Francis Durt Francis Durt Nancy De Bie animator campusverantwoordelijke verantwoordelijke pastoraal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Toelichting project “LONT” 10 oktober 2012 Bart Poppe & Annelies Maes.
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Ethiek.
Aan de slag met vakmanschap
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Bijeenkomst 6 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Niets is wat het lijkt.
Reflecteren.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Vroegtijdige zorgplanning Waarover maak jij, je zorgen? M. Van de Wiele Ethicus :VZW Rusthuizen Zr. Van Berlaar R.Z. H. Hart Tienen 13 september 2012.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Signalering in gezinnen. Aanleiding * Sleutelfiguren uit informele netwerken komen in besloten gezinnen. Dat is een kans. Maar ze missen soms de vaardigheid.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Witte kolom vanuit burgemeestersperspectief Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters 1.
Hoe werk ik aan vertrouwen?
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Een vergadering organiseren
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Duurzame inzetbaarheid
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Duurzame inzetbaarheid
Wateroverlast gemeente Werkendam door extreme regenval
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Twitter: #Zorgethiek Ruimte maken voor relaties in het woonzorgcentrum: Lerende GEMEENSchap zorgethiek Joke Lemiengre en Ann Lammens
Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele
Zorgethiek in WZC Zuiderlicht
WZC Villa Rosa & ‘t Meiland
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Project zorgethiek Luc Van Hullebusch en Evy Liekens 12/12/2018.
Pilot Onconventioneel wonen
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Francis Durt Francis Durt Nancy De Bie animator campusverantwoordelijke verantwoordelijke pastoraal

Reeds afgelegde weg … 2008 CRA één van de pioniers om pro-actief te werken rond vroegtijdige zorgplanning

Reeds afgelegde weg … 2008 Een van de pioniers om pro-actief te werken rond vroegtijdige zorgplanning 2013 “Zorgethiek veel meer dan de eindfase van het leven” (dr. Veerle Draulans KUL)

Reeds afgelegde weg … 2008 Een van de pioniers om pro-actief te werken rond vroegtijdige zorgplanning 2013 “Zorgethiek veel meer dan de eindfase van het leven” (dr. Veerle Draulans KUL) 2015 Start ethische werkgroep voor de woonzorgcentra GZA

Reeds afgelegde weg … 2015 4x per jaar ethische werkgroep voor de woonzorgcentra GZA: het bespreken van casussen adv Utrechts stappenplan binnen de woonzorgcentra het bespreken van manieren om zorgethisch handelen (caring about) op de werkvloer te versterken en te ondersteunen het uitwerken van een leidraad voor zorgethische reflectie

Reeds afgelegde weg … 2017 Ethische werkgroep ‘on the road’ bleek de gedragenheid van de conclusie te verhogen Ondersteunen van vertegenwoordiger WZC Vanuit denkoefening met zorgmw over wat is ‘goede zorg’ ► vraag naar vervolg

Reeds afgelegde weg … 2017 Ethische werkgroep ‘on the road’ … bleek de gedragenheid van de conclusie te verhogen … ondersteuning werkgroep in eigen huis?!

- Oproep tot deelname kwam als geroepen!! Verwachtingen naar lerende gemeenschap: - ideeën hoe ethisch verantwoorde zorg bij medewerkers in WZC bespreekbaar maken en te laten groeien - onszelf als ZEC meer body geven

“Ethisch verantwoorde zorg in woonzorgcentra”

Zorg in beeld

Zorg in beeld Uit film ‘Wit’

Een lerende weg … Voor elke bijeenkomst kregen we opdrachten te overwegen en te doen Onze bedenkingen en ervaringen werden uitgewisseld in een kleine groep Het thema van de bijeenkomst werd telkens uitgediept in een uiteenzetting door de medewerkers van sTimul Met een lekker broodje en nieuwe taken trokken we ‘s middags huiswaarts

Een lerende weg … Een rode draad in de opdrachten: Noteren wat we van de bijeenkomst meenamen naar het werk Het eigen antwoord op ‘hoe zie ik mezelf als zorgethisch coach’ kritisch nalezen De eigen ‘sterke kanten’ en ‘valkuilen’ terug overlopen Waar wil ik me verder in bekwamen?

Een lerende weg … De grootste uitdaging was telkens een ‘exposure’: in gesprek of samenwerking gaan met collega’s …

Een lerende weg … De grootste uitdaging was telkens een ‘exposure’: in gesprek of samenwerking gaan met collega’s … Dit hielp → de eigen kijk op ethisch verantwoorde zorg scherper te stellen → zicht te krijgen op rol als ZEC

Een lerende weg … De grootste uitdaging was telkens een ‘exposure’: in gesprek of samenwerking gaan met collega’s … Dit hielp → de eigen kijk op ethisch verantwoorde zorg scherper te stellen → zicht te krijgen op rol als ZEC

Een lerende weg … Dit hielp → de eigen kijk op ethisch verantwoorde zorg scherper te stellen → zicht te krijgen op rol als ZEC collega’s … → en geleidelijk concreet te gaan denken over het opstarten van een project zorgethisch verantwoorde zorg in eigen huis.

En nu zelf springen … Eind januari: startmoment! met àlle collega’s gemixt in 4 groepen - over zorg a.d.h. van gekozen foto’s - iets vertellen over onze lerende gemeenschap - over zorgethische zorg a.d.h. van filmfragment - deelname van collega ander WZC GZA Zorg en Wonen

En nu zelf springen … Eind januari: → opdracht: geef mekaar een pluim! → wie wil mee verder de kar trekken?

Wat is (volgens ons) alvast belangrijk? - i.p.v. aandacht en frustratie over wat niet wordt bereikt, nadenken over wat wél haalbaar is. - bescheidenheid, aanvaarden van middelmatigheid - geen grote doelstellingen, elk klein stapje in de goede richting is winst - het is ‘de kleine goedheid’ die ervoor zorgt dat zorgdragers de passie voor het goede kunnen behouden!

Dank voor je aandacht!