Communicatie 6e les.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Johari venster & feedback
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Effectief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Handvatten voor coaching
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 5e les.
Communicatie 7e les.
Communicatie 3e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie Les 1.
Communicatie 4e les.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Loopbaan en burgerschap les 2
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
Samenwerken en communicatie
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Leidinggeven Communicatie.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Communicatie 3e les.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie Les 2.
Communicatie 4e les.
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Op het werk, in de klas en prive.
gesprekstechnieken Les 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Communicatie 5e les.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Communicatie 6e les

Wat gaan we doen? Regels van feedback geven Feedback op inhoudsniveau en betrekkingsniveau Feedback ontvangen

Regels van feedback geven Benoem het gevoel dat het bij je oproept Benoem feiten Geef geen waardeoordeel Geef feedback op gedrag, niet op de persoon Gebruik de ik-vorm Benoem gedrag Doseer feedback Wees correct Kies het juiste moment Vraag of de ander het herkent

Ik-vorm Je noemt je gevoel Je noemt feiten Je noemt het gedrag Je geeft geen waardeoordeel!

Feedback op inhoudsniveau en betrekkingsniveau Inhoudsniveau: De letterlijke boodschap Betrekkingsniveau: Gaat over hoe de boodschap opgevat moet worden

Feedback ontvangen Bij negatieve feedback kun je aangevallen voelen, denk aan de volgende punten Beschouw feedback als iets positiefs, je kunt er je voordeel mee doen Denk er over na, voel je niet gelijk aangevallen Vraag om verduidelijking als je niet helemaal begrijpt of snapt Ga jezelf niet verdedigen Neem de ander serieus Maak afspraken voor de toekomst

Oefen in feedback geven Speedate, binnen en buitenkring gaat paar keer feedback geven Wat is je opgevallen aan zijn/haar gedrag de afgelopen weken? Na paar rondes klassikaal bespreken. Hoe is dat?

Vorm van feedback is 360 graden Mensen uit andere invalshoeken Respondenten Je krijgt meer zicht op je eigen functioneren Kan mondeling of schriftelijk

Vul individueel 360 graden formulier in Hoe is dit om te doen? Komt het overeen met de gekregen feedback vanuit de speeddate?

Johari venster

Wetenschappelijk onderzoek Lees individueel het artikel uit je boek op blz 397 Daarna klassikaal bespreken

Herhaling Wat is metacommunicatie? Wat is ruis? Kun je voorbeelden noemen? Inhoud en betrekkingsniveau? Wat is zelfdefinitie? Wat is Peri-verbaal? Wat is het kernkwadrant? Peri-verbaal: tijd en ruimte (waarin een gesprek plaats vindt)Para-verbaal: stemgebruik (toon, timbre/intonatie)Infra–verbaal: de subliminale onbewuste realiteit (geuren,kleuren,vormen etc)Supra–verbaal: bewuste signalen (onze kleding, een duur horloge, etc.)Pré–verbaal: lichaamstaal

Opdrachten maken over feedback Opdrachten feedback Maak opdracht 3, 5 en 6 Daarna klassikaal bespreken

https://www.youtube.com/watch?v=d_Tsq7qvgW0