Sensoren aan de GR ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het maken van presentaties voor op de computer.
Advertisements

Hoe zet ik een LP over op een CD? Presentatie voor de CWG op 16 augustus 2007 door Herman van der Lelie.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Vierde bijeenkomst Kleinste kwadraten methode Lineaire regressie
Pagina-instelling.
Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
Word 2003 Tips en trucs Door Johan Lammers.
Les5. • Als een dia uit een presentatie het goed zou doen in een andere presentatie, kun je de dia kopiëren naar de nieuwe voorstelling en gebruiken wanneer.
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Paginanaam aanpassen Activeren of deactiveren vd pagina Verwijderen vd pagina NOOIT OP KLIKKEN Geen functie.
Training voor Microsoft® Lync™ 2010 voor gemachtigden
DIA-OPMAAK (1) Dia-indeling H van Breugel A van der Coelen.
Een manier om problemen aan te pakken
presentatie voor versie 3.0
Maak zonder weerstand je proefwerk natuurkunde!
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
VIJEO DESIGNER.
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Steven Verstockt 16 februari 2005
Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Werken met een adressenbestand
Werken met een adressenbestand in Word 2010 wo
Grafieken, organigrammen
Office 14 maart.
Maak uw eigen film in drie gemakkelijke stappen
Snelzoekgids voor audiogesprekken
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
TEACHERS TEACHING WITH TECHNOLOGY Toetsen met een lege GR.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Handleiding ClassDojo
Zet de telefoon aan en voer je pincode in.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Aan klikken. TAB blad favorieten aan klikken Nieuwe verzamel map maken.
Handleiding LoGiApp tbv Riwo Transport
1. Starten Zet de telefoon aan en voer je pin code in Als dit scherm verschijnt klik dan vervolgens op de Boordcomputer Icoon 2.1 Inloggen Log in door.
Unfold your potential Excellente Excel-tips Februari 2015.
POVO-bijeenkomst 6 januari 2016 Centraal Digitaal Systeem (Onderwijs Transparant)
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Teachers Teaching with Technology™ Ludovic Wallaart Frank van den Berg Statistiek normaal verdeeld workshop over hoofdstukvervangende lessenreeks T 3 Nederland.
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
B1 GOOGLE FORMS Lieven Vananderoye. Google Forms: Doelstellingen 1.Je kan een nieuw formulier aanmaken. 2.Je kan een verschillende vragen opstellen,
Mart H. Mojet Workshop 2.2 Docentendag Netwerk Noord, 24 juni 2016 NLT Statistiek, Big Data, en MS Excel.
Sway.
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gevorderde programmeer Les
Meten met de TI-nspire CX en de Lab Cradle
Deutschland stellt sich vor
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
TI-Nspire Powered by.
Statistiek met grote datasets op de TI 84 Peter Vaandrager
OneNote gebruiken als digitaal notitieboekje
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
De grafiekgenerator.
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Uitleg Toverdoos 2007 via deze presentatie, D. van Hunnik
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Instructie onderwerp SmartArt-afbeelding met foto's tegen een rode achtergrond (gemiddeld) Ga als volgt te werk als u de SmartArt-afbeelding op deze dia.
Statistiek Normaal Verdeeld
TI-Nspire.
FSC_LES_201904A_WindowsVaardigheden
Leren programmeren met Scratch
Beschrijvende Statistiek met Grafische rekenmachine 101
Transcript van de presentatie:

