram Sarti (16:30) Algemene vragen-/discussieronde (16:45) Afsluiting: impressies, evaluatie, spullen.

Evolutievisie zoekkaart Leerlingen krijgen interviews te lezen en moeten na discussie over de verschillen, proberen de geïnterviewden in te delen met een zoekkaart. Dat is de opmaat naar diversiteit in visies. Aansluitend houden ze twee vergelijkbare interviews met familie en bekenden. Bepaal nu je eigen visie, en schrijf die op je werkblad.

Evolutielessen Interviews over visies op evolutie en levensbeschouwing lezen en afnemen.* Les: Wat is evolutie en hoe werkt het? Schoolexamentoets. Elkaar bevragen over visies in de klas.* Essay schrijven*: Welke visie heb ik nú op evolutie en levensbeschouwing? * naar opzet van Mariska Schilder en Kerst Boersma

Antibiotica- resistentie Meeuwengedrag Antibioticaresistentie is een context die realistisch is. Het gedrag van meeuwen gaat m.n. over het verschil tussen zilvermeeuwen (bekend van onderdeel gedrag in de 4e) en drieteenmeeuwen die op rotsen broeden en die volgens onderzoek van Tinbergens collega’s wél hoogtevrees hebben. Genetische variatie, Selectie, survival of the fittest en ook soortvorming komen met deze onderwerpen aan de orde.

Fossielen, rudimenten, hoxgenen Allerlei argumenten voor evolutie: fossielen, rudimenten (zowel in anatomie als gedrag), moleculaire argumenten zoals DNA en universele hoxgenen. Met fossielen gekeken naar een flinke collectie die we kregen. John B. Watson, a godfather of American behaviorist psychology, tests the grasp reflex in a baby, circa 1916-20.

Populatiegenetica Populatiegenetica wordt geïntroduceerd met een LEGO-simulatie. (wordt aan het eind uitgereikt). Sikkelcelanemie is een mooie context om te jojo-en tussen alle organisatieniveaus van molecuul tot populatie.

Animaties, simulaties www.johnkyrk.com De mooiste animatie van de evolutietijdlijn is te vinden bij Johnkyrk.com www.johnkyrk.com

[Anoniem, mét plagiaatcontrole] Essay-opdracht Schrijf een essay waarin je uiteenzet wat jouw visie op evolutie is en welke gevoelens, ideeën en argumenten die visie bepalen. [Anoniem, mét plagiaatcontrole] De essayopdracht omschrijving. 1000 woorden omvang. Wordt beoordeeld als kleine Practische Opdracht.

Richtvragen voor essay Wat versta ik onder evolutie? Inclusief gevoelens. Welke biologische kennis gebruik ik daarbij? Hoe zit het met die tóch ware evolutiebewering? Welke levensbeschouwelijke kennis of ideeën bepalen mijn visie? Wat is de verhouding tussen mijn biologische kennis en mijn levensbeschouwelijke kennis of ideeën – is er een conflict of juist een versterking? Hoe beïnvloeden anderen mijn visie? Hoe determineer ik mezelf nu? Dit zijn de richtvragen. In het mapje aan het eind zit de complete opdracht en de beoordeling.

Fragmenten uit essays

Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Kennismaken met elkaar(-s visie) Evolutielessen: visie, les en essay (15:53) Vragen aan leerlingen (16:04) Evo-biografie van Ikram Sarti (16:30) Algemene vragen-/discussieronde (16:45) Afsluiting: impressies, evaluatie, spullen.

Geloof in de evolutie […] teaching students about the nature of scientific facts, theories, and evidence is more likely to enhance understanding of evolutionary theory if students are given the opportunity to discuss their values and beliefs in relation to scientific knowledge. (Dagher, BouJaoude 1997)

En…? Impressies van docenten en leerlingen Tips en Tops invullen op plakbriefje. Mapje met materiaal meenemen. Vragen? geevanduin@outlook.com

Geloof in de evolutie Gee van Duin Douaa Hussein Hafsa Agzenay Hafsa el Baghdadi Imad Marraha Samia ben Brahim Sana Bouazzati Souhaila En-Nali (Cartesius Lyceum, Amsterdam) Ikram Sarti (Cartesius Lyceum, UvA) NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2019 Stel je ook even aan elkaar voor in je groep van drie; schrijf namen op je werkblad.

Leidse Verklaring over Evolutie en Religie Wij, gelovige en seculiere biologen, filosofen, leraren, theologen en wetenschapshistorici, deelnemers aan de Lorentz workshop Distinguishing Science and Metaphysics in Evolution and Religion 2018 in Leiden, Nederland, verklaren: 1. De evolutietheorie, zoals deze gedurende meer dan anderhalve eeuw is uitgewerkt, vormt op dit moment de beste wetenschappelijke verklaring voor de diversiteit, verspreidingspatronen, geschiedenis en nog steeds voortgaande ontwikkeling van het leven op aarde; 2. Deze theorie vormt een overkoepelend raamwerk voor de biologie dat essentieel is om levende organismen te begrijpen, en kent toepassingen in de geneeskunde, computerwetenschappen, ecologie, landbouw et cetera; 3. De evolutietheorie dient te worden onderwezen op zowel bijzondere als openbare middelbare scholen, op een wijze die haar onderscheidt van ideologische interpretaties ervan; 4. Wetenschappers, filosofen en religieuze gelovigen zijn het in het verleden soms oneens geweest over de evolutietheorie en zijn het dat soms nog steeds; deze meningsverschillen zijn echter noch inherent aan de evolutietheorie, noch aan religie per se; 5. We dienen de onderscheiden rol van wetenschap en van religie (inclusief seculiere levensbeschouwingen) te respecteren: religieuze claims moeten niet boven gevestigde wetenschappelijke conclusies worden geplaatst; evenmin dienen de natuurwetenschappen gebruikt te worden om beweringen over metafysische aspecten van religies te doen; 6. In geval van botsingen of onenigheid is de beste oplossing het aangaan van een respectvolle dialoog; 7. We zullen waar mogelijk reageren op ongerechtvaardigde beweringen gemaakt in onze eigen discipline over andere disciplines en ons inzetten voor voortgaande respectvolle interacties.