LNO²- congres Naar een gedragen verankering van

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

Onderwijsbeleidsplan
Edushock leerfestival
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Interculturele competentie in de opleiding
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
CDSL Community Development trough Service Learning
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Randstad Diversity START TO TALENT
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” Agenda voor het debat “internationalisering K.U.Leuven” (implementatie nota A.R ) De.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
TOE AAN RUST ? ER IS STORM OP KOMST ! ontwikkelingen in het hoger onderwijs Frits Benjamins Storm in het Hoger Onderwijs KIB
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Internationalisering bij Saxion Hogescholen Education for our common future Educating global citizens.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Wat betekenen ze concreet voor de studenten?
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
THINK MAKE SHARE je curriculum
Inge Wijkamp & Patricia Robbe 17 maart 2017
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
multinationaal | multitalig | multigelaagd KA2 project
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
WAARDEvol BESTUUR: ONTWERPGERICHTE AANPAK.

VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
Startkracht! in de lerarenopleiding
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

LNO²- congres 2018 Naar een gedragen verankering van internationalisering@home

Wie? Dienst Onderwijsontwikkeling en Internationalisering Lore Demedts Inge Piryns Séverine Van Der Stighelen Mark Verbeke En collega’s…

Naar een gedragen verankering van internationalisering@home LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Wat gaan we vandaag doen? Ronde tafel – expertise-uitwisseling Ontwikkelen van een visie int@home binnen een Hoger Onderwijsinstelling Ondersteunen van opleidingen bij visieontwikkeling en opvolging implementatie Tools, hulpmiddelen en good practices LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Arteveldehogeschool: 21st Century Skills Arteveldebrede leerresultaten Ondernemingszin Onderzoekende houding Duurzaamheid Digitale geletterdheid Wereldburgerschap Zelfsturing Co-creatie Research Entrepreneurial spirit Digital literacy Sustainability Global citizen Self guidance Opleidingen realiseren OLR + 5 ALR LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Model to implement 21st century skills in the curriculum Demedts, L. & Van Puyenbroeck, H., (2016) Onderzoek van Onderwijs. LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Onderwijsconcept AHS LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Wereldburgerschap (ALR) Leerresultaat wereldburger (Piryns & Demedts, 2016) De professionele bachelor beschikt over vaardigheden om om te gaan met diversiteit op psychosociaal, cultureel, economisch en levensbeschouwelijk vlak, zowel lokaal, nationaal als internationaal en volgens de context waarin hij zich bevindt. De professionele bachelor is taalvaardig en vertoont een globaal engagement. In zijn persoonlijk en professioneel traject creëert hij (sociale) strategieën om de internationale en interculturele betrokkenheid en verbondenheid te verhogen en verwerft vakkennis met aandacht voor de internationale context. Hij ontwikkelt zijn eigen waardenkader conform de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en denkt en handelt van daaruit met respect en begrip voor zichzelf en de ander. LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Internationalisering in strategisch instellingsplan Strategische doelstelling: internationaal profiel hogeschool versterken Strategische projecten Portfolio van Engelstalige opleidingen uitbreiden Internationalisation@home verankeren Zuidbeleid verankeren Integratie 21st Century skills in de curricula

Internationalisering@artevelde AHS staat voor “Comprehensive internationalisation” “Internationalization at Home is the purposeful integration of international and intercultural dimensions into the formal and informal curriculum for all students within domestic learning environments.” (Beelen en Jones 2015) Doel internationalisering@artevelde 100% Mobile minds en wereldburgerschap bij studenten en medewerkers Kwaliteit van onderwijs, onderzoek en dienstverlening verhogen Via internationalisering@abroad internationalisering@home

Int@home: strategisch project (2017-19) Beoogde acties en doelen/resultaten van project Int@Home Visietekst internationalisering@home: een duidelijke omschrijving van de visie van de Arteveldehogeschool op de invulling, mogelijkheden en rol van internationalisering@home, verhouding tot wereldburgerschap, tot ICOMS,.. Beschikbare en inspirerende inventarisatie van de good practices I@H binnen/buiten de Arteveldehogeschool Implementatie- en kwaliteitscriteria I@H voor de opleidingen en diensten Ondersteunende Quicksheet en literatuurlijst over implementatie I@H Ondersteunende Quicksheet “didactiek vd international classroom” ism met strategisch project portfolio Engelstalige opleidingen uitbreiden LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Outcomes: begripsbepaling Wat is internationalisering@home voor AHS Internationalisering@home is een methodiek die gehanteerd wordt om de internationale dimensie te verankeren in de werking van de hogeschool op het vlak van onderwijs, onderzoek en dienstverlening en die ertoe bijdraagt om de Artevelde-doelstelling 100% mobile minds en de competentie wereldburgerschap bij studenten en medewerkers te realiseren. (gebaseerd op Beelen en Jones, 2015) LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Outcomes: visietekst LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Outcomes LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Outcomes: leeractiviteiten in curr. LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Outcomes: kwadrant wereldburgerschap LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Uitdaging 1 Hogeschoolbrede visie/instrumenten/tools Elke opleiding ander tempo, andere contexten en andere accenten Gedragenheid Hoe ver staan jullie binnen je instelling? Hoe pakken jullie dit aan binnen jullie instelling? LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen

Uitdaging 2 Vaststelling tijdens proces: begripsverwarring en verschillende conceptualisering (oa vanuit contexten en historiek) in verschillende opleidingen Vb: Lerarenopleiding SO versus Office Management “Internationalisering en interculturalisering” Hoe gaan jullie daar mee om?

Laat u inspireren door co-creatie: Mark Verbeke, Inge Piryns, Lore Demedts, Séverine Van der Stighelen www.arteveldehogeschool.be onderwijsontwikkeling@arteveldehs.be international@arteveldehs.be LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen