STANDPUNTENDOCUMENT Juli 2016
ons motto Wij willen dat onze huurders trots kunnen zijn op hun betaalbare woning van Woonborg!
voorbereiding bestuur AH WOON adviezen van: Werkgroep Woonvisie Maarten Groen, Woonbond K&Acentrum
Jan. 2015: initiatief AH WOON Jan. 2016: Samenwerkingsovereenkomst voorgeschiedenis Jan. 2015: initiatief AH WOON Jan. 2016: Samenwerkingsovereenkomst
standpunten eerder kenbaar gemaakt onze reacties op: de concept Woonvisies de concept Kaderbrief meerjarenbegroting 2017-2026 Woonborg de concept Biedingen
STANDPUNTENDOCUMENT voor helder overzicht (en nu incl. reactie op de Volkshuisvestelijke agenda)
wij missen Ambitie Smart geformuleerde doelen Wel zijn we verheugd met het ambitie niveau van Woonborg in de Kaderbrief meerjarenbegroting 2017-2026.
Gemeentelijk Volkshuisvestingbeleid realisering door corporaties EN gemeente
betaalbaarheid
maximaal inflatie volgend Grondprijspolitiek Huurbeleid maximaal inflatie volgend Grondprijspolitiek specifiek voor de bouw van sociale volkshuisvesting Gemeentelijk heffingen en minimabeleid gematigd beleid innen van rioolrechten door gemeente Energielasten zie duurzaamheid
beschikbaarheid
Wettelijke verplichting gemeente primair verantwoordelijk voor huisvesten Wachttijd en keuzemogelijkheid maximaal een half jaar keuze in verscheidenheid van woningtypen, woonomgeving en huurprijs Onderzoekfactoren demografische EN sociale factoren
Wachtlijstproblematiek inschrijvingsmethodiek, wachtlijstproblematiek en toewijzingsbeleid op agenda Stimuleren van doorstroming verleiden door? Woonbehoefte welk woningtype wordt waar gewenst? Kleine kernen woonbehoefte onderzoeken!
kernvoorraad wel of niet toereikend conclusie opschorten! intussen woningen beschikbaar houden verkoop waar mogelijk opschorten zoveel mogelijk eerst bouwen dan slopen gebruik maken van wisselwoningen niet-deab woningen terug brengen binnen het deab-bezit
nieuwbouw blijft wenselijk om veroudering vh bestand te compenseren uitgangspunten bij nieuwbouw: grondgebonden levensloopgeschiktheid NOM domotica-ready
huisvesting van specifieke doelgroepen
Statushouders uit biedingen blijkt: onvoldoende woningen beschikbaar voor deze groep gemeenten primair verantwoordelijk en hebben subsidiemogelijkheden gemeenten kunnen al dan niet tijdelijke oplossingen zoeken in aangepast leegstaand vastgoed WOON wil: geen extra druk op wachtlijsten! geen kamergewijze verhuur!
Ouderen moeten verplicht langer zelfstandig wonen vraag naar aanpassingen in woningen groter en manifester binnen bestaande bouw ook rol gemeenten via de WMO voorstel: gemeenten creëren een variant van de Blijvers lening voor de sociale huursector
Wonen en zorg tendens: terug in de maatschappij plaatsen van GGZ-cliënten gestructureerde begeleiding ontbreekt veelal indien nodig ‘bemoeizorg’ realiseren taak voor gemeenten: komen tot sluitende afspraken met zorgverleners voorstel: op voorhand afsluiten van gas en alternatieven aanbrengen
Starters in de sociale huur faciliteren om uitstroom te voorkomen! opties: kleine woonunits transformeren van leegstaand vastgoed
Urgente doelgroepen plaatsing is primair taak van de corporatie gemeenten kunnen alle corporaties in hun gemeente en alle andere verhuurders met sociale huurwoningen hiertoe verplichten huidige toewijzings- en urgentiebeleid van Woonborg niet transparant en onvoldoende objectief (staan op agenda Woonborg-WOON voor 2016) gemeenten primair verantwoordelijk voor opstellen urgentieverordening
duurzaamheid en kwaliteit van huurwoningen
Kwaliteit van de woningvoorraad gehele woningbezit minimaal Label C in 2020 woningen met de laagste labels voorrang Duurzaam moet niet ‘duurder’ betekenen Woonborg verhoogt huur € 12,50 per labelstap Sturingsmogelijkheden gemeenten bv Zonneleningen ook voor de sociale huursector
leefbaarheid
Leefbaarheid extra wissel op straat en buurt door huisvesting van: steeds meer kwetsbare medeburgers (zonder afdoende begeleiding) steeds meer kwetsbare ouderen moeten langer zelfstandig blijven wonen taak voor de gemeenten om een sociaal-leefbaarheidsplan te ontwikkelen en uit te voeren Woonborg mag wettelijk maximaal € 126,- per woning besteden voor leefbaarheid. Vraag: hoe worden deze gelden ingezet?
vervolgproces