ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
1 3 4 7 2 5 6
1 3 4 2
1 Kernpunten: Uitgangspunten van de Visietekst: Respect en erkenning voor de pluraliteit in de samenleving Centraal plaatsen van de levensbeschouwelijke groei van jongeren Nadruk op de heldere confessionele verankering van het vak tegen (schijn)neutraliteit Klemtoon op levensbeschouwelijke en religieuze geletterdheid Versterken van de ILC’s van alle leerlingen Actualisatie van ingrediënten en terreindoelen
2 3 6 pedagogisch-didactische grondopties 3 basisdoelen levens-beschouwelijke groei leerling 2 wisselwerking christelijk geloof, plurale context en identiteit leerling 6 pedagogisch-didactische grondopties 3 3 basisdoelen
Levens-beschouwelijke groei 4 Gids Levens-beschouwelijke groei leerling
3. Zijn de leerlingen wel zinzoekers? Uitgangspunt van dit vak is een diep vertrouwen in jonge mensen als hermeneutische wezens, in staat tot al dan niet religieuze bedachtzaamheid. Leraar helpt hen deze hermeneutische ruimte in zichzelf en anderen ontdekken. De klas als ‘ontwikkelruimte’ om bij hun eigen kracht te komen en de kracht in anderen te ontwaren. Lln. weten dat het vak hen zal helpen om zelf zin te zoeken en te ontdekken. In die ruimte kàn de Stem van elders binnenvallen die mensen draagt en verbindt.
The Voice 1950 Barnett Newman (Verenigde Staten)
Levens-beschouwelijke groei leerling ILC 4
7 5 6
5
5 6
5 6
01 02 03 ILC Expliciet werken aan ILC Vanuit de terreindoelen bekeken Vanuit de ingrediënten uit de 3 perspectieven 03
5 6
6
7
herziene TAXONOMIE VAN BLOOM 4 kenniscategorieën feitelijke kennis conceptuele kennis procedurele kennis metacognitieve kennis 6 cognitieve processen herinneren begrijpen toepassen analyseren evalueren creëren
OEFENING herziene TAXONOMIE VAN BLOOM Aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom plaats je volgende leerplandoelen bij één van de cognitieve processen: voorbeelden geven van belangrijke gebeurtenissen die impact hebben op het leven van mensen (Tijd 1ste gr A TD2) in Bijbelverhalen herkennen hoe Jezus omgaat met anderen (Samenleven 1ste gr B TD6) Jezus’ levensverhaal beknopt navertellen (Verhalen 1ste gr B TD6) het gekozen worden en het kiezen verkennen in getuigenissen (Gekozen worden en kiezen 2de gr arbeidsmarkt TD5) verhelderen waar christenen inspiratie halen voor duurzame relaties (Liefde en vriendschap 3de gr arbeidsmarkt TD5) zelfbeeld en imago relateren (Persoonsvorming 2de gr doorstroom TD2) hun kijk op hoopvol samenleven uitdrukken (Samenleven 1ste gr A TD8) 1-2-share OEFENING herziene TAXONOMIE VAN BLOOM
DIDACTISCHE AANZETTEN VERSCHILLENDE VERTREKPUNTEN LESPROJECT Vanuit: terreindoel ingrediënt impuls
TIMING en TOOLS Start schooljaar 2019-2020 Schooljaren 2019-2021 Tools Katholiek Onderwijs Vlaanderen: leerplantool Officieel onderwijs: leerplantool Thomaswebsite Uitgave geactualiseerd leerplan Licap
Realisatie Transversale doelen Katholiek Onderwijs Vlaanderen: in overleg met andere vakken in de tool aan te duiden bij een doorlichting wordt de realisatie van de transversale doelen in het vak r.-k. godsdienst bekeken nooit alleen in het vak r.-k. godsdienst