Onderzoek Bewust Verlichten Overijssel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Landelijke basis verdrogingsmonitoring
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
“Alles van waarde is weerloos” (Lucebert)
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
MKBA inkoop VvE Woonbron Oud Mathenesse Rotterdam
Buurtbeheerbedrijf volgens concept van Ymere
Welkom bij de Workshop “Studiestartgesprekken met aankomende studenten ”
Leefbaarheid Casus: Kanaleneiland, Utrecht. Eén van de veertig
Openbare verlichting op aanvraag
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
Een impressie van aanpak en resultaten Presentatie 3 september 2009.
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
SPORT, BEWEGEN EN VEILIGHEID
Presentatie voor CEPHIR
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
AA OPTIMAAL VAN BUITEN NAAR BINNEN. Inhoud Welkom Inhoud presentatie -Korte introductie -Onderzoeksopzet -Huidige situatie -Onderzoeksresultaten -Belemmeringen.
Monitor Leefbaarheid en Veiligheid 2009
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
  Sociaal-economische effectrapportage 2009 presentatie 14 mei 2009 Stadsregio Rotterdam ABF Research Rik Lukey.
De sociaal-economische effectrapportages  Doel SEER: monitoren sociaal-economische ontwikkeling, spreiding kansarme groepen  SEER wordt tot op heden.
Presentatie Leerplan ‘Pop- en cultuurpodium Het Kasteel’ November 2004.
Leerplan BSc 6 Real Estate & Housing Chrissy Brom, Jolanda de Schiffart De Poptahof, Delft.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Inloopavond gemeente Leek 9 september 2015 Proefproject Openbare Verlichting gemeente Leek (beleving presentatie)
Social work Week 2.
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
‘Minder Licht”?! Afrondende overwegingen lichtreductie in de praktijk Teus Koteris, NSVV Kernteam Outdoor Hoevelaken, 21 januari 2016.
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Onderzoek naar de veiligheidsbeleving van de bewoners in de wijken van de gemeente Maastricht Polina Putrik & Suhreta Mujakovic 21 Januari 2016 Buurtplatform.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Agenda locatie 3 ■ Sociaal veilig ontwerp en beheer ■ Beeldkwaliteit en landschappelijke inpassing ■ Technische veiligheid ■ Beheer en onderhoud ■ Kosten.
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
LTC VLEUTEN DE MEERN Ledentevredenheidsonderzoek 2014.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
1 Novadic-Kentron naar Jan Wierhof in Tilburg Bijeenkomst raadsleden 19 november 2012.
INFORMATIEBIJEENKOMST BODEMONDERZOEK BREMLAAN WELKOM
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Tevredenheidsonderzoek 2017
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Profiel Product Presentatie
Keuzethema: differentiatie
Evalueren doe je vooraf
Meervoudig verantwoorden: De waarde van bibliotheekdiensten voor gemeenten 26 september 2018.
Beheer en onderhoud openbare verlichting Gemeente Landerd
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Groot Onderhoud Noordkade
Invloed verkoop van corporatiewoningen op leefbaarheid
Onderzoek binnenklimaat
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Agenda Welkom Voorstellen aanwezigen Aanleiding voor herinrichting
Molenhoek Doorkijk naar de toekomst
Dorpsontwikkelingsplan Noordlaren 2019
Prozo enquêtes KWALITEITSZORG Juli 2019.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Bewust Verlichten Overijssel Harm Jan Korthals Altes Vakbeurs Ruimte en Licht 5 juni 2018

Aanleiding en doelstelling Programma ‘Gezond en veilig wonen en werken in Overijssel; Gezond en Veilig Leefmilieu 2012 – 2015’; Thema ´bewust verlichten´: voorkomen van verspilling van energie en onnodige lichthinder door openbare verlichting op plaatsen en tijden waar deze niet strikt nodig is; Randvoorwaarde: interventies in de openbare verlichting mogen niet ten koste gaan van de sociale veiligheid of de verkeersveiligheid

