Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1. Codering: bestelling wordt gemaakt via internet en komt binnen bij Wehkamp. 2. Filter invoer: van een bestaande klant gaat de order door naar order.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
INTERACTION DESIGN Week 3.
Corporate Portfolio Management
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Definitiestudie.
Customer service en planvorming
LEAN Management in Parker
© de vries business consultancy, 2008
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Op zoek naar verbetering
Template Status Voortgang rapportage
Facility management en inkoop
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
Hoofdstuk 8 Six Sigma. 8.2 Ontwikkeling van Six Sigma Six Sigma is in 1985 ontwikkeld bij Motorola. Het in kaart brengen van processen en de mate van.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Proces en Product.
Prince2 Componenten.
LEAN-aanpak Utrecht, Hans Evers. LEAN 2 2 © 2010* VGM B.V. Wat is Lean Six Sigma?  Het doel van Lean Six Sigma is om een zo snel, soepel en.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Implementatie Normblad 8002
© de vries business consultancy, 2008
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Kwaliteit in productie
Werkvoorbereiding Onderhoud van Tuinen De inventarisatie Of Wat heb ik?
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
H3 Inzicht.
Niets is wat het lijkt.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Innovatieve arbeidsorganisatie. profiel Oesterbank - maatschappelijke rol : tewerkstelling doelgroep – 400 medewerkers - geen eigen product - verdedigen.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Kandidaat BlackBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Symbol BV World Class Performance Symbol is gespecialiseerd in ‘Process Improvement’ en geeft trainingen, waaronder Lean Six Sigma Green Belt en Black.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Template Praktijkproject
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Kandidaat GreenBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
[NAAM afdeling] Welke AMBITIE hebben we?
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Business model Business case Business plan
Een product of dienst verkopen
Naam onderwijsinstelling Datum
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Lean Six Sigma: DMAIC Define Measure Analyse Improve Control.
Projectplan schrijven & Financiën zoeken
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Methoden om te werken aan continue verbetering
Evaluatie [Projectnaam]
Stap drie bij projecten
Business case De prestaties van onze (1)_______________________ op het gebied (2)_______________________ voldoet niet aan (3)_______________________. Dit.
Template lean Praktijkproject - rev. 2.2
Vernieuw je HR-cyclus.
Template lean DMAIC Praktijkproject - rev. 2.2
Template lean SIX SIGMA Praktijkproject - rev. 2.2
Voorbeeld presentatie
Template lean Praktijkproject – Rev 2.2
Transcript van de presentatie:

Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving 19-2-2019 Project Charter Business Case Scope Leg uit waarom het project van belang is. Bijvoorbeeld omdat het klanttevredenheid vergroot. Of dient het aantal foute producten te verminderen? Maak de koppeling met de VOB (Voice of the Business). Geef aan wat de te verwachten baten zijn met een betere proces sigma Wat wordt de focus van het project? Welke grenzen zijn er, aan het proces, of aan de doelstellingen? Probleem beschrijving Proces (start en einde) Beschrijf het probleem, of de kans in heldere, samenhangende termen (5xW 1xH): Hoe vaak treedt het probleem op? Waar vindt het probleem plaats? Wie heeft er last van het probleem? Begin van het proces: … Einde van het proces: … SIPOC toevoegen Doelstelling Team “SMART” Hoeveel verbetering wil je bereiken? (bijv. XX% minder fouten, YY% kortere doorlooptijden) Welke meetbare businessimpact zal de verbetering hebben? Hoe groot, welk type? Wanneer wil je de verbetering realiseren? Wie zijn betrokken? (Champion, Opdrachtgever, MBB, Black Belt, Team Members, …) fase Tollgate datum Status Define Measure Analyse Improve Control 19-11-2013 20-12-2013 01-02-2014 01-04-2014 01-05-2014 Start - 1

Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving 19-2-2019 Project Charter Business Case Scope De performance van onze stansafdeling op het gebied van compleet gestanste platen voldoet niet aan het doel 99% goed gestanste platen te produceren. Uit metingen blijkt slechts 87%% goed gestanst. Niet-goed gestanste platen veroorzaken vervolgens problemen in het opzetten/ vouwen van de verpakkingen Dit kost €195.000 per jaar aan afval en verlies van productiviteit. Tevens zijn er afgelopen jaar 27 klachten van klanten geweest over slecht gestanste platen. De herstelkosten van deze klachten bedroegen €43.000. Binnen scope: het inkoopproces – interne logistiek – werkvoorbereiding - snijproces –stansproces Buiten scope: verkoopproces, afvalverwerkproces Probleem beschrijving Proces (start en einde) De gestanste platen voldoen niet aan de eisen van (interne) klanten. De afgelopen week hebben machine operators een meting gedaan. Van de 60.050 gesneden platen waren er 810 niet goed. De machine operators (interne klanten) en de productieleiding vermoeden dat het aantal slecht gestanste platen de laatste 6 maanden is toegenomen. Het vermoeden is dat het type stansmachine, type stansmes en type karton invloed hierop hebben. Begin van het proces: orderbon van werkvoorbereiding en platen van magazijn Einde van het proces: gestanste platen die naar de inpakafdeling of de klant gaan. SIPOC toevoegen:volgt Doelstelling Team Binnen 2 maanden willen we het aantal goed gestanste platen verhogen van 87% tot 99% Orlando K.– Champion, Henk vd W. – Black Belt Mark O. – product specialist, Johan R. – procesowner fase Tollgate datum Status Define Measure Analyse Improve Control 19-11-20xx 20-12-20xx 01-02-20xx 01-04-20xx 01-05-20xx Start - 2