Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Parkeren in de binnenstad Voorstel 2011
Parkeeroverlast van VU, VUmc of Zuidas? Oplossingen gevraagd! 7 maart 2013.
Programma informatieavond Kromhout
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Onderdelen: Waddenzee en Noordzeekustzone
Aanbieding rapportage 16 december 2008 Voorzittersoverleg.
Stationsomgeving - 29 juni
: Parkeren omgeving Wilhelminaplein Parkeeronderzoek Wilhelminaplein Resultaten en advies over instellen parkeerschijfzone.
Aan- & afvoer MFA Skoatterwâld Juni 2007 Werkgroep Wijkraad Skoatterwâld.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
17 stadsgewesten in België
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
Welkom!.
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
voor vraagstukken over stedelijk water
Presentatie Gemeenteraad
Bergse Plaat parkeren 5 maart 2015 Gemeente Bergen op Zoom.
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Buurtmobiliteit. Wat is Buurtmobiliteit? Bewoners organiseren met elkaar hun vervoer Door gezamenlijk gebruik te maken van elkaars auto’s, bakfietsen,
Bestrijding grondwateroverlast Skandia fase 2. Agenda uur Welkom uur Presentatie Aanleg drainagesysteem Skandia: Sander Graat uur Pauze.
Info voorstellen mobiliteit centrum Lennik Deel A: parkeervisie Deel B: oplossingen voor de circulatie- en verkeersknooppunten.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Evaluatie Beleidsnota Veiligheid en Leefbaarheid.
1 VAN VISIE NAAR UITVOERINGSPROGRAMMA regiobijeenkomsten maart/april 2016 Truus Steenbruggen Provincie Fryslân.
Bijeenkomst DUURZAME ACCOMMODATIES. Deelnemers vanuit Gemeente Sittard-Geleen  Corry de Koster Projectmanager  …Stadsdeelmanager  Frans DrissenProjectmedewerker.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
W … WE ZONDER PRIKKLOK WERKEN ? Breakoutsessie 22 maart voor leidinggevenden VAC Brussel.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Digitale informatieborden Kor van der Velde, beleidsmedewerker/contactfunctionaris kernen en wijken.
Parkeerbehoefte Centrum en Schil Ontwikkeling en gevoeligheidanalyse 17 januari 2012.
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
Herwaardering Grondposities Presentatie 6 december 2012.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Grondwateroverlast Schinveld Monitoring, onderzoek en maatregelen.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Communicatie en mobiliteit in Mechelen
Klankbordsessie 2 december 2015
Actualiseren EV-beleid
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Actualiseren EV-beleid
Thema 5 “De Stad”.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Zone C
HERINRICHTING VALKENBURGERSTRAAT
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
De knop om!!!!!.
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Parkeervergunninghouderzone Lievekenshoek 19 maart 2018, Klavier
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Hoorn-Noord Parkeersituatie Tweeboomlaan, Juniusstraat, Vredehofstraat e.o. 18 juli 2018.
Parkeren in Arcen Foto: Loek Backes.
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Bereikbaarheid en parkeren in gastvrije stad
Parkeeronderzoek Venlo
Toelichting RVS 81 Parkeerbelastingverordening 2017
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Vogelvlucht: onze standpunten Postzegel: kleine locatie, groots pand Privacy Schijnparticipatie / hoog inzetten-aanpak Maatschappelijke plint wel nodig?
Oisterwijk trilt al 1 jaar Stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra Jan 2017

Aanleiding Raadsbesluit oktober 2016 (gastvrij parkeren) + december 2016 (tarieven en vergunningen) 21-12-2016 collegebesluit parkeerregulering schilwijken en stadsdeelcentra Blerick en Tegelen Blerick: Na afschaffen betaald parkeren overlast langparkeerders Hoge parkeerdruk op piekmomenten Klachten ondernemers over bereikbaarheid goede parkeerplaatsen Tegelen: Overlast langparkeerders Hoge parkeerdruk piekmomenten Wijken rond centrum Venlo: Niet-wijkgebonden langparkeerders zorgen voor veel overlast Hoge parkeerdruk in straten tegen betaald parkeergebied aan Veel klachten van bewoners

Blerick en Tegelen Wens blauwe zone ondernemers voor betere bereikbaarheid Locaties gezamenlijk bepaald: Nog nadere afstemming over maximale parkeerduur (2-4 uur) Ontheffingen in blauwe zone o.b.v. dezelfde regeling betaald parkeren 1e auto €60, 2e auto €120 bewoners 1e auto €70, 2e auto €140 ondernemers Beperkte handhaving  Overleg met ondernemers over evt. rol in handhaving Risico’s: Verschuiving parkeerdruk Door beperkte handhaving mogelijk minder effectief Periodieke monitoring effecten Z.s.m. vervolgafspraak voor “fine-tuning”

Wijken centrum Venlo Objectieve parkeerdrukmeting In straten dicht tegen betaald parkeergebied aan hoge parkeerdruk Enquêtes door wijkraden In straten met hoge parkeerdruk behoefte aan regulering Advies wijkraden Stel grote blauwe zone in Adviezen parkeerexperts Beleidskader Binnen 400 meter van grote parkeerlocaties betaald parkeren Op basis hiervan 3 scenario’s uitgewerkt: Beperkte uitbreiding betaald parkeren Beperkte uitbreiding betaald parkeren i.c.m. blauwe zone Blauwe zone conform advies wijkraden

Scenario 1 Beperkte uitbreiding betaal parkeren (volmaken 400 meter rondom parkeergarages) Voordelen: Oplossing parkeerprobleem in de straten met hoogste parkeerdruk In lijn met resultaten enquête Inkomsten vs. handhavingskosten Nadelen: Verschuiving parkeerdruk Geen oplossing noordzijde

Scenario 2 Beperkte uitbreiding betaald parkeren i.c.m. blauwe zone Voordelen: Oplossing voor problemen in straten met hoge parkeerdruk Door combinatie met blauwe zone minder risico op verplaatsen parkeerdruk Grotendeels in lijn parkeeronderzoek, enquêtes en advies wijkraden Mogelijkheid om inkomsten betaald parkeren inzetten voor handhaving blauwe zone Nadelen: Ook regulering in straten waar geen draagvlak is voor parkeerregulering  onbegrip

Scenario 3 Blauwe zone conform advies wijkraden Voordelen: Nadelen: Groot gebied waardoor minder risico op verplaatsen parkeerdruk Blauwe zone lijkt “vriendelijker” Nadelen: Groot gebied past niet bij beeld parkeerdrukmeting en enquête Onbegrip door invoering regulering in straten waar geen probleem is Grote blauwe zone kost veel aan handhaving, zonder beschikbare dekking

Conclusie Op basis van intensief traject en analyse heeft scenario 2 de meeste voordelen en de minste risico’s Kosten en mogelijkheden voor bewoners gelijk aan betaald parkeergebied incl. bezoekersregeling Moitoren effecten zeer belangrijk i.v.m. beperkte ervaringen blauwe zone in woonwijken Nadere afstemming nodig over maximale parkeerduur i.r.t. aanwezige ondernemingen etc. Komende tijd intensive communicatie en nadere afstemming met belanghebbenden Uitrol maatregelen april 2017