bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Advertisements

De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
De hersenen en het zenuwstelsel.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Over enkele seconden kom je in een wereld vol magie...
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Test je geheugen
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Wat is belangrijk om te leren?
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens beter ontwikkelen’
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Zin-tuig-lijke scherp-zinnig-heid
Coachen op competentie-ontwikkeling
waarneming en regeling !
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e week.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Volksuniversiteit Zwolle
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
Week 2 Samenstelling bloed Bloedsomloop Inspanning.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Train your brain.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Spreuken met Veronica Saint Muziek: You And Me.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Welkom instructeurs!.
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Communicatie.
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” voor een waardevol model van jouw wereld Welkom! bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens” Volksuniversiteit Zwolle Najaar 2018 week 4

Zonne-straaltjes In tweetallen, 2 minuten elk. Focus op een recente gebeurtenis die goed en/of nieuw was. Waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open het frame! Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om na te denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Oefening: Tonaliteit waarnemen. Verhaaltje in brabbeltaal zonder woorden in 20 - 30 seconden. Je luistert met de ogen dicht. Let op de volgende kleine veranderingen in tonaliteit: Geef met - - , - , +, + en ++ welke veranderingen je hoort in het begin het midden en het einde van het verhaal. Beschrijf je waarnemingen in objectieve termen in de rechter kolom. - - , - , +, + en ++ begin midden eind objectieve beschrijving Volume hard/zacht Ritme (regelmatig/onregelmatig) Stembuigingen en klemtoon op bepaalde woorden of Tempo (snel/langzaam)   Toonhoogte

Oefening: Tonaliteit waarnemen In drietallen: A doet de ogen dicht. B en C klappen vlak voor A in de handen. telkens op precies dezelfde plaats. A beschrijft de verschillen. Dan gaat of B of C op dezelfde plaats weer in de handenklappen. A beschrijft en raadt of het B of C is. Idem maar dan met voetstamp. Idem maar dan met handenschudden.

Waaruit bestaat communicatie? woorden fysiologie Professor Albert Mehrabian tonaliteit

Waaruit bestaat jouw communicatie? Geef aan hoeveel van je communicatie je mist bij de volgende communicatiemiddelen: E-mail Telefoon Als je iemand van het vliegveld komt ophalen en er zit bij de aankomsthal een dikke glaswand tussen jullie in. Skype

Waar zit de interne voorstelling? Van Retina (netvlies van het oog) via de Optische zenuw (Optic nerve) gaan impulsen naar het visuele deel de Thalamus. Daar komen ook de prikkels van links en rechts bij elkaar. De Interne Voorstelling wordt in de Visuele cortex gevormd.

Communicatie in stripvorm “Ik heb een hond gekocht” “Oh ja? Een grote hond?” “Nee niet zo groot” “Met lang haar?” “Nee met kort haar” “Welke kleur?” “Gevlekt zwart en wit” “Wat een leuke hond!” “Ja inderdaad het is een hele leuke hond!”

Z I N T U I G E N Hoe Communiceer je? Interne Voorstelling FILTERS De Kaart ………….. > ………….. is niet …………….….. > Het Gebied Interne Voorstelling FILTERS Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Z I N T U I G E N Stemming Fysiologie Taal/Gedrag

Wat zijn de verschillen in interne voorstellingen? Oefening blz 39 Schrijf ten minste 5 woorden op die bij je op komen als je het woord “Vakantie” hoort. Hoeveel van deze woorden, die jij opgeschreven hebt, denk je dat door iedereen zijn opgeschreven?

De kaart is niet het gebied (de interne voorstelling) (de interne voorstelling die je maakt van de werkelijkheid is niet de werkelijkheid) Het gebied (de werkelijkheid) De kaart (de interne voorstelling)

Peripheral drift illusie: de kaart is niet het gebied

De kaart is niet het gebied

De kaart is niet het gebied Het referentiepunt: wat je ‘gewend’ bent 0o C 20o C 40o C A met ijswater B kamertemperatuur C warm water Wat is het referentiepunt van je linker hand? En van je rechter?

Neurologische niveaus 6 Missie Hetgeen richting geeft aan ons leven: Zingeving, missie, doel 5 Identiteit Persoonlijkheid: ‘ik ben’. Op dit niveau spelen ook de emoties. Je zelfgevoel. 4 Waarden en Overtuigingen: 4a Waarden en normen, gedachten en ideeën. Alles wat geen feit is. 4b Overtuigingen. Datgene wat voor jou belangrijk is en wat je aanneemt dat waar voor je is. 3 Vaardigheden Vermogens, hulpbronnen, kwaliteiten, wat je kunt. 2 Gedrag Alles wat je kunt zien en horen van de ander, wat je als het ware op video vast kunt leggen. 1 Omgeving Alles wat om je heen is, de context en de tijd.