Sensoren aan de GR ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Wiskunde of toch natuurkunde? Begrip kweken van wiskundige concepten door praktische toepassingen interactief te onderzoeken Sensoren TI-Nspire CX TI-84 Plus CE-T Dus: via natuurkunde naar wiskunde Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Spoorboekje: 4 sensoren Ieder 10 minuten Wiskundige achtergrond ontdekken ! 2 Voorbeelden Tijd over? Zelf verzinnen Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Sensor 1: CBR2 Ultrasone afstandsmeter Opdracht: We onderzoeken de relatie tussen afstand en tijd Loop in een constante snelheid weg bij de sensor Hoe ziet de grafiek eruit? (Benader de grafiek zo goed mogelijk met een rechte lijn). Bereken de toename in afstand en de toename in meters. Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Sensor 1: CBR2 Ultrasone afstandsmeter Gebruik app VERNIER of Easydata TI-84 Plus CE-T: Kies SETUP, optie 6 (Events with Entry of geb.invoer) Kies KEEP en voer een nummer in Selecteer STOP Sluit het programma met QUIT Bij STAT staan de gegevens opgeslagen TI-Nspire CX: MENU-Experiment-Verzamelmodus-Gebeurtenissen met invoer. Geef de naam van de variabele: “afstand” (geen eenheden invullen) Start experiment via Groene Knop Meting vastleggen met Foto-knop, opslaan met nr. Stop experiment via Groene Knop MENU-versturen naar- Lijsten & Spreadsheets Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Sensor 1: CBR2 Ultrasone afstandsmeter Wiskunde: 𝑚= 𝑦2 − 𝑦1 𝑥2 −𝑥1 𝑦=𝑚𝑥+𝑏 Lineaire afstandsmetingen op WIL-de Wiskunde: Scan de QR-code! https://youtu.be/vA5RNG0xtA4 Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Sensor 2: drukmeter Demonstratie? Opdracht: ludovic@lentele.nl We onderzoeken druk in relatie tot volume Normaliseer de injectiespuit op 10 mL. Sluit de spuit aan op de druksensor en op de grafische rekenmachine Houd rekening met een afwijking van 0,8 (voor het rubber) Start de metingen op de GR Breng de spuit naar waarde 5, sla op en voer in ‘5,8’ Breng de waarde naar 7, sla op en voer in ‘7,8’. Herhaal voor 10,12, 15, 17 en 20. Stop de metingen. Bereken de onderlinge product. Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

𝑦=𝑘 𝑥 −1 Sensor 2: drukmeter y= 𝑘 𝑥 Demonstratie? ludovic@lentele.nl wiskunde: y= 𝑘 𝑥 𝑦=𝑘 𝑥 −1 Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Sensor 3: lichtmeter Opdracht: We onderzoeken de felheid van licht op een meter afstand van elkaar en minder. Zoek een donkere plek in school. Stel 0-600 lux in voor de lichtgevoeligheid van de sensor Menu-experiment-verzamelmodus, met invoer en geef naam “afstand” Start het experiment en meet de lichtgevoeligheid op verschillende afstanden. Voer de bijbehorende afstanden in bij het opslaan. Herhaal voor verschillende afstanden. Stop het experiment.

𝑦=𝑘 𝑥 −2 Sensor 3: lichtmeter y= 𝑘 𝑥 2 Demonstratie? wiskunde: y= 𝑘 𝑥 2 𝑦=𝑘 𝑥 −2 NB: Exponent tussen -1 en -2 bij praktische waarde Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Sensor 4: temperatuurmeter Opdracht: We onderzoeken het afkoelproces van een kop thee. Sluit de sensor aan op de GR en wacht 20 seconden, zodat de temperatuur van de sensor die van de thee heeft. Haal de sensor uit de thee. Start het experiment en meet gedurende 3 minuten de temperatuur van de sensor. Stop het experiment Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Sensor 4: temperatuurmeter wiskunde: 𝑇=𝑇0 𝑒 −𝑐𝑡 +𝑇𝑘𝑎𝑚𝑒𝑟 𝑦=𝐴 𝑒 −𝑐𝑥 +𝐵 NB: T0 is initiële verschil tussen kamer- en theetemperatuur Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Sensor 5: voltagemeter, wiskundig 𝑦=𝐴 𝑒 −𝑐𝑥 𝑡0.5= 𝑙𝑛2 𝐾 Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Sensor 6: krachtmeter, wiskundig 𝐹=𝑚𝑎 𝑦=𝑎𝑥 𝑦=𝑎 sin 𝑏 𝑥+𝑐 +𝑑 Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

