Francis Durt Francis Durt Nancy De Bie animator campusverantwoordelijke verantwoordelijke pastoraal
Reeds afgelegde weg … 2008 CRA één van de pioniers om pro-actief te werken rond vroegtijdige zorgplanning
Reeds afgelegde weg … 2008 Een van de pioniers om pro-actief te werken rond vroegtijdige zorgplanning 2013 “Zorgethiek veel meer dan de eindfase van het leven” (dr. Veerle Draulans KUL)
Reeds afgelegde weg … 2008 Een van de pioniers om pro-actief te werken rond vroegtijdige zorgplanning 2013 “Zorgethiek veel meer dan de eindfase van het leven” (dr. Veerle Draulans KUL) 2015 Start ethische werkgroep voor de woonzorgcentra GZA
Reeds afgelegde weg … 2015 4x per jaar ethische werkgroep voor de woonzorgcentra GZA: het bespreken van casussen adv Utrechts stappenplan binnen de woonzorgcentra het bespreken van manieren om zorgethisch handelen (caring about) op de werkvloer te versterken en te ondersteunen het uitwerken van een leidraad voor zorgethische reflectie
Reeds afgelegde weg … 2017 Ethische werkgroep ‘on the road’ bleek de gedragenheid van de conclusie te verhogen Ondersteunen van vertegenwoordiger WZC Vanuit denkoefening met zorgmw over wat is ‘goede zorg’ ► vraag naar vervolg
Reeds afgelegde weg … 2017 Ethische werkgroep ‘on the road’ … bleek de gedragenheid van de conclusie te verhogen … ondersteuning werkgroep in eigen huis?!
- Oproep tot deelname kwam als geroepen!! Verwachtingen naar lerende gemeenschap: - ideeën hoe ethisch verantwoorde zorg bij medewerkers in WZC bespreekbaar maken en te laten groeien - onszelf als ZEC meer body geven
“Ethisch verantwoorde zorg in woonzorgcentra”
Zorg in beeld
Zorg in beeld Uit film ‘Wit’
Een lerende weg … Voor elke bijeenkomst kregen we opdrachten te overwegen en te doen Onze bedenkingen en ervaringen werden uitgewisseld in een kleine groep Het thema van de bijeenkomst werd telkens uitgediept in een uiteenzetting door de medewerkers van sTimul Met een lekker broodje en nieuwe taken trokken we ‘s middags huiswaarts
Een lerende weg … Een rode draad in de opdrachten: Noteren wat we van de bijeenkomst meenamen naar het werk Het eigen antwoord op ‘hoe zie ik mezelf als zorgethisch coach’ kritisch nalezen De eigen ‘sterke kanten’ en ‘valkuilen’ terug overlopen Waar wil ik me verder in bekwamen?
Een lerende weg … De grootste uitdaging was telkens een ‘exposure’: in gesprek of samenwerking gaan met collega’s …
Een lerende weg … De grootste uitdaging was telkens een ‘exposure’: in gesprek of samenwerking gaan met collega’s … Dit hielp → de eigen kijk op ethisch verantwoorde zorg scherper te stellen → zicht te krijgen op rol als ZEC
Een lerende weg … De grootste uitdaging was telkens een ‘exposure’: in gesprek of samenwerking gaan met collega’s … Dit hielp → de eigen kijk op ethisch verantwoorde zorg scherper te stellen → zicht te krijgen op rol als ZEC
Een lerende weg … Dit hielp → de eigen kijk op ethisch verantwoorde zorg scherper te stellen → zicht te krijgen op rol als ZEC collega’s … → en geleidelijk concreet te gaan denken over het opstarten van een project zorgethisch verantwoorde zorg in eigen huis.
En nu zelf springen … Eind januari: startmoment! met àlle collega’s gemixt in 4 groepen - over zorg a.d.h. van gekozen foto’s - iets vertellen over onze lerende gemeenschap - over zorgethische zorg a.d.h. van filmfragment - deelname van collega ander WZC GZA Zorg en Wonen
En nu zelf springen … Eind januari: → opdracht: geef mekaar een pluim! → wie wil mee verder de kar trekken?
Wat is (volgens ons) alvast belangrijk? - i.p.v. aandacht en frustratie over wat niet wordt bereikt, nadenken over wat wél haalbaar is. - bescheidenheid, aanvaarden van middelmatigheid - geen grote doelstellingen, elk klein stapje in de goede richting is winst - het is ‘de kleine goedheid’ die ervoor zorgt dat zorgdragers de passie voor het goede kunnen behouden!
Dank voor je aandacht!