Dynamic Architecture What about you?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Money, pesa, argent, dinero, roepie, dinheiro Van geld krijgen naar ook zelf fondsen werven Heleen Reedijk en Peter Jansen 16 maart 2013 – Hilversum.
Advertisements

Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
‘Geef uw team vleugels’
International Primary Curriculum
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
MMBase architecture & its management A proposal (based on the Kennisnet architecture) March 2006 Nadia Poulou.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
How Architecture helps to reduce costs November 2011.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Grammar – period 2.
Jeroen van Menen Agile Coach, Prowareness @jeroenvanmenen
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Reducing antibiotics on farmlevel
SDI from a technological perspective: Architecture
De taaltaak
Ownership of your organisation
Direct NO2 emissions: the state of knowlegde and consequences
Participatory Action Research
ACTmodel van psychopathologie
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
Software Development fundamentals
Jannes Huisman Senior coach
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Meaning maning by public leaders in times of crisis
MISSION IMPOSSIBLE ? – High temperature heat >600 °C
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Waarde van duurzame energiesystemen
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Dynamic Architecture What about you? Martin van den Berg Stockholm April 27th and 28th 2005

Architecture Test 12 statements to fill in with Yes or No Gives the position of enterprise architecture in your organisation

Statement 1 The concept of (enterprise) architecture is a subject of discussion in our boardroom

Statement 2 Last year a new version of the (enterprise) architecture has been published

Architects and business representatives are in regular contact Statement 3 Architects and business representatives are in regular contact

Statement 4 I believe that at least half of the architectural initiatives in our organization has a sponsor from the business side

I know which board member is responsible for (enterprise) architecture Statement 5 I know which board member is responsible for (enterprise) architecture

Our architectural process is evaluated on a regular basis Statement 6 Our architectural process is evaluated on a regular basis

Statement 7 I believe that at least 25% of our employees knows where to find the most recent version of the (enterprise) architecture

Statement 8 In our organization architecture is an important element in decision making regarding projects

Statement 9 An architect is involved in at least half of the projects in our organization

Our architects display a serviceable attitude Statement 10 Our architects display a serviceable attitude

Statement 11 A project is not formally closed unless an architectural review has taken place

Statement 12 Deviation from the architectural principles is not accepted without a serious discussion

Architecture Test Vertical score: Horizontal score: Number of Yes-answers to statements 1 – 6 Horizontal score: Number of Yes-answers to statements 7 – 12 6 5 4 3 2 1 Isolation Enabling Example: Vertical score: 3 Horizontal score: 2 Losing Barrier 0 1 2 3 4 5 6

Architecture positioned Architectural awareness Low High Isolation Enabling Losing Barrier De 2 assen, die samen het kwadrant vormen, hebben de volgende betekenis: Verticaal staat het niveau van architectuurdenken van een organisatie. Dit geeft aan in hoeverre een organisatie een visie heeft op architectuur, het belang van architectuur en hoe om te gaan met architectuur. Het hebben van een visie is echter niet genoeg, het lijkt wel een weerkerend thema, je moet er ook naar gaan handelen. En dat is in feite de horizontale dimensie: de organisatorische inbedding van architectuur. Dit geeft aan in hoeverre de organisatie daadwerkelijk middelen heeft gealloceerd aan het werken onder architectuur: zijn er architecten aangewezen en krijgen die de tijd om hun werk te doen. Delen we deze dimensies in hoog en laag, dan krijgen we vier kwadranten. Het doel is het slagkracht kwadrant: een hoog niveau van architectuurdenken gecombineerd met een hoge organisatorische inbedding. U weet wat u moet, en u doet het. Integration in the organisation High Low Sogeti Nederland B.V.

