Inleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Advertisements

Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Tijdbalkopdracht Maak aan de hand van de lesstof en de tijdbalken in je lesboek per tijdvak een tijdbalk (gebruik hiervoor blanco A3 papier) Maak zowel.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
d Tijd van jagers en boeren e tijd van Tijd van jagers en boeren – 9
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Geschiedenis = het doen en denken van mensen in het verleden.
Tijd van jagers en boeren
Leerlijnen in relatie met de methode
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
Het ontstaan van de mens:
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Geschiedenis Mevr. Liefting
Onderzoekend Vermogen
DE LEVENSWIJZE VAN JAGERS EN VERZAMELAARS
Paragraaf 1 De welvaart neemt toe.
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met opdracht. Filmpje met opdracht.
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 De tijd van jagers en boeren
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Voorstellen docent + opstellen plattegrond. De regels doornemen.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
Sedentair leven Leven van de landbouw.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Jagers verzamelaars Jagers-verzamelaars trekken Europa in
H1.2 HET ONTSTAAN VAN STEDEN
Examentraining vaardigheden. oorzaken en gevolgen * Verschillende soorten oorzaken: - aanleiding is de (meestal incidentele) directe oorzaak, de.
Amerika vóór Columbus Hoofdstuk 2.
Paragraaf 1 De agrarische revolutie. Kenmerkende aspecten bij deze paragraaf: De levenswijze van jagers-verzamelaars Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Een tijdlijn maken met ICT
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Tijdvak 1 Jagers en boeren de levenswijze van jagers-verzamelaars
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Mysterie: Moord op de Romanovs
SET schrijfvaardigheid H5
Dide Breuer.
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
H1 De tijd van jagers en boeren
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Het ontstaan van steden
Tijd van jagers en boeren
Pre-historie: tot 3000 v. Chr.
Neem de tijd…... Het is vandaag samedi 21 juillet 2018samedi 21 juillet 2018 en het is precies 18:38.
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Goed voorbereid naar de Pabo!
Posters voor in het geschiedenislokaal
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Hoe leer je geschiedenis?
§1.4 Het indelen van de tijd
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
§1.2 Jagers worden boeren In deze paragraaf leer je over:
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
1 In deze paragraaf leer je over: Uitvinding van de landbouw Landbouwsamenlevingen Ingrijpende verandering §1.2 Jagers worden boeren © Noordhoff Uitgevers.
Transcript van de presentatie:

Inleiding

Historisch denken Kennis Historische context: personen, gebeurtenissen, vaktaal etc. Woordenschat van de Nederlandse taal.

Historische methoden Vaardigheden Onderscheiden van: Zelfstandig leren nadenken. Aanpakken van vragen en problemen en het formuleren van antwoorden. Lezen en begrijpen van bronnen. (Bron en vraagstelling) Onderscheiden van: Oorzaak en gevolg. Continuïteit en discontinuïteit. Inleving en standplaatsgebondenheid. (perspectief) Primaire- en Secundaire bron (behandeling).

Kenmerkende aspecten Tijdvak 1: Tijd van Jagers en boeren (-3000 v. Chr.) De levenswijze van de jagers-verzamelaars. § 1 Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen. § 3 Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen. § 1 t/m 3

Plannen Wat moet ik leren? Wanneer moet ik het af hebben? Wanneer is het toets/inlever moment? Evenwichtige verdeling van werklast.