Wie ben je? NLP vooronderstelling nr 8: Maak verschil tussen identiteit en gedrag. Iemands gedrag staat niet voor de persoon die hij is. Accepteer de persoon en (eventueel: verander het gedrag en verander je oordeel)

Neurologische Niveaus (Bateson/Dilts) Missie Wat is het meest belangrijke in jouw leven? Identiteit Wie ben je? Overtuigingen/ Waarden Waarom? Vaardigheden Hoe? Welke vaardigheden? Gedrag Wat doe je? Omgeving Waar? Wanneer?

Zijn Hebben Missie Identiteit Waarden Overtuigingen Vaardigheden Gedrag Omgeving

Eigenschappen van het model van neurologische niveaus: Een hoger niveau heeft meer invloed op een lager gelegen dan andersom De onderste 4 niveaus gaan over "hebben“ bovenste gaan over "zijn“ Het systeem werkt het best wanneer alle lagen uit het model dienend zijn aan het hoogste niveau en dus in lijn zijn met elkaar (congruentie).

Wat communicer je met jezelf? Hoe goed kun je focussen op wat je hebt? Instead of focussing at what you miss? Wat communicer je met jezelf? Heb jij beperkingen? Kijk naar Nick Vujicic

Wat zijn de neurologische niveaus van Nick?

Oefening met de Neurologische Niveaus Missie Hoe is jouw situatie als het probleem is opgelost op niveau: Identiteit Overtuigingen, Waarden Vaardigheden Alsof het Probleem is opgelost Gedrag Probleem Omgeving Start

onbewust bewust Oefening: Neurologische Niveaus Probleem opgelost, Situatie verbeterd Jouw probleem is opgelost, situatie is verbeterd. Probleem, Situatie om te verbeteren

het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het bewuste = golfje aan oppervlak het bewuste = topje van de ijsberg het bewuste verwerkt 60 bits/sec het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

De functies van het onbewuste Als de berijder een duidelijke boodschap doorgeeft aan de olifant, gaat deze de weg die het bewuste wil. De olifant vermijdt gevaar, zoals het onbewuste ook doet.

De functies van het onbewuste Slaat herinneringen op: chronologisch en thematisch Is het domein van emoties Bestuurt het lichaam, heeft een blauwdruk van het lichaam Handhaaft en beschermt het lichaam Werkt als een dienaar en volgt de instructies op van het bewustzijn

7 + 2 Hoe groot is het bewuste? 7 3 2 7 5 1 9 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 Deel één: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 7 3 2 7 5 1 9 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Heb je ook ezelsbruggetjes gebruikt? George Miller ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Deel twee: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 7 + 2 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed?

Waar zit ons onbewuste en bewuste? Het bewuste: de hersenschors hersenschors lymbisch systeem Het onbewuste: 2. het lymbisch systeem hersenstam de hersenstam

Waar zit ons onbewuste en bewuste? hersenschors lymbisch systeem hersenstam hersenschors lymbisch systeem hersenschors hersenstam lymbisch systeem hersenstam

Waar zit ons onbewuste en bewuste? Linker hersenhelft Rechter hersenhelft

Onbewust Be-wust Het bewuste en onbewuste brein 1e deel: Hersenstam 3e deel: Hersenschors 2e deel Hyppocampus 2e deel Thalamus 2e deel Hypothalamus 2e deel: Amygdala 1e deel: Hersenstam Kleine hersenen Ruggenmerg 1e deel: Hersenstam 2e deel: Lymbisch systeem 3e deel: Hersenschors

Onbewust Be-wust 3 delen Brein: 1e brein: Hersenstam 2e brein: Lymbisch Systeem 3e brein: Hersenschors 1e Brein: Reflexen en basis emoties: Vechten, bevriezen of vluchten Hormonale controle Temperatuur Honger, dorst, spijsvertering, Paringsdrang Ademhaling, hartslag 2e Brein: Emoties, Stemmingen: Territoriumdrift Ego Angst Boosheid Blijheid Liefde Be-wust 3e Brein: Nadenken, bewust zijn: Zelfbewustzijn van gedachten en emoties Vermogen om gepast gedrag te kiezen Zelfreflectie Probleemoplossend vermogen Doelen stellen