Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving 19-2-2019 Project Charter Business Case Scope Leg uit waarom het project van belang is. Bijvoorbeeld omdat het klanttevredenheid vergroot. Of dient het aantal foute producten te verminderen? Maak de koppeling met de VOB (Voice of the Business). Geef aan wat de te verwachten baten zijn met een betere proces sigma Wat wordt de focus van het project? Welke grenzen zijn er, aan het proces, of aan de doelstellingen? Probleem beschrijving Proces (start en einde) Beschrijf het probleem, of de kans in heldere, samenhangende termen (5xW 1xH): Hoe vaak treedt het probleem op? Waar vindt het probleem plaats? Wie heeft er last van het probleem? Begin van het proces: … Einde van het proces: … SIPOC toevoegen Doelstelling Team “SMART” Hoeveel verbetering wil je bereiken? (bijv. XX% minder fouten, YY% kortere doorlooptijden) Welke meetbare businessimpact zal de verbetering hebben? Hoe groot, welk type? Wanneer wil je de verbetering realiseren? Wie zijn betrokken? (Champion, Opdrachtgever, MBB, Black Belt, Team Members, …) fase Tollgate datum Status Define Measure Analyse Improve Control 19-11-2013 20-12-2013 01-02-2014 01-04-2014 01-05-2014 Start - 1
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving 19-2-2019 Project Charter Business Case Scope De performance van onze stansafdeling op het gebied van compleet gestanste platen voldoet niet aan het doel 99% goed gestanste platen te produceren. Uit metingen blijkt slechts 87%% goed gestanst. Niet-goed gestanste platen veroorzaken vervolgens problemen in het opzetten/ vouwen van de verpakkingen Dit kost €195.000 per jaar aan afval en verlies van productiviteit. Tevens zijn er afgelopen jaar 27 klachten van klanten geweest over slecht gestanste platen. De herstelkosten van deze klachten bedroegen €43.000. Binnen scope: het inkoopproces – interne logistiek – werkvoorbereiding - snijproces –stansproces Buiten scope: verkoopproces, afvalverwerkproces Probleem beschrijving Proces (start en einde) De gestanste platen voldoen niet aan de eisen van (interne) klanten. De afgelopen week hebben machine operators een meting gedaan. Van de 60.050 gesneden platen waren er 810 niet goed. De machine operators (interne klanten) en de productieleiding vermoeden dat het aantal slecht gestanste platen de laatste 6 maanden is toegenomen. Het vermoeden is dat het type stansmachine, type stansmes en type karton invloed hierop hebben. Begin van het proces: orderbon van werkvoorbereiding en platen van magazijn Einde van het proces: gestanste platen die naar de inpakafdeling of de klant gaan. SIPOC toevoegen:volgt Doelstelling Team Binnen 2 maanden willen we het aantal goed gestanste platen verhogen van 87% tot 99% Orlando K.– Champion, Henk vd W. – Black Belt Mark O. – product specialist, Johan R. – procesowner fase Tollgate datum Status Define Measure Analyse Improve Control 19-11-20xx 20-12-20xx 01-02-20xx 01-04-20xx 01-05-20xx Start - 2