LNO²- congres 2018 Naar een gedragen verankering van internationalisering@home
Wie? Dienst Onderwijsontwikkeling en Internationalisering Lore Demedts Inge Piryns Séverine Van Der Stighelen Mark Verbeke En collega’s…
Naar een gedragen verankering van internationalisering@home LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Wat gaan we vandaag doen? Ronde tafel – expertise-uitwisseling Ontwikkelen van een visie int@home binnen een Hoger Onderwijsinstelling Ondersteunen van opleidingen bij visieontwikkeling en opvolging implementatie Tools, hulpmiddelen en good practices LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Arteveldehogeschool: 21st Century Skills Arteveldebrede leerresultaten Ondernemingszin Onderzoekende houding Duurzaamheid Digitale geletterdheid Wereldburgerschap Zelfsturing Co-creatie Research Entrepreneurial spirit Digital literacy Sustainability Global citizen Self guidance Opleidingen realiseren OLR + 5 ALR LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Model to implement 21st century skills in the curriculum Demedts, L. & Van Puyenbroeck, H., (2016) Onderzoek van Onderwijs. LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Onderwijsconcept AHS LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Wereldburgerschap (ALR) Leerresultaat wereldburger (Piryns & Demedts, 2016) De professionele bachelor beschikt over vaardigheden om om te gaan met diversiteit op psychosociaal, cultureel, economisch en levensbeschouwelijk vlak, zowel lokaal, nationaal als internationaal en volgens de context waarin hij zich bevindt. De professionele bachelor is taalvaardig en vertoont een globaal engagement. In zijn persoonlijk en professioneel traject creëert hij (sociale) strategieën om de internationale en interculturele betrokkenheid en verbondenheid te verhogen en verwerft vakkennis met aandacht voor de internationale context. Hij ontwikkelt zijn eigen waardenkader conform de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en denkt en handelt van daaruit met respect en begrip voor zichzelf en de ander. LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Internationalisering in strategisch instellingsplan Strategische doelstelling: internationaal profiel hogeschool versterken Strategische projecten Portfolio van Engelstalige opleidingen uitbreiden Internationalisation@home verankeren Zuidbeleid verankeren Integratie 21st Century skills in de curricula
Internationalisering@artevelde AHS staat voor “Comprehensive internationalisation” “Internationalization at Home is the purposeful integration of international and intercultural dimensions into the formal and informal curriculum for all students within domestic learning environments.” (Beelen en Jones 2015) Doel internationalisering@artevelde 100% Mobile minds en wereldburgerschap bij studenten en medewerkers Kwaliteit van onderwijs, onderzoek en dienstverlening verhogen Via internationalisering@abroad internationalisering@home
Int@home: strategisch project (2017-19) Beoogde acties en doelen/resultaten van project Int@Home Visietekst internationalisering@home: een duidelijke omschrijving van de visie van de Arteveldehogeschool op de invulling, mogelijkheden en rol van internationalisering@home, verhouding tot wereldburgerschap, tot ICOMS,.. Beschikbare en inspirerende inventarisatie van de good practices I@H binnen/buiten de Arteveldehogeschool Implementatie- en kwaliteitscriteria I@H voor de opleidingen en diensten Ondersteunende Quicksheet en literatuurlijst over implementatie I@H Ondersteunende Quicksheet “didactiek vd international classroom” ism met strategisch project portfolio Engelstalige opleidingen uitbreiden LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Outcomes: begripsbepaling Wat is internationalisering@home voor AHS Internationalisering@home is een methodiek die gehanteerd wordt om de internationale dimensie te verankeren in de werking van de hogeschool op het vlak van onderwijs, onderzoek en dienstverlening en die ertoe bijdraagt om de Artevelde-doelstelling 100% mobile minds en de competentie wereldburgerschap bij studenten en medewerkers te realiseren. (gebaseerd op Beelen en Jones, 2015) LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Outcomes: visietekst LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Outcomes LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Outcomes: leeractiviteiten in curr. LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Outcomes: kwadrant wereldburgerschap LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Uitdaging 1 Hogeschoolbrede visie/instrumenten/tools Elke opleiding ander tempo, andere contexten en andere accenten Gedragenheid Hoe ver staan jullie binnen je instelling? Hoe pakken jullie dit aan binnen jullie instelling? LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen
Uitdaging 2 Vaststelling tijdens proces: begripsverwarring en verschillende conceptualisering (oa vanuit contexten en historiek) in verschillende opleidingen Vb: Lerarenopleiding SO versus Office Management “Internationalisering en interculturalisering” Hoe gaan jullie daar mee om?
Laat u inspireren door co-creatie: Mark Verbeke, Inge Piryns, Lore Demedts, Séverine Van der Stighelen www.arteveldehogeschool.be onderwijsontwikkeling@arteveldehs.be international@arteveldehs.be LNO² -congres 2018 – binnenstebuiten-buitenstebinnen