ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerplan RKG - OV1 concretisering.
Advertisements

Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking
Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
ICT voor de klas Hoofdstuk 5: Rijke leeromgevingen vormgeven.
Technische geletterdheid en onderwijs
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Formele evaluatie in het vak godsdienst.
Pastoraal op school.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Levensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenwerking.
Voorstelling 6de leerjaar
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
terreinen en doelen voor het vak Mechelen, 25/11/2014
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Aanvaarding en tolerantie
Hoofdstuk 5: Rijke leeromgevingen vormgeven
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Armoede is … Sieg Monten
Levensbeschouwelijk kringgesprek
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
LEVENSBESCHOUWELIJKE VAKKEN IN HET OFFICIEEL ONDERWIJS INFORMATIEBROCHURE.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Wat verwacht de katholieke dialoogschool van het vak godsdienst?
De Victoria Schaal Pedagogische grondopties voor katholieke schoolidentiteit - Diagram Additional text exploring the video clip.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst (2/3) Marie-Ann De Cocker HIGW Antwerpen oktober 2009.
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T.
Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Visioen in uitvoering De Katholieke dialoogschool als oefenplaats in gerechtigheid A. D ECOENE, Visioen in uitvoering. Levende geloofsgemeenschappen als.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Psychomotorische taxonomie
“eigenheid” & “diversiteit”
Loopbaancompetenties
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Vriendschap.
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
Krachtige leeromgevingen
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
De juiste route naar het juiste doel
Hinkelspel: Dit is een pad doorheen het basisonderwijs en het zet zich na dit pad verder in het middelbaar onderwijs. Kies je links of rechts.
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
“Context-concept in je eigen lessen”
Lezing NKSR Kansen voor persoonsvorming
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Transcript van de presentatie:

ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019

1 3 4 7 2 5 6

1 3 4 2

1 Kernpunten: Uitgangspunten van de Visietekst: Respect en erkenning voor de pluraliteit in de samenleving Centraal plaatsen van de levensbeschouwelijke groei van jongeren Nadruk op de heldere confessionele verankering van het vak tegen (schijn)neutraliteit Klemtoon op levensbeschouwelijke en religieuze geletterdheid Versterken van de ILC’s van alle leerlingen Actualisatie van ingrediënten en terreindoelen

2 3 6 pedagogisch-didactische grondopties 3 basisdoelen levens-beschouwelijke groei leerling 2 wisselwerking christelijk geloof, plurale context en identiteit leerling 6 pedagogisch-didactische grondopties 3 3 basisdoelen

Levens-beschouwelijke groei 4 Gids Levens-beschouwelijke groei leerling

3. Zijn de leerlingen wel zinzoekers? Uitgangspunt van dit vak is een diep vertrouwen in jonge mensen als hermeneutische wezens, in staat tot al dan niet religieuze bedachtzaamheid. Leraar helpt hen deze hermeneutische ruimte in zichzelf en anderen ontdekken. De klas als ‘ontwikkelruimte’ om bij hun eigen kracht te komen en de kracht in anderen te ontwaren. Lln. weten dat het vak hen zal helpen om zelf zin te zoeken en te ontdekken. In die ruimte kàn de Stem van elders binnenvallen die mensen draagt en verbindt.

The Voice 1950 Barnett Newman (Verenigde Staten)

Levens-beschouwelijke groei leerling ILC 4

7 5 6

5

5 6

5 6

01 02 03 ILC Expliciet werken aan ILC Vanuit de terreindoelen bekeken Vanuit de ingrediënten uit de 3 perspectieven 03

5 6

6

7

herziene TAXONOMIE VAN BLOOM 4 kenniscategorieën feitelijke kennis conceptuele kennis procedurele kennis metacognitieve kennis 6 cognitieve processen herinneren begrijpen toepassen analyseren evalueren creëren

OEFENING herziene TAXONOMIE VAN BLOOM Aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom plaats je volgende leerplandoelen bij één van de cognitieve processen: voorbeelden geven van belangrijke gebeurtenissen die impact hebben op het leven van mensen (Tijd 1ste gr A TD2) in Bijbelverhalen herkennen hoe Jezus omgaat met anderen (Samenleven 1ste gr B TD6) Jezus’ levensverhaal beknopt navertellen (Verhalen 1ste gr B TD6) het gekozen worden en het kiezen verkennen in getuigenissen (Gekozen worden en kiezen 2de gr arbeidsmarkt TD5) verhelderen waar christenen inspiratie halen voor duurzame relaties (Liefde en vriendschap 3de gr arbeidsmarkt TD5) zelfbeeld en imago relateren (Persoonsvorming 2de gr doorstroom TD2) hun kijk op hoopvol samenleven uitdrukken (Samenleven 1ste gr A TD8) 1-2-share OEFENING herziene TAXONOMIE VAN BLOOM

DIDACTISCHE AANZETTEN VERSCHILLENDE VERTREKPUNTEN LESPROJECT Vanuit: terreindoel ingrediënt impuls

TIMING en TOOLS Start schooljaar 2019-2020 Schooljaren 2019-2021 Tools Katholiek Onderwijs Vlaanderen: leerplantool Officieel onderwijs: leerplantool Thomaswebsite Uitgave geactualiseerd leerplan Licap

Realisatie Transversale doelen Katholiek Onderwijs Vlaanderen: in overleg met andere vakken in de tool aan te duiden bij een doorlichting wordt de realisatie van de transversale doelen in het vak r.-k. godsdienst bekeken nooit alleen in het vak r.-k. godsdienst