OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt Coördinator Implementatie Vervoerplan NZL
Inhoud Lijn 52: de Noord/Zuidlijn en het nieuwe Vervoerplan Wat is veranderd? Hoe gaat het tot nu toe? Toekomstige ontwikkelingen Nieuwe metrolijnvoering HOV tram Amstelveen Zuidasdok
Vervoerplan Noord/Zuidlijn Van spinnenweb naar visgraat Sneller door de stad, soms met overstap Stad toegankelijker via Zuid Efficiënter netwerk Betrouwbaarheid ruggengraat/metro is essentieel Alles in één keer om op 22 juli 2018
Wat betekende dat voor Zuid en de Zuidas? Metro Nieuwe metro naar centrum, CS en Noord: in 5 minuten op de Albert Cuypmarkt, in 10 minuten op CS, in 15 minuten in Noord Reguliere metrolijnen ongewijzigd Tram Tram 5 niet meer naar CS, maar naar Westerpark (linksaf op Leidseplein) Bus Bus 15 ongewijzigd (richting Sloterdijk) Bus 62 ongewijzigd (richting Lelylaan/Amstelstation via Buitenveldert) Bus 65 nu met gelede bussen (richting Amstelstation/KNSM eiland) Meer bussen van Connexxion op Station Zuid, deel bussen die centrum in reed stopt nu bij dit stationn
Wat betekent dat voor de bereikbaarheid? Reistijdverschil vanaf Station Zuid
Reizigers op Noord/Zuidlijn per gem.werkdag ZOMER STANDAARD Noord 10.400 14.100 Uit ervaring weten we dat het lang duurt voordat reizigers nieuwe lijnen ‘ontdekken’. Het zal dus nog blijven groeien Noorderpark 6.400 8.000 Centraal Station 18.800 22.800 Rokin 7.800 8.400 Vijzelgracht 5.800 6.400 De Pijp 7.100 7.500 Europaplein 3.600 4.500 Zuid 9.100 12.200
Reizigers per modaliteit op een gemiddelde werkdag in de standaard dienstregeling Reizigers (check ins) +9% +36% -6% -3% Meer reizigersgroei dan aanbodgroei komt o.a. door de nieuw streekreizigers in GVB-netwerk De zitplaatskans bij de tram is enorm toegenomen. Dit was nodig omdat trams in het oude netwerk vaak te vol waren. Waarschijnlijk veel nieuwe reizigers bij bus, veel beter dan verwacht!
Rechtstreeks versus overstappen Oud netwerk Nieuw netwerk 76% van de reizigers reisde zonder overstap in het oude netwerk, In het nieuwe netwerk is dat 75%. A B A C B A D B C
Toekomst: nieuw metronet Andere metrolijnvoering per maart 2019 Bijna hetzelfde als nu Lijn 51 niet meer naar Amstelveen, maar samen met lijn 50 naar Sloterdijk Daarmee minder drukte op lijn 50! Geen gedoe meer met sneltrams
Toekomst: HOV tram Amstelveen Nieuwe tramlijn naar Amstelveen en Uithoorn Na verbouwing hoogwaardige tramverbinding Maar eerst buspendels om ruimte te maken voor verbouwing Lijn 5 blijft wel rijden (op enkele weekenden en een zomer na)
Toekomst: Zuidasdok A10 onder de grond, grote verbouwing van Station Zuid Meer ruimte in het station Meer ruimte voor OV Compacter station Maar… Ook heel veel verbouwingen
Toekomst: Zuidasdok A10 onder de grond, grote verbouwing van Station Zuid Meer ruimte in het station Meer ruimte voor OV Compacter station Maar… Ook heel veel verbouwingen
Vragen ?