STEM TI-Nspire CX Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl Instructievideo’s WIL-de Wiskunde: Scan de QR-code! WIL-de STEM Science Technology Engineering Mathematics TI-Innovator HUB TI-Rover Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Documentstructuur TI-Nspire CX CTRL DOC voor nieuwe pagina (of DOC, INVOEGEN, PAGINA) CTRL > voor volgende pagina CTRL < voor vorige pagina CTRL ^ voor overzicht pagina’s Split-screen via DOC, PAGINA- INDELING, INDELING SELECTEREN (sjablonen) MENU (of CTRL MENU) Touchpad: Gebruik uw vinger en klikken in het midden Selecteren via dubbelklik Of gebruik de numerieke opties ESC CTRL Z (ongedaan maken) of CTRL ESC MENU (of CTRL MENU) Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Grafiekenscherm TI-Nspire CX Nieuwe grafiek invoeren via MENU of TAB of CTRL G Venster aanpassen via MENU, VENSTER, VENSTERINSTELLINGEN Tabel opvragen via CTRL T of MENU Tabel verwijderen via CTRL T of MENU Grafiekenscherm vastgrijpen via TOUCHPAD ESC of CTRL Z of CTRL ESC Instructievideo’s WIL-de Wiskunde: Scan de QR-code! Vensterinstellingen: https://youtu.be/98w47DC319k Functietabellen: https://youtu.be/zl-YUS6Q1Ls Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Lijsten & Spreadsheetscherm TI-Nspire CX - I Definieer de kolommen MENU, INVOEGEN,… Verdelingen via MENU, Statistieken, Verdelingen Hier staan ook statistiekberekeningen voor 1 variabele (Havo 4, VWO 4,…) betrouwbaarheidsintervallen (Havo 5) en de hypothesetoetsen (VWO 6) MENU, GEGEVENS, LIJSTBEWERKINGEN, CUMULATIEF Instructievideo’s WIL-de Wiskunde: Scan de QR-code! Statistische analyse: https://youtu.be/Rehq4MEQgHM Grote Datasets weergeven https://youtu.be/A4H7DQHFt8s Cumulatieve Frequentiepolygoon: https://youtu.be/hgqgF4wMNlI Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Lijsten & Spreadsheetscherm TI-Nspire CX - II Gegevens invoeren in app Lijsten & Spreadsheetscherm Via Home-knop naar app Gegevensverwerking & Statistiek Selecteer x-as met onafhankelijke variabele Op y-as: MENU, PLOT- EIGENSCHAPPEN, SAMENVATTENDE Y-LIJST TOEVOEGEN, en daarna de afhankelijke variabele MENU, ANALYSEREN, NORMALE VERDELING WEERGEVEN Instructievideo’s WIL-de Wiskunde: Scan de QR-code! Statistische analyse: https://youtu.be/Rehq4MEQgHM Grote Datasets weergeven https://youtu.be/A4H7DQHFt8s Cumulatieve Frequentiepolygoon: https://youtu.be/hgqgF4wMNlI Normale en Binomiale Verdeling: voorjaar 2019 Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

Interactieve TI-Nspire CX Gebruik parameters in formules om schuifbalken te introduceren Verplaatsbaar Instellingen per schuifbalk MENU CTRL MENU voor kleuren Instructievideo’s WIL-de Wiskunde: Scan de QR-code! Schuifbalken: https://youtu.be/V_xEikrMsig Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

CBR2 Ultrasone Metingen TI-Nspire CX Gebruik app VERNIER Hang de CBR2 bovenop een deur Laat de leerlingen eronder staan Definieer de afstand Meet alle leerlingen op Zet evt. alle gegevens over naar Excel op een PC Extra gegevens via Socrative: https://www.socrative.com/ Instructievideo’s WIL-de Wiskunde: Scan de QR-code! Lineaire afstandsmetingen: https://youtu.be/vA5RNG0xtA4 Demonstratie? ludovic@lentele.nl frank@lentele.nl

frank@lentele.nl