Isolation Architectural awareness Integration in the organisation High Low High Integrate architecture in project management method Make services catalogue Introduce Project start architecture De 2 assen, die samen het kwadrant vormen, hebben de volgende betekenis: Verticaal staat het niveau van architectuurdenken van een organisatie. Dit geeft aan in hoeverre een organisatie een visie heeft op architectuur, het belang van architectuur en hoe om te gaan met architectuur. Het hebben van een visie is echter niet genoeg, het lijkt wel een weerkerend thema, je moet er ook naar gaan handelen. En dat is in feite de horizontale dimensie: de organisatorische inbedding van architectuur. Dit geeft aan in hoeverre de organisatie daadwerkelijk middelen heeft gealloceerd aan het werken onder architectuur: zijn er architecten aangewezen en krijgen die de tijd om hun werk te doen. Delen we deze dimensies in hoog en laag, dan krijgen we vier kwadranten. Het doel is het slagkracht kwadrant: een hoog niveau van architectuurdenken gecombineerd met een hoge organisatorische inbedding. U weet wat u moet, en u doet het. Integration in the organisation High Low Sogeti Nederland B.V.

Barrier Architectural awareness Integration in the organisation High Identify business value Introduce architecture framework Start dialogue business - IT Architectural awareness Low High De 2 assen, die samen het kwadrant vormen, hebben de volgende betekenis: Verticaal staat het niveau van architectuurdenken van een organisatie. Dit geeft aan in hoeverre een organisatie een visie heeft op architectuur, het belang van architectuur en hoe om te gaan met architectuur. Het hebben van een visie is echter niet genoeg, het lijkt wel een weerkerend thema, je moet er ook naar gaan handelen. En dat is in feite de horizontale dimensie: de organisatorische inbedding van architectuur. Dit geeft aan in hoeverre de organisatie daadwerkelijk middelen heeft gealloceerd aan het werken onder architectuur: zijn er architecten aangewezen en krijgen die de tijd om hun werk te doen. Delen we deze dimensies in hoog en laag, dan krijgen we vier kwadranten. Het doel is het slagkracht kwadrant: een hoog niveau van architectuurdenken gecombineerd met een hoge organisatorische inbedding. U weet wat u moet, en u doet het. Integration in the organisation High Low Sogeti Nederland B.V.

Losing Architectural awareness Integration in the organisation High Make the architecture case Create awareness Align with new developments Architectural awareness Low High De 2 assen, die samen het kwadrant vormen, hebben de volgende betekenis: Verticaal staat het niveau van architectuurdenken van een organisatie. Dit geeft aan in hoeverre een organisatie een visie heeft op architectuur, het belang van architectuur en hoe om te gaan met architectuur. Het hebben van een visie is echter niet genoeg, het lijkt wel een weerkerend thema, je moet er ook naar gaan handelen. En dat is in feite de horizontale dimensie: de organisatorische inbedding van architectuur. Dit geeft aan in hoeverre de organisatie daadwerkelijk middelen heeft gealloceerd aan het werken onder architectuur: zijn er architecten aangewezen en krijgen die de tijd om hun werk te doen. Delen we deze dimensies in hoog en laag, dan krijgen we vier kwadranten. Het doel is het slagkracht kwadrant: een hoog niveau van architectuurdenken gecombineerd met een hoge organisatorische inbedding. U weet wat u moet, en u doet het. Integration in the organisation High Low Sogeti Nederland B.V.

Enabling Architectural awareness Integration in the organisation High Low High Determine level of ambition Monitor, evaluate, act De 2 assen, die samen het kwadrant vormen, hebben de volgende betekenis: Verticaal staat het niveau van architectuurdenken van een organisatie. Dit geeft aan in hoeverre een organisatie een visie heeft op architectuur, het belang van architectuur en hoe om te gaan met architectuur. Het hebben van een visie is echter niet genoeg, het lijkt wel een weerkerend thema, je moet er ook naar gaan handelen. En dat is in feite de horizontale dimensie: de organisatorische inbedding van architectuur. Dit geeft aan in hoeverre de organisatie daadwerkelijk middelen heeft gealloceerd aan het werken onder architectuur: zijn er architecten aangewezen en krijgen die de tijd om hun werk te doen. Delen we deze dimensies in hoog en laag, dan krijgen we vier kwadranten. Het doel is het slagkracht kwadrant: een hoog niveau van architectuurdenken gecombineerd met een hoge organisatorische inbedding. U weet wat u moet, en u doet het. Integration in the organisation High Low Sogeti Nederland B.V.

Domande Questions Fragen Vragen Questions Preguntas Fråga Sogeti Nederland B.V.