Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Advertisements

Reflectie-portfolio beoordelen
Realisatie kindcentrum
Christendom in Nederland
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Do’s and Don’ts presentaties
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Opleiding Onderwijsassistent
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Hoofdstuk 6 Democratisering
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
§1 Nederland verzuilt.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
Op weg naar een eerlijker bestuur
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Nederland verzuild en verzorgd Par 1
Mahatma Gandhi,
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Social work Week 2.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
TRENDS 2014 Hafida
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Waarom stemde de Nederlanders, voor WOII, niet op de NSB
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Wie ben ik? Perspectief Iedereen andere kijk op omgeving.
Ontzuiling en secularisatie
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Dilemma’s.
Daphne Keller 30 augustus 2017
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Mijn visie op onderwijs
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Jouw ideale school 2032 LBV – KO - MAA.
Inspelen op Innovaties
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
De basisschool in de samenleving van NU!
INTRODUCTIE academiejaar
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
SNEAK PEEK Workshop: Algemene informatie over de Passie
Ter voorbereiding op de toets van as. woensdag.
2.2 Televisie en radio Welke soorten omroepen en zenders zijn er
Transcript van de presentatie:

Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst 4 18-19 kwartiel 2

LBV 1 bijeenkomst 4

LINDA OF MARIA?

Editorial LINDA “Ik ben rooms-katholiek omdat mijn oma dat graag wilde, maar mijn praktisch ingestelde moeder besloot dat ik naar een christelijke lagere school moest. Die was dichterbij.” “Geen idee wat het nut is van de Psalm van de Week en het opnoemen van de boeken van het Oude Testament”

Editorial LINDA “Ik schreef mijn kinderen in op christelijke school omdat deze het dichtstbij is.” “Niks mis met een beetje bijbelkennis, een vloekverbod en het besef dat kerst meer is dan een nieuw Nintento-spelletje.”

Kiezen? LINDA …is moeder van haar kinderen en heeft de vrijheid om te kiezen tussen bijzonder en openbaar onderwijs. JIJ… bent straks professional binnen het onderwijs en MOET een denominatie kiezen!

Waar komt dit systeem vandaan (1 en 2)? Overzicht inhoud Wat valt er te kiezen? Waar komt dit systeem vandaan (1 en 2)? Consequenties…

Wat valt er te kiezen binnen Saxion APO Enschede? Denominaties: Katholiek onderwijs Protestants-Christelijk onderwijs Openbaar / Algemeen bijzonder onderwijs

Verschil tussen bijzonder en openbaar onderwijs Grondslag of levensbeschouwelijke identiteit Toegankelijkheid

Identiteit van een basisschool Levensbeschouwelijke identiteit: -Confessioneel (bijzonder) of -Actief pluriform (openbaar/ Algemeen bijzonder) Onderwijskundige identiteit -Bijvoorbeeld: Jena, Dalton en Montessori Maatschappelijke identiteit Culturele identiteit Enz. … (speciaal basisonderwijs is iets heel anders!)

Grondslag of denominatie van een school Metafoor Huis: De grondslag is het fundament, de pedagogische, maatschappelijke, organisatorische en de levensbeschouwelijke identiteit zijn uitwerkingen of ‘kamers’

Feitelijke en wenselijke identiteit

Smalle en brede identiteit Smal: zichtbare deel identiteit bv de naam van de school Breed: doorwerking van identiteit in niet direct zichtbare zaken Bv hoe gaan we met elkaar om?

Secularisatie Kerkgebouw als boekhandel:

Invloed secularisatie… Niet méér kinderen naar openbaar onderwijs… He??? Doorwerking secularisatie in het bijzonder onderwijs

Waar komt dit schoolsysteem vandaan (1)? Middeleeuwen 500-1500 De Verlichting 1750-1820 Moderne tijd: Verzuiling Verzuiling: verticale structuur in de samenleving van o.a. kerk, krant, omroep, politieke partij. exclusivisme Secularisatie (Ontkerkelijking) Postmoderne tijd: Ontzuiling van samenleving. Met uitzondering van…

Waar komt dit schoolsysteem vandaan (2)? Onderwijshistorie: SCHOOLSTRIJD 1806-1917 1806: onderwijswet: alle onderwijs is openbaar ter ontwikkeling van maatschappelijke en christelijke deugden. Oprichten bijzonder onderwijs verboden! 1917: Artikel 23 in de grondwet: financiele gelijkstelling bijzonder en openbaar onderwijs Verzuiling onderwijs duurt voort! exclusivisme

Dit heeft gevolgen voor stageschool en lesprogramma. Consequenties… Omdat het onderwijs nog steeds verzuild is moeten studenten op de APO Saxion Enschede een keuze maken uit één van de drie denominaties. Dit heeft gevolgen voor stageschool en lesprogramma.

Hoe een goede keuze te maken? Bestuderen van literatuur over Nederlands onderwijssysteem (uniek in de wereld) Rondkijken op stageschool; opdracht uitvoeren Reflectie op jezelf: BEROEPSIDENTITEIT: Wie ben ik? Wat wil ik? Hoe wil ik zijn als leraar? Voorlichting door vakdocenten: uitleg programma’s Forum met basisschooldirecteuren: Wie zoeken zij?

Wat kan er mis gaan? Verkeerde keuze voor de rest van je loopbaan op basis van: -Vooroordelen -Onbekendheid met denominatie -Identiteit niet altijd eenduidig…

Waar baseer in mijn keuze op? Mijn ouders? Mijn huidige stageschool? Mijn klasgenoten? Mijn geschiedenis? Mijn toekomst? Mijn gevoel?

Discussie in groepen Sinterklaas vier je anders op een openbare school dan op een katholieke of pc school Harry Potter kun je niet voorlezen op een protestants christelijke school Kerst is niet echt een kerstfeest op een openbare school omdat je niet uitgaat van de bijbel Hoe leg je “zwarte piet” uit in groep 8 van een zwarte school?

Identiteit is ook: ‘Basisschool weert shockshirts’

Identiteit is niet altijd eenduidig… “Er zijn geen verschillen tussen openbaar en bijzonder onderwijs meer”

Kies met je hart!

Virtuele school; de opdracht

De opdracht Ontwerp een webomgeving waarin jullie ideale school tot uitdrukking komt Groepstentamen; mondeling met docenten in week 2.10. Verslag is voorwaardelijk.

Ideale school De student laat zien hoe levensbeschouwelijke en cultureel-maatschappelijke (incl. kunst) idealen/gedachten (w.o. hedendaagse onderwijskundige ontwikkelingen) tot uitdrukking worden gebracht. Webomgeving. Hoofdpagina met sub-pagina’s De student kan hierbij duidelijk maken in hoeverre deze invulling is gekleurd door karakteristieken van de huidige samenleving Naam van de school + logo ect Je eigen denominatieve keuze onderbouwen en samen compromis sluiten!