Inleiding Onderzoek uitgevoerd in periode 2014-2017 door Saxion studenten van minor Sociaal Veilig Ontwerpen afstudeerders Integrale Veiligheidskunde Begeleiding en rapportage: Wilbert Rodenhuis, lector Harm Jan Korthals Altes, projectleider Kerstin Takken, docent-onderzoeker

Onderzoeksvragen en -opzet In welke mate zijn na de interventies in de openbare verlichting in de projectgebieden veranderingen in veiligheid en veiligheidsbeleving opgetreden (sociale veiligheid en verkeersveiligheid)? In hoeverre verschillen de gevonden resultaten in de projectgebieden ten opzichte van een vergelijkbaar controlegebied? Welke factoren (naast aanpassing van het verlichtingsniveau) zijn mede van invloed geweest op (veranderingen van) de veiligheid en het veiligheidsgevoel?

Locaties onderzoek en type experiment Infrastructuur (autowegen en fietspaden): Vermindering van licht Woonwijken: Overgang naar LED Wijhe, De Omloop Enschede, Pluimstraat en Kerkstraat Wijhe, Raalterweg Delden Dedemsvaart, fietspad Balkbrug Goor Dedemsvaart, fietspad recreatiegebied Dedemsvaart Overdinkel

Opzet onderzoek Voormeting -> interventie -> nameting Bij woonwijken ook voormeting en nameting in controle gebied Experimentwijk in Goor tijdens de nameting. Links op de foto is de nieuwe armatuur te zien dat overal in de wijk is geplaatst. Detail van de nieuwe LED armaturen in de experimentwijk in Goor Controlewijk in Goor; de lichtmasten staan hier dicht op elkaar (15-20m); de armaturen hebben brede kappen aan de bovenzijde, om het licht van de lamp naar de straat te richten.

Impressie onderzochte fietspaden

Gegevens zijn verzameld door middel van verschillende methoden: schouw in het projectgebied, met lichtmetingen enquêtes onder bewoners en gebruikers van het projectgebied interviews aan de deur bij bewoners analyse van registratiegegevens (aangiften van incidenten bij de politie).

Lichtmetingen De lichtmetingen zijn bij de voor-en nameting op identieke wijze uitgevoerd Lichtmetingen standaard uitgevoerd op een hoogte van 150 cm. Alleen de horizontale verlichtingssterkte is gemeten. Maximum verlichtingssterkte (Eh-max); deze waarde is onder of nabij de lichtmast gemeten, daar waar de luxmeter de maximale waarde aangaf; Minimum verlichtingssterkte (Eh-min); deze waarde is gemeten op het donkerste punt tussen twee opeenvolgende lichtmasten in; Kleurweergave gemeten op een schaal van 0 tot 5 m.b.v. een kleurenwaaier.

Projecten met vermindering van verlichting: fietspaden Voorbeeld: fietspad Wijhe (Raalterweg Noordzijde) Interventie: door het doven van verlichting daalt gemiddeld verlichtingsniveau: van 2,0 lux in de voormeting naar 0,04 in de nameting Effecten: Beleving verkeersveiligheid (rapportcijfer) daalt van 6,6 naar 3,4 Percentage gebruikers dat zich wel eens onveilig voelt stijgt van 2% naar 53%

Projecten met vermindering van verlichting: autowegen Voorbeeld: Raalterweg, Wijhe Interventie: door het doven van verlichting daalt gemiddeld verlichtingsniveau: van 8,27 lux in de voormeting naar 0,14 in de nameting Effecten: Beleving verkeersveiligheid (rapportcijfer) daalt van 6,4 naar 4,6 Percentage gebruikers dat het (helemaal) eens is met de stelling wegbelijning is goed te zien: van 56% naar 37% Verkeersborden langs de weg kan ik op tijd zien: van 56% naar 33% Voertuigen met een lagere snelheid kan ik op tijd zien: van 53% naar 30%

Conclusies en aanbevelingen fietspaden en autowegen Uitschakelen of sterk verminderen van verlichting heeft een negatief effect op de beoordeling van de verkeersveiligheid en (bij fietspaden) de sociale veiligheid Bij doorgaande functie fietspad: De doelstelling kan beter worden bereikt door overschakeling op LED, instandhouding van mastafstanden en invoering van een dynamisch dimregime Bij niet-doorgaande functie: overweeg een keuze voor oriëntatie verlichting.

