Verdiepende Coachcursus 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vlot vergaderen Welkom.
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Bijeenkomst 1: coach-introductie
Lotgenotencontact.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Welkom op onze thema-avond
Ervaringen Implementatie in Nederland
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Presentatie Bijeenkomst 3
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Onze doelen en visie in beeld
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Ik ben coach van een C4 ploeg, wat nu?.  Sander Bijvank ◦ Stoffer en Blik ◦ Slowbootion (Coach) ◦ Zwaar 2008 ◦ En Blik ◦ Zwaar 2011 (Coach)  Roderik.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Motorisch leren bij pupillen
Studieloopbaanbegeleiding
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
TOOL MEDIA DESIGN Onderwerp van de les.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Wedstrijdanalyse formulier
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Welkom instructeurs!.
Drijfveren Ontdek je eigen kracht! Ontwikkel niet je tekortkomingen,
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
taal speelt een rol in alle vakken
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Observeren en Analyseren
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Herhalen en toepassen in een crisisplan
Verdiepende coachcursus 2
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Train de trainer woensdag 21 maart 2018 vv ACHATES
Loopbaan en burgerschap les 3
Omgaan met verschillen
Inspelen op innovaties
Verdiepende coachcursus 4
Verdiepende coachcursus 1
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Verdiepende Coachcursus 3 Didactiek & Doelen stellen Verdiepende Coachcursus 3 Welkom! Eerst didactiek, dan doelen stellen Stel vooral vragen tussendoor Cursus duurt hoogstens een uur CoachCo Asopos de Vliet – maandag 21-jan 2019

Didactiek Didactische vaardigheden zijn vaardigheden om kennis en kunde over te brengen Observeren & analyseren Corrigeren, feedback geven & automatiseren Hoe zorg je dat je ploeg doet wat jij wil Didactiek Wat is didactiek? -> kennis en kunde overbrengen Wat voor kennis en kunde dan? -> voornamelijk over techniek De coach doorloopt telkens de cyclus observeren&analyseren en corrigeren, feedback geven & automatiseren, didactiek speelt een rol bij het tweede Verplaats je in wat de roeier nodig heeft

Ontwikkelingsfasen Onbewust onbekwaam Bewust onbekwaam Bewust bekwaam Onbewust bekwaam Om van fase 1 naar fase 2 te komen is het delen van je observatie voldoende. Zeg wat je bedoelt te zeggen. Om van fase 2 naar fase 3 te komen is een aanpassing van de roeier nodig. Om van fase 3 naar fase 4 te komen is inslijting nodig. Heel veel goede halen maken! Blijf corrigeren als een roeier weer terugvalt in het oude patroon. Coach en roeier hebben verschillende perspectieven.

Hoe leg je uit wat je wil? Beweging Gevoel Gehoor Zicht (strikt) Zicht (ruim) Gevoel is het belangrijkst Beschrijf de beweging die gemaakt moet worden, b.v.: strek je arm; beweeg je schouderbladen naar elkaar toe, span je buikspieren aan Beschrijf het gevoel, b.v.: persen tegen het voetenboord, armen zijn touwtjes, hakken tegen het voetenboord Beschrijf het geluid, b.v.: catch moet klinken als een hap uit een appel, uitzet moet klinken als een ‘kloenk’ Beschrijf wat de roeier moet zien, b.v.: over je voorganger heenkijken, kijk naar het dompen van het puntje van de boot, blad bedekt houden (meekijken) Beschrijf hoe het er uit moet zien, b.v.: minder ver doorvallen, rug uitstellen, boegbal moet meer versnellen; deze vorm van correctie is minder geschikt omdat de roeier dit niet van zichzelf kan waarnemen. Laat zien hoe het er uit moet zien, b.v.: voordoen, bak, filmpjes, meefietsen Gevoel is het beste zintuig van een roeier Voorbeeld: Je wil dat een roeier verder oprijdt. Beweging: ‘Verder oprijden’ / ‘Sneller oprijden’ (in de hoop dat er daarmee verder wordt opgereden) / ‘Later uittrappen’ / ‘Benen ontspannen tijdens oprijden’ Gevoel: ‘Bankje naar je hakken’ / ‘Knieën op laten komen’ (beide proprioceptie) / ‘Voorin opvouwen’ / ‘Meebewegen met je riem’ / ‘Geen druk op je voetenboord tijdens oprijden’ Geluid: ‘Lang bankje naar voren bewegen’ (Dit maakt geluid) Zicht (strikt): ‘Handen moeten opzij bewegen voorin’ / ‘Riem moet over je rigger heen’ / ‘Over je voorganger heenkijken/vooruit kijken’ Zicht (ruim): ‘Verder oprijden’

Van fase 2 naar fase 3 Gebruik oefeningen 1 herhaling Pas op roeier aan Begint met 1 herhaling goed uitvoeren. Daarna uitbouwen naar 2 herhalingen, 3 herhaling etc. Sommige roeiers hebben meer aan visuele uitleg, anderen meer op gevoel, anderen meer op beweging. Identificeer wat voor roeier je hebt, maar focus altijd op de ontwikkeling van het gevoel van je roeier.

Aandachtspunten Benoem de verbetering in positieve formulering: wat moet een roeier WEL doen Vermijd ‘proberen’ en ‘een beetje’ Motiveer de verbetering: leg uit waarom een bepaalde verandering wenselijk is Check of je roeier het begrijpt Structuur: 1 puntje per training en werk met een trainingsschema Verstaanbaarheid Laat je stuur coachen 3. Laat de roeier het desnoods zelf uitleggen 4. Kom een kwartier voor de training samen met de aanwezige coaches en maak een plan voor de training 5. Gebruik coachtoeter 7. Laat je stuur de feedback geven en corrigeren in doorgaande haal

Aandachtspunten (2) Maak gebruikt van de persoonlijkheden/kwaliteiten van de roeiers Nabespreken: sandwich model Vertrouwen, rechtvaardigheid en geloofwaardigheid Wees eerlijk Beoordeel op criteria die je hebt afgesproken Geef complimenten als het goed gaat Spreek in de ‘we’-vorm Wat vond je fijn/niet fijn aan je eigen coaches? Als het goed gaat, laat een positieve roeier aan het woord, als het slecht gaat, laat een negatieve roeier aan het woord. Laat onervaren roeiers minder aan het woord dan ervaren roeiers. Begin met iets positiefs, dan iets wat beter kan, en eindig met iets positiefs. - Roeiers en coaches doen het samen!

Doelen stellen Vraag wat je ploeg wil Analyseer je ploeg en bedenk wat je met je ploeg wil Stel doelen Doelen geven motivatie en houvast, en definiëren succes Goede doelen: Specifiek Meetbaar Moeilijk Procesgericht Expliciet gemaakt (opgeschreven, uitgesproken) Geaccepteerd - Niet elke ploeg wil hard varen, accepteer dat en faciliteer een leuk jaar

Discussie Vragen? Maak actief gebruik van je CoachCo-mentor! asopos.nl/coachco