Woonwijken (ombouw naar LED) Verlichtingssterkte is toegenomen na de ombouw Project Egem voormeting Egem nameting Enschede, Pluimstraat 9,3 23,2 Enschede, Kerkstraat 7,6 13,6 Delden 3,1 6,0 Goor 5,8 9,1 Dedemsvaart 2,7 12,3 Overdinkel 3,0 19,1

Effecten van de toename van het licht In een deel van de experimenten is geen of slechts een zeer gering effect te zien van de toename van het licht op de beleving van de zichtbaarheid en de veiligheid In de experimenten in Enschede en Overdinkel zijn wel verschillen te zien; deze wijzen in positieve richting.

Voorbeelden van positieve effecten Enschede, Kerkstraat: rapportcijfer verkeersveiligheid stijgt van 3,9 naar 4,7; sociale veiligheid stijgt van 4,3 naar 5,0. Enschede Pluimstraat: rapportcijfer verkeersveiligheid stijgt van 5,8 naar 6,0; sociale veiligheid stijgt van 6,0 naar 6,3.

Overdinkel: Rapportcijfer verkeersveiligheid stijgt van 4,0 naar 5,3; sociale veiligheid stijgt van 6,4 naar 6,6. Rapportcijfer tevredenheid over zichtbaarheid ‘s avonds stijgt van 5,2 naar 6,9 Percentage mensen dat te donkere plekken ervaart daalt van 43% naar 20%; Percentage mensen dat het (helemaal) eens is met de stelling ‘In de buurt is het buiten goed verlicht’ stijgt van 7% naar 63%.

Opmerkingen: In deze omgeving zijn ook andere interventies geweest (herprofilering en nieuwbouw in sloopgaten) Het controlegebied (enkele naastgelegen straten) liftte mee met de verbetering van de scores in het experimentgebied.

Conclusies en aanbevelingen woonwijken Het gemiddelde verlichtingsniveau is door de LED vervanging toegenomen. De interventies hebben geleid tot een lichte toename in veiligheidsbeleving. We weten (nog) niet wat er gebeurd zou zijn als het verlichtingsniveau na de ombouw naar LED lager zou zijn geweest of gelijk was gebleven Aanbeveling: nader onderzoek doen naar de veiligheidsbeleving in verschillende wijktypen en met verschillende typen verlichting (LED en niet-LED).

Landelijk vervolgonderzoek Vervolgonderzoek is gestart in samenwerking met studenten van hogescholen is op initiatief van Licht en Donker Advies. Doel: meer te weten komen over de behoefte aan licht in verschillende wijktypen en bij verschillende doelgroepen.

Vervolgonderzoek begin 2018 uitgezet in: Rotterdam: Inholland; student: Jesse Liebau Zwolle: Saxion; student: Daan Munster Deventer: Saxion; student: Rick ter Horst Amsterdam: Hogeschool Utrecht; student: Guido van Duijne.

Landelijk vervolgonderzoek Focus op woonwijken c.q. ombouw naar LED Focus op sociale veiligheid (verkeersveiligheid loopt niet meer mee) Focus op beleving van veiligheid door bewoners in verschillende wijktypen Eerste onderzoek gereed: Carnisse, Rotterdam (portiekstraten Jaren ‘50).

Dank voor uw aandacht. Zijn er vragen naar aanleiding van de presentatie?